TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimmere skal tas.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #343288  av hmsilset

Chiptrimming er jo faktisk miljøvennelig for de som kjører mye, og 150kw eller 180kw er poteto-potato. Om 10 år sitter samme folka og lager lover om at det er ulovelig å fise i Norge uten å ha kjøpt en katalysator til 50.000kr. Nå har ikke jeg nyere bil som er chiptrimma, men synes alikevel dette er lavmål.Håper myndighetene en gang bryr seg om noe det er mening i.Men neida, de skal vel komme på mest mulig ubetydelige ting så de får ei stor papirmølle.Da kan de fortsette som før og flytte papirbunker fra a-b og drikke kaffe.
 #343292  av sleeper

Dette er KUN for og få inn penger.. lover og regler i norge er helt håpløse...
Her skal den vanlige mannen i gate bli straffet med bøter som tilsvarer 10-20 ganger summen du får for og slå ut tenna til en vilkårlig person i gata, bare for at han ville ha 20-30hk mer...
( bilene bruker ikke mer bensin\diesel, de slipper ikke ut mer co2, og f.eks toyota selger jo til og med chipper som de selv godkjenner..)
Her er det jo etter min mening ingen som taper noe...

Har misstanke om at her sitter det en del personer som finner ut nye måter og beholde jobbene sine på...
Så dermed så kan de jo sette sammen en gruppe som skal ta den vanlige mann i gata, dermed så har de jobb noen år til som papirflyttere..

Jeg personlig mister ihvertfall bare mer og mer respekt for lover\regler her... gir bare mer og mer faen, og finner ut nye måter og "lure" de.. ( men er vel kanskje det de vil, siden de da kan holde på i evighet med og sette sammen grupper som skal ta de "nye" tingene!)
 #343302  av FireWalk

Hehe.. Det blir litt som statens egen versjon av Kristians valens "Alle skal få". Bare at her er det "Alle skal tas!" :D (så lenge det ikke går ut av deres lommebok såklart)
 #343307  av ke25-toyoglide

dette er uproblematisk av flere grunner.
For det første så skal det betales avgift for hk i Norge.
viss en mann kjøper en bil med 150 hk og betaler 400.000.- for den og chipper til 180hk for 5.000.- og en annen kjøper en bil med 180hk og må betale 470.000.- for den.
Er det rettferdig :?:
En annen ting er : hvordan skal de ta folk :?:
Det er ikkje lett å bevise at en bil er chiptrimma.
Får du beskjed om å komme opp og vise bilen, så bare fjerner du den.
Største problemet er nok i forbindelse med ulykker.
 #343314  av sleeper

ke25-toyoglide skrev:dette er uproblematisk av flere grunner.
viss en mann kjøper en bil med 150 hk og betaler 400.000.- for den og chipper til 180hk for 5.000.- og en annen kjøper en bil med 180hk og må betale 470.000.- for den.
En annen ting er : hvordan skal de ta folk :?:
Det er ikkje lett å bevise at en bil er chiptrimma.
Får du beskjed om å komme opp og vise bilen, så bare fjerner du den.
Største problemet er nok i forbindelse med ulykker.

Skjønner tanken din om person 1 VS person 2.. men det jeg IKKE skjønner er alle resurser de bruker for og ta personer som har trimmet bilen sin 20-30hk..
Som jeg skrev i det siste innlegget så gjør ikke bilen noe mer skade..den gir bare litt mer effekt når han trenger og kjøre forbi en trailer..
Dette blir litt som og skyte spurv med kanon! Jeg KAN IKKE se hva som er så forbanna farlig i at noen personer chipper bilen sin..
Egentlig så er hele effektavgiften som norge har på biler HELT sjanseløs og unødvendig.
Hvorfor skal en bil som slipper ut 150gram co2 og ha 150hk koste så forbanna mye mindre en en som slipper ut 150g co2 og har 300hk? er jo ikke noen gode forklaringer på det!

