TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• løp å kjøp...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #342103  av ke25-toyoglide

Dr.Ling skrev:Vi skjønner nok alle den tragiske historien her, bare ved å se på den nydelige bilen og den latterlige prisen :( Maks uflaks, for å si det mildt!

Hadde det vært min mekaniker som ved å anmerke "ikke original motor" på EU-kontrollskjemaet kuttet bilens verdi med 100.000kr hadde jeg klikket. Enda verre om det er noe bagatellmessig som har gjort at denne må inn i løvens hule (trafikkstasjonen). Jeg gjetter her, men må vel være det som har skjedd?

Men men, er jo bare å sette i 3S-GE'en igjen, original eksos, coiloverne har jo TÜV, få den godkjent, og bytte tilbake til 3S-GTE igjen! Vips har man norges fineste MR2! Og be til gud om at han som utfører neste EU-kontroll har litt medfølelse (eller tar lett i mot bestikkelser).
Vel, det er vel egentlig ikkje kontrollør som har kuttet bilens verdi med 100.000.- det er vel eiger.
Kontrolløren har bare gjort jobben sin.
Viss han "overser" slikt og biltilsynet kaller bilen inn på stikkontroll så er det verkstedet som får svi. Og det for å være snill :?:
For ikkje å snakke om viss bilen er innvolvert i en ulykke.....
 #342111  av Dr.Ling

Så vidt jeg vet er ikke kontroll av motor / drivverk en del av EU-kontroll / PKK (annet enn støy og avgass). Tar jeg feil?

Så hvis en kontrollør finner ut at han ikke vil godkjenne en bil pga uoriginal motor, så burde det være mulig å gi beskjed til eier om det istedet for å sende melding til Trafikkstasjonen.

Igjen, jeg vet jo ikke om det er dette som har skjedd med denne bilen, men evt andre anmerkninger ville vel verkstedet kunne tatt etterkontroll på selv.

Jeg har hørt om slike tilfeller før, at verkstedet gir beskjed til Trafikkstasjonen pga motorbytte.
Hvis ikke motorn henger fra én stk rusten bolt eller noe annet åpenbart gærnt mener jeg det er ren uflaks om man treffer på en mekaniker som melder inn motorbytte.
 #342112  av Mr_Storbrua

Om ikke jeg har lest veldig feil så står det vel ingenting om at bilen er avregget pga anna motor? Var vel eksos å ratt å noe anna dill som var grunnen til at den ikke gikk igjennom.. Mulig det er pga avgasser da.. men trenger vel sikkert ikke bytte motor fordiom..? Eller er det ikke mulig å få ned avgassene nok til å gå gjennom eu?
 #342113  av ErikG

Om kontrollør mener bilen går "unormalt" bra skal det annmerkes. Samme med støy, om kontrollør mener den støyer unormalt mye må man ta støymåling.
 #342114  av Dr.Ling

Hvis man har bygget en så strøken MR2 selger man den ikke for 70.000 pga anmerkning på eksosanlegg (han har jo originalt liggende), dempere (han har KW med TÜV), eller ratt eller felger.

Det kan jo være for høy CO selvfølgelig, men da blir det samme situasjonen; Innmari dårlig gjort av verkstedet å sende han videre til Trafikkstasjonen istedet for å ta etterkontroll(ene) selv.....

Jeg kan ikke se på skjemaet at det er noe punkt som heter "går unormalt bra" ;) Så da er det IGJEN tilfeldig om man treffer mekaniker som melder dette videre eller ikke.
 #342127  av James

kan si i dette tilfelle så har eier av bilen vert meget uheldig og blitt stoppet i teknisk kontroll... har ikke noe med eu-kontroll å gjøre. Og nei, motor har aldri vert innblannet i det hele tatt. bare understell, ratt og felger og eksos. Men problemet er at man aldri vet hva BT vil finne på i en etterkontroll. Normalt sett går etterkontrollene helt fint, noe jeg har erfart selv etter å ha blitt stoppet av BT i kontroll med mr2en... Vil tørre påstå Bergen er kanskje den værste stedet (på lik linje som Trondheim når det gjelder kontroller... Er nesten slik at jeg konstant sitter med hjerte i halsen når jeg kjører til enkelte plasser der jeg VET de ofte har kontroller og kjører omveien pga. det. :roll: :roll: Om våren/sommeren på fine dager er et mareritt for sånt!!!
 #342129  av hmsilset

En tur til biltilsynet med denne er ikke lurt da tror jeg James :) Blir den benket så er det bot og avgifter i mange titusen og avskiltning.
Bedre å avskilte å ha som banebil/showbil :D
 #342144  av Dr.Ling

James skrev:.... stoppet i teknisk kontroll...
Ahh, selvfølgelig. Jeg er en idiot. Vi har så lite sånne kontroller her oppe :) (og til tross for det gikk jeg gjennom det helvette det var å godkjenne min...... som kanskje bekrefter at jeg er en idiot, hehe)...

Men skal sies at jeg har vært borti flere som har havnet i trøbbel ved å gjøre EU-kontrollen på merkeverksted.
 #342148  av mralp

Viktig ”advarsel” her, og ErikG har rett; Kontrollør på PKK kan anmerke dette. Jeg kom i trøbbel med min forrige mk2 (som var ombygd til turbo) på EU-kontroll. Den fikk anmerkning på pkt 9. Jeg var ”litt” misfornøyd for å si det forsiktig, men ble forklart følgende:

”Statens Vegvesen forlanger at alle som utfører PKK, har inngående kunnskap om regelverk og kontrollveiledninger, og at alle kontroller utføres 100% etter boka.
Verksted som utfører periodisk kontroll er pliktig til å rapportere ulovlige modifikasjoner. Dette skal anmerkes på pkt 9. Enhver modifikasjon skal rapporteres.
Brudd på dette gir reaksjoner, og bilverkstedet vil miste retten til å drive PKK.
Om pkt 9.x "modifisert motor" blir krysset av, må du automatisk forevise bilen på din lokale trafikkstasjon. Samme gjelder i teknisk kontroll eller stikkontroller.”

