TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vannskader

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #340059  av inzane2012

ser poenget ditt, men blir ikke helt rett sammenligning fordi, når en selger vet om store feil eller mangler på en bil som han selger men i full viten tilbakeholder den informasjonen så blir det jo nesten svindel...
og det norske rettsvesen har jo såtte presidens eller hva det heter i sånne saker når dem idømte han her på forumet for å dekke reperasjonskostnadene på en clutch etter anbefaling fra en naf-test tatt over ett halvt år etter kjøpet...
 #340060  av 2r-e-rik

inzane2012 skrev:ser poenget ditt, men blir ikke helt rett sammenligning fordi, når en selger vet om store feil eller mangler på en bil som han selger men i full viten tilbakeholder den informasjonen så blir det jo nesten svindel...
og det norske rettsvesen har jo såtte presidens eller hva det heter i sånne saker når dem idømte han her på forumet for å dekke reperasjonskostnadene på en clutch etter anbefaling fra en naf-test tatt over ett halvt år etter kjøpet...
norsk rettsvesen er jo totalt innkompetent. hadde jeg solgt en bil å et år etter fått beskjed om å dekke reperasjonskostnaden på clutch bytte så hadde det ikke vært tema engang.. det er jo helt bort i natta.. jeg jeg stå å sutre for at tanken på bilen er tom en gang i uka eller?
bil er bil og kan ikke sammenlignes med noe annet. bilen i i full gang med å brytes ned av naturen fra den er ny.
alle biler har begrenset holdbarhet å nå du snakker om over en ti år gammel audi så er det ikke vits i å få selger til å utbedre noe som helst...

for det første så har det tatt for lang tid. hadde du hatt vann på gulvet første uka hadde det vært noe annet men hvordan i all verden skal du kunne bevise i en rettsak at selger viste om denne vannleksjen et halvt år i ettertid? satt på spissen så har kansje ikke selger hatt bilen ute i regn så lenge han har hatt den å bilen har stått i garasje hele tiden....
for det andre hvorfor skal du av alle andre vag eiere få noe som helst av tidligere eier? vi snakker om en fabrikk som produserer flere millioner biler med vannlekasje i året...
 #340062  av inzane2012

jeg bare sier det forbrukerrådet har sagt til oss, og det som står på demmers sider, og hva dem har anbefalt oss å gjøre...
 #340065  av angrykid

Med tanke på at rettssystemet er slik det er i dag, med tanke på biler, så er det bare å kjøre på, Nicolay. Ta kontakt med advokat etc for å få hjelp til dette, siden selger ikke har opplyst om problemet, så vil jeg tro at han enten har visst om det, og holdt klokelig kjeft, i håp om at du ikke skal gjøre noe med det, eller så ehar han vært utrolig blåøyd og bare oversett problemet. I alle tilfeller, så er det ikke du som burde stå for en feil ved bilen som har vært tilstede før du kjøpte den. Og få gjerne forklaringen til mekanikeren ned skriftlig, for det er mye lettere å legge fram ett dokument som er signert, enn bare "nok en påstand"..
 #340078  av 2r-e-rik

hva sier selger?
riv opp gulvteppet, er det mye rust der så har den lakket vann lenge...
 #340096  av inzane2012

2r-e-rik skrev:hva sier selger?
riv opp gulvteppet, er det mye rust der så har den lakket vann lenge...
skal sende skriftlig brev til selger sammen med bilder av vannskadene, samt dokument fra verksted om hva som er skadd, og hvor mye det koster å få det reparert, men det vi alle frykter mest nå er at irringen har spredd seg videre i ledningsnettet, for det kommer antaglig til å minst like dyrt å skifte som styreenheten...
angrykid skrev:Med tanke på at rettssystemet er slik det er i dag, med tanke på biler, så er det bare å kjøre på, Nicolay. Ta kontakt med advokat etc for å få hjelp til dette, siden selger ikke har opplyst om problemet, så vil jeg tro at han enten har visst om det, og holdt klokelig kjeft, i håp om at du ikke skal gjøre noe med det, eller så ehar han vært utrolig blåøyd og bare oversett problemet. I alle tilfeller, så er det ikke du som burde stå for en feil ved bilen som har vært tilstede før du kjøpte den. Og få gjerne forklaringen til mekanikeren ned skriftlig, for det er mye lettere å legge fram ett dokument som er signert, enn bare "nok en påstand"..
ja, vi har jo som sagt vert i kontakt med forbrukerrådet, og dem sa at vist vi ikke nådde frem hos selger så skulle dem se nøyere på saken og kanskje kjøre den videre gjennom systemene sine...
og som jeg har sagt tidligere, så sa han mekanikeren på verkstedet den står på nå at skadene på styreenheten ikke har oppstått på ett halvt år, men som følge av flere år med fuktighet og vann, og han madammen kjøpte bil av hadde hatt den i minst to år...
 #340560  av Toyota-rav4-2002

Med slike ting er det en stor rissiko å kjøpe privat, dumt når sånt skjer med en ganske ny bil.
 #340568  av inzane2012

Toyota-rav4-2002 skrev:Med slike ting er det en stor rissiko å kjøpe privat, dumt når sånt skjer med en ganske ny bil.
er derfor forbruker rådet finns vettu... sjøl om en kjøper bil brukt av en privat person, så har selgeren plikt til å oppgi all informasjon om bilen som er av "vesentlig viktighet" om jeg kan si det sånn... f.eks om du selger en bil med en clutch som du VET synger på siste verset og ikke informerer om det ved salg, og den clutchen ryker etter bare 2-3 mnd under normale forhold, så kan du faktisk kreve å få kjøpet heva, og det samme gjelder om bilen lekker som ei sil slik av styreenheten går til helvette...
 #341084  av inzane2012

jeij, en liten oppdatering i saken her... madammen sendte på mandag i forrige uke brev til tidligere eier om saken, uten å ha fått noe svar, så idag sendte ho en melding til han for å høre om han hadde fått brevet og tenkt over saken, og det eneste ho fikk til svar var at han han hadde kontakta advokat og sendt saken til han...
så nå venta vi vist på svar fra advokaten hannes...

virka veldig mistenktsomt at det første han fyren gjør når han får ett veldig formelt brev skreve i en veldig formell og høflig tone, er å ta kontakt med en advokat istedet for å ta kontakt med oss først for å høre om vi kunne komt frem til en løsning oss i mellom...
menmen...
 #341090  av ke25-toyoglide

Det kan jo selvfølgelig være så enkelt at han kjenner en advokat som ser på saken gratis for han.
Uansett så ville vel eg vært skeptisk til en slik sak viss eg hadde en bil i mange år, og rett etter eg selger den så er bilen totalødelagt, og kjøper vil levere bil tilbake eller lignende. (forutsatt at eg ikkje visste om skaden på forhånd)
Og det er vel lite trolig at han visste om skaden på forhånd, då hadde han vel heller gjort reine de kanalene?
Kanskje han rett og slett brukte garasje og bilen ikkje blei våt inni, bare ECU når han kjørte i regn.
Synes dette er bra info, og er spent på hvordan det går med saken, for det kan plutselig skje meg i både selger og kjøper situasjon.
For å være helt ærlig så håper eg ikkje du vinner, så sant du ikkje klarer å bevise at selger visste om problemene.
Her er det mange ting som selger ikkje kunne noe for.
DÃ¥rlig VAG kvalitet.
Stående ute lenge uten tilsyn, slik at bilen fullte seg opp med vann pga. useriøst verksted.
Og at du og visste om feilen med vann som kommer inn i coupeen uten å prøve å hindre det.
Sorry :)