Se bare på nye porsche 911, den blir nå levert i en lav effekt verson i norge med 50-60hk mindre en i alle andre land! SAMME MOTOR, og samme utslipp! bare mindre effekt!
Dermed så koster den 100k mindre! hvor er logikken i det? ( ALT er helt likt! kun ecu om er omprog! til og med momentet er likt! bare strupet på toppen)
 #343317  av erling

ke25-toyoglide skrev:dette er uproblematisk av flere grunner.
Avgiftsberegningen ved statusendring av kjøretøy blir urettferdig først og fremst fordi det prosentvise bruksfradraget tar utgangspunkt i når bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Det er verken logisk eller rettferdig at en 1990-modell importert i 2009 skal ha lik avgiftssats som en 2009-modell bil.

Samme "ulogikken" blir om skal importere en trimmet kontra utrimmet bruktbil. Er 1990-modellen trimmet før importering får du fullt bruksfradrag, trimmer du den dagen etter registrering er bruksfradraget 0%.
 #343326  av Tevosupra

Det er helt sykt...
jeg gleder meg til denne genrasjonen med IDiOTER blir pensjonert,slik at vi får inn nytt blod i sytemet...
De kommer ikke noe vei med det, mann har HK økning på forskjelig oljevalg i motor/girkasse/diff....
 #343335  av celicat23

Effektøkning i forhold til oppgitt effekt fra fabrikk er lov inntil ett visst antall prosent. Mener det er 10%. Etter det koster det blod&tårer for hver eneste liten hest.
 #343340  av 1JZFreak

Tja kommer nokk an på det. BT sier selv at det vil koste ca 1000 Kr (998 kr eller noe sånt) pr hest! Å er det over 170 hk så blir det 2000 Kr pr hest. Marginen du har (Uten bot, uten afgifter) er vel på 10 eller 15 % fra orginalt. Men selvsakt kan di jo alikevell klage på filter å bromm bromm eksos :D

MEN det som di har skrevet, er at si du øker med 30 hk. Kan dette koste deg 60 000! 30 000 grunnet avgiftene, men du vil i tillig få bot.

MEN igjenn, er utrolig liten sannsynlighet for at du må betale afgiftene.
Disse HK avgiftene Pr hest skal betales DERSOM du får gokjent bilen med det antall hester.
(Godkjent i vognkort) Bare om dette er milig må du betale for det.
Dette har BT selv sakt. Og IKKE at onkelen min sin tante hadde hørt av sønnen til en eller annen....

F.eks. Nissan 200sx s13, di får du ikke godkjent en dritt i. DVS at du slipper å betale denne avgiften, siden det ikke er mulig å få godkjent sånn effekt i di bilene. Nissan vil ikke godkjenne dette.

Men en volvo er det varre med, siden volvo gokjenner effektøkninger uten problem. Kan få V8 i 240 lovlig!

Vet ikke åssen det er med Toyota (supra,mr2 og sånt)
Men skal mye til får å måtte få di hk afgiftene i trynet! (Må som sakt kunne godkjennes). DVS Toyota må gå god for at bilen takler den effekten, Og BT må få papirer på dette. Da må du betale, men da kan du etterpå kjøre lovlig!

Bot kan det hende du får uansett! Og viss den ikke gokjennes får du sannsyligvis mangellapp.
Er du heldig får du bare mangelapp å må vise bilen innen X.. (en uke eller 2?)

Men viss BT kan kjene 100 - 200 000 Kr på en Supra pga effekøning, så vet man jo alldri hva som plutselig kan godkjennes :roll:
 #343345  av mralp

Dette er i all hovedsak skremsels propaganda.

Det er korrekt som 1JZFreak sier. Skal man betale AVGIFT, må man få det godkjent også. Hvis ikke må loven endres slik at man kan ilegge BØTER for effektøkning pr hestekreft. AVGIFT pr hestekreft kan ikke ilegges før kjøretøyet er godkjent. Dette er erfart av meg selv. Jeg sa ”no problem” når jeg ble konfrontert med avgift tidlig i 2008. 100k inn til kassa var bedre enn 100k ut vinduet og loffe rundt i original bil, selv om det var sure penger. Men konklusjonen etter 18mnder fram og tilbake, ble at bilen måtte tilbakestilles til original stand. Verken BT, eller Toyota for den del, kunne godkjenne noe som helst.