Jeg kjøpte forøvrig tilbake originalmotoren (uten turbo) og monterte i. Det er nok enkleste løsning her også. Med "moddet" bil kjørte jeg for øvrig i skauen og det ble rettsak og greier, men det er en annen historie :lol: Anbefales kun om man har god råd!
 #342150  av hmsilset

Du MÅÅÅ vel ikke vise bilen.Er bare å avskilte den.
 #342181  av James

ErikG skrev:Om kontrollør mener bilen går "unormalt" bra skal det annmerkes. Samme med støy, om kontrollør mener den støyer unormalt mye må man ta støymåling.
Når jeg var inne med min mr2 hos biltilsynet med annmerkning (eksos, støynivå) ble det aldri tatt noe støynivåtest.. kontrolløren gjekk bare bak bilen, så på eksosen, spørte hva jeg hadde gjort med den... org. eksos med custom midtpipe å greier :mrgreen: ) og ba meg ruse den opp til ca. 3000rpm. Så en db måler eller eksosutslipp var aldri tatt i bruk... kontrolløren brukte max 2min på det hele
 #342184  av James

hmsilset skrev:Du MÅÅÅ vel ikke vise bilen.Er bare å avskilte den.
hmsilset skrev:En tur til biltilsynet med denne er ikke lurt da tror jeg James :) Blir den benket så er det bot og avgifter i mange titusen og avskiltning.
Bedre å avskilte å ha som banebil/showbil :D
denne er avskiltet..er selfølgelig en sjans man tar å vise den hos BT, men de SKAL bare ta punktene som står på kontrollseddelen. I dette tilfelle er det vel felger, senk, ratt og eksos. Tok bare kontollpunkter når jeg var inne...tok maks 3min totalt.
 #342191  av lasse

De skal kun ta kontaktpunktene ja, men det er forskjell på hvem man møter på, var inne pga punkt 9 på eu jeg også(senkesett), første gangen gikk det kjempefint, fikk mangel pga manglende frihøyde under bilen (må være 11cm, 3" eksosen var litt nedenfor...), fikset det (fikk odnet en 3"-2" overgang, skikkelig jalla), da skulle de plutselig prøvekjøre bilen, ladet ca 0,5 og fikk ikke trykk før 3500-4000rpm, bilen gikk som en bøtte møkk syntes nå jeg, enden på visa er at jeg sitter med en mangellapp der det står "påvist mulig effektøkning ved kontroll" fristen for retting gikk ut på nå nylig, så det blir spennende å se hva som skjer, mulig jeg må gjøre som mralp her inne :(

De sa forøvrig ingenting på verken eksos, stålomspunnede bremseslanger, 15" felger (bilen er en 91, så det står 14" i vognkortet, men må ha 15" pga 92+ bremser) og div annet småtteri de helt klart kunne hengt seg opp i...
 #342192  av Lørnings

Er det mulig å bare sette på manifold fra 3s-ge og en vanlig gt-i eksos på en 3s-gte? ..og få den til å gå? Litt i forhold til ledningsnett og slikt tenker jeg. For da burde det jo gå greit å få den igjennom..?Eller..?
Selv om en lavkomp turbomotor sikkert ikke river skinnet av pølsa som n/a. :P Jeg kunne ihvertfall kjøre med supraen selv om jeg blåste av et trykkrør og kjørte over det etterpå slik at jeg ikke kunne bruke det.. så måtte kjøre bilen hjem med turbo som blåste rett ut i lufta.
 #342200  av James

lasse skrev:De skal kun ta kontaktpunktene ja, men det er forskjell på hvem man møter på, var inne pga punkt 9 på eu jeg også(senkesett), første gangen gikk det kjempefint, fikk mangel pga manglende frihøyde under bilen (må være 11cm, 3" eksosen var litt nedenfor...), fikset det (fikk odnet en 3"-2" overgang, skikkelig jalla), da skulle de plutselig prøvekjøre bilen, ladet ca 0,5 og fikk ikke trykk før 3500-4000rpm, bilen gikk som en bøtte møkk syntes nå jeg, enden på visa er at jeg sitter med en mangellapp der det står "påvist mulig effektøkning ved kontroll" fristen for retting gikk ut på nå nylig, så det blir spennende å se hva som skjer, mulig jeg må gjøre som mralp her inne :(
Følger med deg :( :( Utrolig kjiipt det der! Kan jo be om utsettelse på ny visning? Det gjorde jeg...Får håpe det ordner seg hvertfall. Jeg har også blitt stoppet av politiet der jeg nesten havnet i problemer... De ba om å se vognkortet, og viste seg at jeg hadde glemt at kjøpskontrakten lå inn i vognkortet der det tydlig står: Motorbytte fra 3sge til 3sgte :? De prøvde seriøst ALT de kunne på å ta meg på et motorbytte! De ringte inn til BT, men der lå det lite med info å hente på mr2en. Klarte heldigvis å ro meg i land med på at det står: "Godkjent som flyttegods" i mitt vognkort spille litt dum, litt klokskap og være høflig...