Helgeland skrev:hei..når er riktig nok elektronikk kunskapene mine litt rustne her, men ett relè er vel i bunn og grunn en bryter, får spenning fra en plass og sender det videre til en annen, så er mulighet for at før overspenning eller en overstrøm fra en plass tidligere i kretsen. Noen med litt ferskere hukommelse om dette kan nok sikkert bekrefte eller avkrefte den nøyaktige virkemåten til ett relè, men tror uansett du bør prøve å få tak i ei verksted håndbok med koblings skjema og finne den kretsen du tror er synderen og begynne å feilsøke FØR relèet i den kretsen...
Nå har jeg prøvd og dra ut EFI releet og 'Circuit Opening Relay'. da ryker ikke sikringen.. men straks jeg setter inn EFI releet så rykler den.. trodde derfor det var dette releet. og kjøpte nytt.. prøvde dette men dette er helt likt.. er det noen som kan si meg hvor og hvordan jeg begynner og feilsøke? evntuelt om noen vet hva så kan være årsaken?
begynn på nærmeste punkt før relèet og jobb deg "bakover" mot "begynnelsen" om du skjønner

Er sikkert en kotsluttning en plass der om kring

elektronikk problem kommer ofte fra en liten fille ting, men det kan vere vanskelig å finne den nøyaktige synderen

og btw, vist ikke du har det, så bør du prøve å få tak i en sånn strøm måler som har en "kjeft" som du tar rundt ledinger for å måle strømmen, husker ikke navnet i farta, men da slipper du unna ganske mye stress, siden ett vanlig multimeter er litt baktungt til å måle strøm da du må koble det inn i kretsen, mens den jeg tenker på åpner du bare klemma og tar den rundt ledningen så får du stømmen med en gang

Fortune Favors The Brave