Kunne jeg fått 450hp godkjent hadde jeg helt klart gjort det. At alle dører er lukket er ren idioti. Forventer de virkelig at folk med "bensin i blodet", etter 20 år med bildilla, skal utvikle et fullstendig overskyggende interesse for brodering og samling av plastposer, fordi lovverket endres?

Jeg ser ingen forskjell på tiden jeg kjørte amcar med 5,7l V8 og 350hp+ (fra 18 til jeg ble 23år), og de siste 10 år hvor jeg har kjørt japsebiler med tilsvarende effekter. Annet enn at sistnevnte er klart tryggere, da dette er mer moderne biler som også kan stanse og svinge.
 #343381  av Roye

Noen som ser veien for å unslippe her...?? :)

"Nyere dieselbiler ansees 10% til å være trimmet"

Kjør gamle bensinbiler som forurenser 5 ganger mer!!! :D
... så får staten ihvertfall bukt med miljøproblemene... :roll:
:lol:

(Men klart, de øker vel bare saltbruken om vinteren for å få bort de gamle bilene (akkurat som de gjør med folk også :D ))
 #343440  av inzane2012

Tevosupra skrev:Det er helt sykt...
jeg gleder meg til denne genrasjonen med IDiOTER blir pensjonert,slik at vi får inn nytt blod i sytemet...
De kommer ikke noe vei med det, mann har HK økning på forskjelig oljevalg i motor/girkasse/diff....
kan love deg det du at det sitter idioter på min alder(23) som bare venter på å komme inn på stortinget og har tenkt å finne ut enda jævligere måter å suge penger ut av folket på...

problemet her er jo at BT og staten, er så forbanna trangsynte, dem vil at vi skal kjøpe nye biler som forurenser mindre, så dem senker avgiften på diesel biler, så når folk begynner å kjøpe dem, så øker di avgifte igjen...
di vil at folk skal betale 10 tusenvis av kroner for å øke effekten med 20-30hk, men siden du ikke får lov å godkjenne trimmingen, så smeller di like godt på ei svær bot i tillegg...

nei, hadde det vert opp til staten i dette landet, så hadde vel folk fortsatt måtte søkt staten om tillatelse til å eie en bil slik som det var i gamledager, allerhelst ville si sikkert at vi ikke skulle fått lov å kjøre bil i det hele tatt...
 #343441  av hmsilset

Vi bor i ett korrupt land, og alt som blir skrevet her vil bare balle på seg med syke regler med en vannvittig gevinst til staten. Det beste er å bare gi blanke f... når reglene begynner å bli så syke at det kan minne om ett diktatur. Er ikke mere enn 10 år siden vi kosa oss med fyll og fanteri i bygda.De samme guttestrekene av folk på samme alder i dag ville endt med varetektsfengsling i disse dager.Ja, det er faktisk sant!! Russ og ungdom er så vannvittig tam nå for tida, og det bare fordi at folk syter med en gang.Trimmopeden, og du er dødsdømt :) Kjør 100 runder i rundkjøringa/spreng ett bilvrak i lufta osv osv og gjør det du vil. vi lever bare en gang. Og gi faen i miljøet! Det er politikere som kan for dødsulykker og forurensing i Norge.Midtdelere på veiene og 100% naturkraft hadde ikke vært noe problem.Men det skal ikke skje før oljen nesten er borte.
Sist redigert av hmsilset den 05 des 2009 01:45, redigert 1 gang totalt.
 #343442  av inzane2012

vi burde hatt en skikkelig bilforening her til lands alla amcar for oss "japser" noen som kan ta opp diskusjonen med stortinget på en sakelig måte... NAF står jo for Norges Automobil Forbund, men ser ikke at dem gjør mye for oss billister hva skatter og avgifter kommer til, ei heller KNA stiller opp så mye der syns jeg... vi trenger noen som kan gå ut i media og snakke VÅRES sak, for folk får jo bare se den ene siden av mynten hver gang det er snakk om at staten skal så hardt ned på trimmere, og hver gang det kommer sånne saker, så ser folk stygt på deg bare fordi eksosen din er større og blankere enn demmers egen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7