TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Avgiftsøkning pÃ¥ bil igjen?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #343962  av mr2storbrua

Har vært noen diskusjoner i det siste om bl.a. ulovlig trimming av bil der mange har ment at dette først og fremst ikke har vært pga sikkerhet, men for å tjene penger til statskassa. Mange ble også sinte når regjeringen økte årsavgiften på dieselbiler uten partikkelfilter. Vel, nå har mange nordmenn igjen vært så gode borgere at de har fulgt regjeringens anbefaling om å kjøpe miljøvennlige biler. Hva skjer da?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=599250
vgnett skrev:Bilene som er solgt i år, har i gjennomsnitt ti gram lavere CO2-utslipp per kilometer enn fjorårets nye biler. Og CO2-utslippet er en del av beregningen for engangsavgift.

- Dette bekymrer meg litt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste krone vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Torgeir Micaelsen til Dagens Næringsliv.
Da fikk vi svaret på en ting i det minste: De avgiftene vi betaler pga vi har og kjører bil, går ikke tilbake til miljøforbedring eller veibygging. Ikke at det var så veldig overraskende.

Men det er jo litt synd på Torgeir da, nå vet de jo snart ikke hvordan de skal tjene penger på oss lenger... :roll:
 #343963  av erling

Klart det er synd på Torgeiren. Om det slår seg helt på vranga for dem kan de jo alltids bruke kniv eller pistol slik som mer tradisjonelle ranere har suksess med :-)
 #343968  av inzane2012

fy faen jeg blir så sint at jeg holder på å kilkke... får lyst å reise ned til han der fyren og avgi han ett lite besøk med alltreet mitt...
 #343974  av inzane2012

chris skrev:Vel.. jeg må igjen rette en "stor takk" til dere som har stemt på disse avgiftspartiene. Sparket kommer hardt tilbake igjen.
jepp, jeg stemte vertfall ikke på di rød/grønne i år...
 #343975  av mr2storbrua

Det verste er jo at de faktisk ikke skjønner selv hvor idiotisk dette er. Ikke tar de hintet om hvor lei det norske folket er av slike avgifter når over halvparten av det norske folk stemmer imot rødgrønn regjering heller.

FrP-velgerne blir kalt "dumme" av de "kloke og vise" Ap-velgerne, men jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan Arbeiderpartiet mener dette skal være logisk og smart?
 #343976  av ArildM

Om 10 år er vel årsavgiften på 30'000 for en vanlig bil og 3'000 for en veteranbil?
Har allerede en veteranbil (blir neppe færre) og jeg smiler hver gang jeg tenker på alle avgiftene jeg slipper med den :lol:
 #343977  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Det verste er jo at de faktisk ikke skjønner selv hvor idiotisk dette er. Ikke tar de hintet om hvor lei det norske folket er av slike avgifter når over halvparten av det norske folk stemmer imot rødgrønn regjering heller.

FrP-velgerne blir kalt "dumme" av de "kloke og vise" Ap-velgerne, men jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan Arbeiderpartiet mener dette skal være logisk og smart?
ja du lure... men vi nordmenn kan gaule og skrike om avgifter til vi blir grønne i trynet, men fakta er at det eneste folkt har makt til er å stemme ved valg, men vi har INGENTING å si når det faktisk kommer til hvordan vi vil at landet skal bli styrt, vi har ikke en dritt å si om avgifter, vi har ikke en dritt å si om skatter, vi har ikke en dritt og si om lover vi har ikke en dritt å si om noe som helst...

eneste vi kan gjøre er å brette ned buksa, stille oss på alle fire og vente på at staten kommer med skatte/avgifts dildoen og kjører deg hardt opp i ræva...

er i grunn ett jævlig stort under at det faktisk ble holdt folke avstemning for om vi skulle bli medlem av EU og at ikke regjeringen ikke bare sa ja med en gang, blir neppe en ny folke avstemning på det igjen, for snart har vi vel ikke noe valg der heller...
 #343979  av angrykid

Kjenner jeg blir lettere irritert når jeg leser "nyheter" som dette.. Jeg sitter selv med en bilpark på 3 biler, ingen av dem veteran. Jeg er nødt å ha minimum 2, den 3'dje vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda.. Men uansett, poenget er at det snart ikke er lønnsomt å drive i den bransjen jeg driver, med tanke på avgifter og skatter som man må betale til staten.. Og arbeidsbilen er en 2008 modell varebil, som visstnok gjorde det bra på tester ang utslipp..

