så på en da de tidligere nevnte linkene her at man kan få eksosdrevet dynamo
får ikke store effekt tapet i motoren da vel ?

stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtteEnig med deg.
celicat23 skrev:stianøverland skrev:eneste jeg kan tenke meg denne er hjelp for er hvis du har noen bøker i ei bokhylle som hele tiden velter, så kan du bruke denne som bokstøtteEnig med deg.
ke25-toyoglide skrev:Ok, nå er eg skeptisk, men sier ikkje at det ikkje er mulig.Teoretisk sett så ville det vel kunne funket i og med at man ikke nødvendigvis trenger å hente kreftene ut fra dynamoen under pådrag. Om man har ett relè som stenger dynamoen under pådrag så vil man kanskje ikke få noe særlig tap. Men man trenger isåfall ett godt og kraftig batteri.
Et av problemene er at en elektrisk turbo må ha........strøm.
Skal den ha effekt så må den ha masse.....strøm
Derfor trenger en større dynamo, som vil føre til tap av......HK.
Men spørsmålet er om det er mulig å lage flere HK enn en taper.
Før eg ser skikkelig tester på det så tror eg ikkje på det.
F.eks: en motor med 100hk, mister 20hk pga en stor dynamo, og tjener 20hk igjen pga elektris turbo. NÃ¥ har den 100hk.
Har den fått ekstra HK.
En test med og uten turbo vil vise 25% ekstra hk.
Mr_Storbrua skrev:Såvidt jeg har forstått så kan man ikke lage energi, kun omforme.. Så jeg mener at det ikke gir noe effekt..Det stemmer forsåvidt, men litt feilbruk i denne sammenhengen. Turboen i seg selv er jo ikke det som gir kraften i en motor, den bare hjelper til å få mer luft/bensin inn i forbrenningskammeret. Det er bensinen som står for energien, tuboen er bare en hjelpe-enhet.