TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimmere skal tas.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #343535  av ke25-toyoglide

Sleeper, ble langt viss eg skulle linke til deg, men skal prøve å svare på det meste.
grunnen til at eg reagerte var atdet virket som om vegene hadde skylda for alle ulykker i Norge.
de som har hovedskylda er :
(1) fyllekjørere, i trimma eller vanlige biler :D (Derfor dro eg frem promillekjørere)
Råkjørere, i ofte spreke eller trimma biler, men ikkje noe bedre å ligge i 150 i ke20.
selvmordskandidater, ofte mot et vogntog, skulle ønske de fant en annen måte.
folk som sovner : kan være hvem som helst.
uforutsette ting som vannplaning, teknisk svikt, veg, og slike ting.
Det letteste å jobbe med er promille og fart, får me luka ut det så er vegene i Norge MYE tryggere.
(2) at Toyota Norge ikkje er behjelpelig med dokumentasjon er ikkje akkurat biltilsynet sitt problem.( Eller at dere ikkje er villig til å betale for dokumentasjonen)
Og normalt sett så trenger en ikkje slik dokumentasjon for 20 ekstra hk?????
3. ikkje uenig med deg der så den kan me godt legge død :wink:
4. fremdeles, 20hk ekstra mener eg ikkje bør by på problemer, uansett så får du ikkje betalt avgiften før den blir godkjent med det. Og du kan faktisk kjøre til Toyota og chippe bilen der, så umulig er det ikkje. Men det er <mange merker som er mer velvillig enn Toyota.
Og staten prøver alltid å ta alle den, så noen forskjellsbehandling ser eg ikkje.
himkok, import, sexkjøp, offentlig urinering, ++++++.
 #343536  av ke25-toyoglide

inzane2012 skrev:oioioi dette var tung kost å lese ;) hehe...
kan komme med en liten tilleggs info ang det med dårlige veger, leste en sak i media for noen dager siden der det faktisk var påvist at norge hadde mye større slitasje skader for forstilling og understell enn det di fleste andre eu land har nettopp pga for dårlig veistandar...

Og hele den SFOOR organisasjonen virker på meg som en eneste stor bløff, noe som er blitt laget for å gi oss bil interesserte en ørlite håp, bare for å ta det fra oss hos BT...
Har sagt det før og sier det igjen, det som gjør meg forbanna er den ukonsekvente måten BT behandler saker på når dem godkjenner ombygde volvoer og og bmw'er og annet rask i hytt og gevær, men NEKTER å godkjenne motorbytte på mr2, som sikkert er en million ganger lettere å bygge om... er ikke rart folk gir blanke faen i raportere om at dem har trimma bilen sin da når dem vet at dem aldri kommer til å noe som helst godkjent da, og er jo heller ikke vits i å betale for den HK'en du vil ha når du aldri kommer til å få lov å kjøre med det... nei, norge tror jeg er må vere det mest bilfiendtlige landet som finnes...
der er egentlig svaret på at det ikkje er bilvrangsynet som er vanskelig, men enten toyotaeigere eller Toyota. siden andre får ting godkjent men ikkje dere.
Og igjen, du får ikkje betalt avgiften før det blir godkjent.
Bilfientlig land ja, men noe som virker ihvertfall i forhold til miljøet for de som tror på det :D
Viss en ser på Co2 utslipp på en nyregga norsk bil i forhold til en usaregga bil, f.eks, så er det sikkert halvparten, og det samme med forbruk av drivstoff som er mangelvare snart.
 #343537  av ke25-toyoglide

Helt klart : viss en henvender seg til hvilken som helst offentlig etat og får et svar, og gjør det, så må det enten være bra nok, eller etaten bør betale kostnadene for feilinformasjonen.
Derfor bør en alltid få skriftlig dokumentasjon ved slike henvendelser.
(det er ikkje lett for de færreste vil gi skriftlige svar, for då kan de "tas" for det etterpå.
et kjapt søk på nettet på ulykker i 100 sonen :
http://www.agderposten.no/article/20091 ... ABONNEMENT
i tilleg kom det opp hastigheter på 150, 232, +++++
Dette viser at selv om vegen blir bra så vil det likevel være dødsulykker, pga farten gpår opp, og det er mye farligere å kollidere i 100 enn i 50.
Sier likevel ikkje at det ikkje bør bygges slike veger, for det bør det, men kvitt ulykker blir me ikkje for det.
Og å skylde på vegen blir for enkelt, det er bruken av vegen som er problemet.
Blir litt som han som skrev i skade rapporten : treet kom imot meg i minst 100km/t, i 50 sonen. Er det treets skyld? :lol:
 #343540  av Terjen