Vel vel, jeg er glad jeg med handa på hjertet kan si at jeg _ALDRI_ blir å stemme Rød/grønt i allefall.. Kommer aldri til å skje..
 #343986  av mr2storbrua

inzane2012 skrev:er i grunn ett jævlig stort under at det faktisk ble holdt folke avstemning for om vi skulle bli medlem av EU og at ikke regjeringen ikke bare sa ja med en gang, blir neppe en ny folke avstemning på det igjen, for snart har vi vel ikke noe valg der heller...
Kan ikke EU egentlig være det som skal til for å løse mange av problemene våre? Mulig jeg ikke har fått med meg alle ulempene med å være medlem, men slik jeg ser det har vi allerede de fleste ulempene ved å være med i EØS. Dersom vi blir medlem i EU, vil vi være nødt å gjennomføre/opprettholde alle regulativer og standarder EU har. Nettopp på grunn av EØS kan det bli lovlig med vannjet her i Norge igjen, og dersom vi blir medlem i EU vil det så vidt jeg har forstått bli billigere med import fra resten av Europa.

Noen som vet hvordan det er med godkjenning av JDM-biler i resten av Europa? Og trimming av biler?

Har EU egne satser på bilavgifter også kanskje?
 #343991  av sleeper

mr2storbrua skrev:
inzane2012 skrev:er i grunn ett jævlig stort under at det faktisk ble holdt folke avstemning for om vi skulle bli medlem av EU og at ikke regjeringen ikke bare sa ja med en gang, blir neppe en ny folke avstemning på det igjen, for snart har vi vel ikke noe valg der heller...
Kan ikke EU egentlig være det som skal til for å løse mange av problemene våre? Mulig jeg ikke har fått med meg alle ulempene med å være medlem, men slik jeg ser det har vi allerede de fleste ulempene ved å være med i EØS. Dersom vi blir medlem i EU, vil vi være nødt å gjennomføre/opprettholde alle regulativer og standarder EU har. Nettopp på grunn av EØS kan det bli lovlig med vannjet her i Norge igjen, og dersom vi blir medlem i EU vil det så vidt jeg har forstått bli billigere med import fra resten av Europa.

Noen som vet hvordan det er med godkjenning av JDM-biler i resten av Europa? Og trimming av biler?

Har EU egne satser på bilavgifter også kanskje?

Ang biler så kan du nok ta det helt med ro.. det finnes smutthull slik at landet kan kjøre sine egene avgifter og regler.. ( bare se hvordan det blir gjort i danmark, samme sinnsyke avgiftene der også..)
SÃ¥ blir nok bare enda mer og betale for norge, og enda flere lover og regler...
 #343994  av celica_st185

inzane2012 skrev:fy faen jeg blir så sint at jeg holder på å kilkke... får lyst å reise ned til han der fyren og avgi han ett lite besøk med alltreet mitt...
Nå var det nettop dette vår kjære Martin Schance gjorde for ett par år siden (bare uten balltreet da) :D
 #343996  av mr2storbrua

celica_st185 skrev:
inzane2012 skrev:fy faen jeg blir så sint at jeg holder på å kilkke... får lyst å reise ned til han der fyren og avgi han ett lite besøk med alltreet mitt...
Nå var det nettop dette vår kjære Martin Schance gjorde for ett par år siden (bare uten balltreet da) :D
Var det Torgeir Micaelsen Martin Schanke slo til? Da skjønner jeg ham godt, men ser ikke ut som han fikk banka så mye vett i ham...
 #344003  av inzane2012

Ã¥ vere med i EU har nok sine like store fordeler som det er bakdeler...
og di fleste lover og sånt som EU kommer med er i bunn og grunn bare retningslinjer som medlems landene må følge, så hvert enkelt land er sikkert strengere enn det EU egentlig krever...
men det tror jeg vi får ta i en annen diskusjon ;)

syns han godeste martin schance burde gitt han en runde til med mer juling...
men en ting skal han politikeren her ha da, han sier vertfall rett ut at staten må finne nye måter å vrenge penger utav oss bilister isteden for å glasere saken med store fine ord...
 #344030  av Giske

En negativ ting med Eu er at norsk landbruk kommer til å gå rett vest. Det er ille nok allerede for bøndene i Norge nå, og mange av dem kan ikke leve kun av gården. Om Norge blir medlem av eu, kommer det ikke lenger til å være lønnsomt å drive gård i Norge (dersom det kan kalles lønnsomt nå). Mener å ha "hørt" at det kun er de største gårdene som fortsatt vil kunne gå rundt, mens de mindre må enten slås sammen, eller legges ned.

Jeg var på besøk hos eu-kommisjonen i Brüssel tidligere i år og snakket med en danske der nede. Da sa han nettopp dette, at store deler av landbruket ville legges ned og bøndene ble nødt til å gjøre noe annet. Som om det ikke var noe big deal i det hele tatt.. :roll:

Jeg kan helt klart se fordelene av å være medlem av eu, dersom det blir slik mange andre land har det, kan vi stort sett importere det vi vil uten å betale noe mer enn markedsverdi på produktet i kjøpslandet. Men jeg vil foreløpig si at ulempene er såpass store at jeg heller betaler de ekstra avgiftene. Eller flytter til et annet land :roll:

Men dersom fler europeiske land blir medlem av Eu, er det ikke sikkert et norskt eu-medlemsskap er til å unngå..