TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EFI sikring ryker. LØST

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #340554  av inzane2012

Helgeland skrev:hei..
Nå har jeg prøvd og dra ut EFI releet og 'Circuit Opening Relay'. da ryker ikke sikringen.. men straks jeg setter inn EFI releet så rykler den.. trodde derfor det var dette releet. og kjøpte nytt.. prøvde dette men dette er helt likt.. er det noen som kan si meg hvor og hvordan jeg begynner og feilsøke? evntuelt om noen vet hva så kan være årsaken?
når er riktig nok elektronikk kunskapene mine litt rustne her, men ett relè er vel i bunn og grunn en bryter, får spenning fra en plass og sender det videre til en annen, så er mulighet for at før overspenning eller en overstrøm fra en plass tidligere i kretsen. Noen med litt ferskere hukommelse om dette kan nok sikkert bekrefte eller avkrefte den nøyaktige virkemåten til ett relè, men tror uansett du bør prøve å få tak i ei verksted håndbok med koblings skjema og finne den kretsen du tror er synderen og begynne å feilsøke FØR relèet i den kretsen...
begynn på nærmeste punkt før relèet og jobb deg "bakover" mot "begynnelsen" om du skjønner ;)
Er sikkert en kotsluttning en plass der om kring ;)

elektronikk problem kommer ofte fra en liten fille ting, men det kan vere vanskelig å finne den nøyaktige synderen :)

og btw, vist ikke du har det, så bør du prøve å få tak i en sånn strøm måler som har en "kjeft" som du tar rundt ledinger for å måle strømmen, husker ikke navnet i farta, men da slipper du unna ganske mye stress, siden ett vanlig multimeter er litt baktungt til å måle strøm da du må koble det inn i kretsen, mens den jeg tenker på åpner du bare klemma og tar den rundt ledningen så får du stømmen med en gang ;)
 #340567  av Helgeland

inzane2012 skrev:
Helgeland skrev:hei..
Nå har jeg prøvd og dra ut EFI releet og 'Circuit Opening Relay'. da ryker ikke sikringen.. men straks jeg setter inn EFI releet så rykler den.. trodde derfor det var dette releet. og kjøpte nytt.. prøvde dette men dette er helt likt.. er det noen som kan si meg hvor og hvordan jeg begynner og feilsøke? evntuelt om noen vet hva så kan være årsaken?
når er riktig nok elektronikk kunskapene mine litt rustne her, men ett relè er vel i bunn og grunn en bryter, får spenning fra en plass og sender det videre til en annen, så er mulighet for at før overspenning eller en overstrøm fra en plass tidligere i kretsen. Noen med litt ferskere hukommelse om dette kan nok sikkert bekrefte eller avkrefte den nøyaktige virkemåten til ett relè, men tror uansett du bør prøve å få tak i ei verksted håndbok med koblings skjema og finne den kretsen du tror er synderen og begynne å feilsøke FØR relèet i den kretsen...
begynn på nærmeste punkt før relèet og jobb deg "bakover" mot "begynnelsen" om du skjønner ;)
Er sikkert en kotsluttning en plass der om kring ;)

elektronikk problem kommer ofte fra en liten fille ting, men det kan vere vanskelig å finne den nøyaktige synderen :)

og btw, vist ikke du har det, så bør du prøve å få tak i en sånn strøm måler som har en "kjeft" som du tar rundt ledinger for å måle strømmen, husker ikke navnet i farta, men da slipper du unna ganske mye stress, siden ett vanlig multimeter er litt baktungt til å måle strøm da du må koble det inn i kretsen, mens den jeg tenker på åpner du bare klemma og tar den rundt ledningen så får du stømmen med en gang ;)
jah gir denne besjed hvis det er kortslutning en plass også?
skal jeg skru opp sikringsboksen er det slik jeg begynner og folger kablene eller er det kun punkter tundt om jeg sjekker?
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
 #340582  av inzane2012

er og en plass du kan begynne :) letteste er å få tak i ett koblings skjema til den spesielle kretsen... men bør ha peiling på å lese koblings skjema, kan vere ganske innvikla...
jeg ville ha satsa på at du har en kortslutting en plass vertfall, kanskje en føler i motoren som lager krøll, kan vere isolasjonen på en ledning en plass i kretsen som lager kortslutting, kan vere en jordings ledning som ikke er koblet til...
EFI står vel for elektronisk innsprøytning, så det kan ligge i motoren...
toyota har vel skikkelig diagnose verktøy som kan kanskje kan gi mer nøyaktig informasjon om hvor feilen ligger...

elektronikk problem er uansett noe dritt da lett kan vere en liten komponent langt inni kretsen som finner ut at den skal lage faenskap...er og etter min erfaring ofte dyrt og tidkrevende å leite etter sånne feil om ikke du er heldig å finner den med en gang... men jeg ville såtte pengene mine på at du har en kortsluttning i kretsen siden sikringen ryker i ett sett når du har i relèet, for uten vil ikke du få strøm gjennom kretsen når du vrir på tenninga...
 #340602  av Morten

Gi meg en lyd/sms på 97729308 om hvor du står og eventuelt når, så kan jeg ta med meg multimeter bort og være med deg på en kjapp målerunde. Tar da utgangspunkt at du fortsatt holder til i stavanger område ala profilen din seff :lol:
 #340798  av Helgeland

Takker være Morten så er bilen nå på egne bein og klarer og flytte seg selv;) tusen takk til Morten og alle andre som komm med innspill.

det var kablene til lambdasonden som hadde smeltet fast i eksos..
 #340815  av Terjen

Hmm, lurer på om Morten selv hadde nøyaktig likt problem når vi stod på Gol på vei til ACR i sommer.. :D
 #340845  av inzane2012

Helgeland skrev:Takker være Morten så er bilen nå på egne bein og klarer og flytte seg selv;) tusen takk til Morten og alle andre som komm med innspill.

det var kablene til lambdasonden som hadde smeltet fast i eksos..
se der ja ;)
godt du fikk hjelp til å få orden på det ;)