Viss en ser på Co2 utslipp på en nyregga norsk bil i forhold til en usaregga bil, f.eks, så er det sikkert halvparten, og det samme med forbruk av drivstoff som er mangelvare snart.
Godt at dere Co2-homser kjører Prius, så blir det mere drivstoff til oss andre som liker bil.. :)
 #343541  av ke25-toyoglide

trsit at det ikkje går ann å ha en diskusjon uten kallenavn, også frå en sambygding :roll: men greit nok eg tåler det.
Når det er sagt så har eg kjørt flere MR2er og de har vært bra og sportslige og en opplevelse, men Priusen skiller seg mer ut, og eg kan vel si flere positive ting om den en en MR2.
Har du prøvd Prius :?:
Det er en spesiell bil å kjøre, komfortabel, veldig velutstyrt, relativt sprek og dekker daglege behov som familiebil. I tilleg så er den billig (i forhold til tilsvarende biler) å kjøpe, eige og bruke. Nå er det kjerringa som stort sett bruker den, siden eg har diverse andre biler å bruke, men kjekk bil.
lykke til med homofobien din, (redd for at du heller litt den vegen kanskje :wink: ) :lol:
Og at du liker bil mer enn meg det tror eg du må dokumentere, er det i antall biler, antall tid i bil, antall km, eller noe anna som er vanskelig å måle.
Viss du liker bil mer enn meg så vil eg helst ikkje tenke på hva du gjør med eksosen når du er aleine. :lol:
Men min bilinteresse går på at den skiller seg ut.
Der er Prius, austin allegro, 929 3liter, Cherry Turbo, Mitsubish starioen turbo, diverse ke20-25, carina ta12, diverse 626 coupe fra 1979-1982, Vauxhall ventora 3.3 60talls og 70 talls, og victor/VX 2.3 70 talls som eg har hatt. Sammen med din lille MR2 med midtmotor, RX7 med Wankel, Tesla elbil, og mange andre biler som skiller seg ut pga : motor, design, sjeldenhet, teknikk eller andre ting som gir en spesiell følelse.
 #343543  av Terjen

ke25-toyoglide skrev:trsit at det ikkje går ann å ha en diskusjon uten kallenavn, også frå en sambygding :roll: men greit nok eg tåler det.
Når det er sagt så har eg kjørt flere MR2er og de har vært bra og sportslige og en opplevelse, men Priusen skiller seg mer ut, og eg kan vel si flere positive ting om den en en MR2.
Har du prøvd Prius :?:
Det er en spesiell bil å kjøre, komfortabel, veldig velutstyrt, relativt sprek og dekker daglege behov som familiebil. I tilleg så er den billig (i forhold til tilsvarende biler) å kjøpe, eige og bruke. Nå er det kjerringa som stort sett bruker den, siden eg har diverse andre biler å bruke, men kjekk bil.
lykke til med homofobien din, (redd for at du heller litt den vegen kanskje :wink: ) :lol:
Hehe, må vel være lov å fyre litt.. :P
Har faktisk ikke prøvd Prius, men satt på i en (Taxi)..
Prius har INGENTING som faller i smak hos meg. Derimot ALT som faller i smak for en miljøaktivist som ikke bryr seg om bil.
Alt dreier seg om hvor lite av alt den skal bruke/slippe ut.
Komfort er ikke noe jeg vektlegger, har vel drept det som er av komfort i min..
Godt utstyrt er sikkert flott, men går ikke bedre av den grunn.
Fra A til B og som konebil er det sikkert topp, men der duger vel det meste..

Men til og med som framkomstmiddel/familiebil skulle du jammen nærmet deg bunn på lista mi for å finne Prius.

Sammenligne MR2 og Prius blir bare teit. Du er kanskje bilentusiast på en eller annen rar måte, det er jammen ikke mange med din type bilinteresse her innpå forumet.
Noen liker tøffe, kjappe, sportslige biler, andre kjøper bil etter Co2-utslipp og liter/mil.. Og det forundrer meg litt hva sistnevnte har å gjøre på Toyota SPORTSCAR OGN...

Hver sin smak.. :wink:
 #343544  av Terjen

Viss du liker bil mer enn meg så vil eg helst ikkje tenke på hva du gjør med eksosen når du er aleine. :lol:
Det var jo årets modneste innlegg..
Svar med samme mynt: Får ta med Priusen din på autoslalom på Årabrot Gokartbane til våren, så kan vi se hvem som ser mest homo ut.. :)
 #343547  av Arne rebel

Jeg er en enkel person som liker å vite hva vi egentlig diskuterer her....og jeg tror alt koker ned til et regnskap som skal komme i balanse...et statsbudsjett. Når det gjelder avgiften så har det ingen ting med realitetn å gjøre så lenge vi henter opp olje og gass som brukes ute i verden for å belaste miljøet med flere 100 prosent enn det vi i norge kan spare på forurensing ved å kjøre miljøvennlige biler. Om alle i norge dropper å kjøre bil vil det ikke hjelpe så lenge europa/kina/sovjet etc har kull og gass som hoved energi kilde...så om jeg kjører v8 eller el bil kommer ikke til å gjøre enn forskjell...beklagelig vis er det virkligheten.
 #343549  av Supramk3turbo

Arne rebel skrev:Jeg er en enkel person som liker å vite hva vi egentlig diskuterer her....og jeg tror alt koker ned til et regnskap som skal komme i balanse...et statsbudsjett. Når det gjelder avgiften så har det ingen ting med realitetn å gjøre så lenge vi henter opp olje og gass som brukes ute i verden for å belaste miljøet med flere 100 prosent enn det vi i norge kan spare på forurensing ved å kjøre miljøvennlige biler. Om alle i norge dropper å kjøre bil vil det ikke hjelpe så lenge europa/kina/sovjet etc har kull og gass som hoved energi kilde...så om jeg kjører v8 eller el bil kommer ikke til å gjøre enn forskjell...beklagelig vis er det virkligheten.
Helt enig Arne...
 #343552  av arvid

Når det gjelder å få godkjent en trimmet/modifisert bil, må vi få et eget organ med skikkelig kompetanse som kan vurdere en ombygd bil på en skikkelig måte. For noen år siden ble SFOOR dannet for å ta seg av slike saker, men som de fleste vet så har ikke de tjent til hensikten overhodet.

SFOOR behandler alle ombyggingssaker som blir søkt om, og de skal gi en anbefaling til det lokale BT om ombyggingen bør godkjennes eller ikke. Denne anbefalingen fra SFOOR blir som regel alltid fulgt av BT. Men, SFOOR tester aldri, eller vurderer utifra egen ekspertise om en bil kan godkjennes eller ikke. De godkjenner bare noe de kan motta dokumentasjon på fra bilfabrikant eller TUV. Hvis du da har denne dokumentasjonen kan det hende de godtar det, men de må ikke.

De fleste her på forumet modifiserer bilene sine mye mer enn det Toyota selv har gjort med samme biltype, så da blir det ingen vits å søke fabrikanten om dokumentasjon heller. De lager jo bare et produkt som de har dokumentasjon på. Så da sitter vi igjen med TUV som eneste mulighet for å få dokumentasjon, og der FÅR du dokumentasjon hvis en bil er godt nok bygd. Men det koster... -Og selv om du har denne dokumentasjonen vil mest sannsynlig ikke SFOOR godta ombyggingen. Men dette får du ikke svar på før du har dokumentasjonen, så med andre ord må du svi av tusenvis av kroner FØR noen kan svare på om ombyggingen kan godkjennes.

Dermed er det vel så godt som umulig å få noe godkjent, eller hur? Får bare håpe at det kommer en ny ordning på dette snart. For BT har nemilg insett at de har mistet kontrollen fullstendig over hva som ruller på veiene.

Avgiftsnivå vil jeg helst ikke snakke om...-det gjør meg forbanna! Tilsammen er alt dette god nok grunn til å drite i godkjenning etter min mening. Eller kjøre rundt i en masseprodusert standardvogn og slutte å interessere seg for bil...
 #343554  av hmsilset

Terjen skrev:
:)
Vedlegg
viewphoto.jpg
viewphoto.jpg (29.01 kiB) Vist 2212 ganger
 #343558  av apehest

Hihi kanskje på tide å bytte signatur bose? :D
 #343563  av cameleon

Her var det mye moro stoff å lese :mrgreen:

Som noen friske hoder nevner, så dreier dette seg kun om å få mest mulig penger inn til statskassa. Det har det alltid gjort, å slik kommer det alltid til å være.

Jeg for min del synes det er både positivt og negativt at staten har et slikt syn på det som har med trimming av biler å gjøre. Problemet slik jeg ser det, er at når de kommer med disse reglene, så burde det vært lettere å danne en dialog med biltilsynet om hvordan dette kan gjøres lovlig. Å godkjenne en bil er i teorien ikke problematisk. Har du alle papirene dine i orden og de er i samsvar med de lover og regler som gjelder rundt bil her i Norge, så burde prosessen vært ferdig. Desverre så er det ikke slik. Om man ikke er på godfot eller har kontakter innenfor biltilsynet, så kan du ta deg pokker på at den bilen din kommer til å kjøre på prøveskilt så lenge du har den.

Jeg synes det er greit at enkelte som trimmer biler blir huka inn. Det er utrolig mye dårlig biltrimming der ute hvor enkelte amøber kun fokuserer på en gedigen turbo og intercooler etc, og dropper de viktigste elementene for at dette skal være en sikker bil, ikke minst for føreren. Det hjelper veldig lite om man putter 500hk i en nissan micra, og forventer at orginalt understell, bremser etc, skal gjøre susen når man svinkjører gjennom nabolagene. Disse har jeg null sympati for. Dere andre derimot som tenker på helheten av det å bygge en sikker og trygg gatebil, har jeg sympati for.

Når det kommer til den norske veistandarden, så er det bare å syte i vei til hodene deres sprekker. Dette er ikke noen førsteprioritering for velferdslandet Norge, og det kommer antageligvis ikke til å bli det så lenge dere lever heller :wink: Desverre
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7