TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkasse prosjekt St205

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #343842  av defred

Blir en liten pause i prosjektet nå, har bestilt time hos AutoConsult, hvor bilen skal få en service på det elektriske til Motec styrenheten. Er noen små problemer som lys i instrumentene og en bensin måler som ikke virker, som også skal rettes. Skal også prøve og få koblet respons sytemet på bryter og ikke ha det som nå der jeg må aktivisere den med gasspedalen.
Ellers er bilen så vidt prøvekjørt og girkassen virket helt perfekt, må bare få kjørt den litt inn og bytte olje så er den klar til dyst. Skal bli kjempe gøy og få prøvd den under rette forhold :D .
 #344469  av defred

Bilde369.jpg
Bilde369.jpg (142.74 kiB) Vist 1290 ganger
Da er bilen hentet hos Auto-Consult og det elektriske skal nå være i orden. Gjennstår bare litt kosmetisk arbeid, bilen skal få en hellakkering etter vinter sesongen, så det blir bare litt flekk lakkering inntil videre. Nye stoler og belter skal også monteres.
 #344481  av c-west

sleeper skrev:
defred skrev:
sleeper skrev:Kan ikke si jeg har alt for god erfaring med den rulla der... :evil:
Hva skjedde?

benken klarte ikke og holde turtallet stabilt.. den gikk fra max belastning til 0 belasting ca1-2 ganger i sekundet.. dermed så økte og falt turtallet MYE hele tiden.. så\hørtes ikke bra ut..og var ikke bra for kassa akkurat.

Den mente det var fordi senterdiffen ikke klarte og holde igjen og dermed så endret fordelingen mellom foran og bak seg.. ( Noe jeg NEKTER og tru da km\t på hjula foran og bak holt seg innenfor 1km\t av hverandre, hadde senterdiffen gitt opp så hadde forskjellen mellom foran og bak vært mye større)
Dette problemet var der uansett om motoren produserte 50 eller 450hk... så dermed ga vi opp... måtte betale full pris for det også... :evil:
Har i ettertid snakket med MANGE ang dette ( bjørnstad, dynapack support og et par i usa som har drevet med dynapack en stund) og alle sier at så lenge alle hjula går likt så skal det ikke være noe prob..
Har også testet senterdiffen ved og sette forhjula på grus og bakhjula på asfalt og selv da så spinner alle 4 hjula like mye :shock:

Jeg har også hatt samme problemet på dynapack med en sunny gti-r 4wd.
Løsningen var å holde gass og brems inne til turtall og effekt økte. slapp da gradvis bremsen.

Det er senterdiffen som gjør at den "går raskt opp og ned"

Tviler på at dette er direkte farlig for kassen, for det er hudraulikk som gjør dette, ikke noe direkte mekanisk.
Kansje senterdiffen har det litt verre?

Er nesten helt sikker på at du har åpen senterdiff????

Ef motor (som jeg brukte til mappingen) hadde vært borti problemet før, og løste det med å bremse.
Det var kun få biler med 4wd som hadde hatt det problemet.

min teori er at Dynapacken får veldig forskjellig trekk fremme/bak, den prøver å kompensere, å broblemet oppstår.
er helt sikkert mulig å få bygd inn en loop (på Dynapacken) mellom fremme og bak for å utligne forskjellen på krafta, men det er helt sikkert MANGE andre ting å ta hensyn til.
 #344484  av sleeper

hm.. mulig det hadde hjulpet og bremse.. men han som kjørte rulla skjønte ikke hva som skjedde, så vi ga bare opp..
ser tanken din om at det kun er hydraulik som holder igjen.. men tenk deg hvor mye motstand du må legge på for og dra ned en 700hk+ motor 1000rpm iløpet av 0.2 sekunder..det er en god del mer en den faktiske effekten motoren produserer..

Senter diffen er en orginal st205 diff.

Egentlig så får det være det samme, tar den vel til pcb neste gang, han kunne ivertfall garantere at han kunne bremse den om så bakhjula sto stille.. :wink:

( PS: hvor mye bremset bilen din, og på hvilken effekt oppsto dette problemet?)
 #344499  av c-west

den bremsa 320hjulhester om jeg ikke husker feil.
Problemet var der helt fra begynnelsen.
Jeg hadde en helt lik bil som ble bremset på samme rulla, men den hadde ikke det problemet.
(jeg har en liten mistanke til at senterdiffen på den siste bilen min var litt slitt)

Håper de får det til på den andre plassen :)
 #344517  av sbornoe

Jeg har bremset min ST205 to ganger på In-tec, hadde ingen problemer med senter diffen, men det ble nevnt at det kunne være et problem! Http://Thestig.no
 #345555  av Morten

Må mase litt siden jeg er veldig nyskjerrig på hvordan det funker i praksis! (så du fullførte sigdalsrally til "klasseseier", så da regner jeg med det ihvertfall finnes et førsteinntrykk?) :D
 #345693  av lexusmann

defred skrev:http://www.norsk-rally.com/index.php?op ... motorsport
Utrolig flott å se at det fremdeles kjøres med celica t20 i rally...herlig!!! :D
 #345882  av defred

Morten skrev:Må mase litt siden jeg er veldig nyskjerrig på hvordan det funker i praksis! (så du fullførte sigdalsrally til "klasseseier", så da regner jeg med det ihvertfall finnes et førsteinntrykk?) :D
Bilen funket helt topp, men har masse og lære enda. Det jeg egentlig merket best var at bilen akselererer mye bedre rett fram på løst underlag, jeg trenger og kjøre bilen mer slik at farten inn i svingene øker, tror ikke jeg merker alle forskjellene fullt ut før jeg kjører med mer hjulspinn i svingene. Men det var utrolig moro og kjøre igjen :D Blir kjøring neste helg i Mountain Rally, så får mange mil SS til der. Skal bli spennende og se om farten kan økes et hakk til, jeg skal hvertfall prøve, men vi snakker jo om en "to rustne gamle herrer" ssom skal kjøre billøp :D
_DSC5293.jpg
_DSC5293.jpg (84.5 kiB) Vist 1127 ganger
 #348775  av defred

En liten oppdatering. Det triste har skjedd, girkassen har rast igjen! Etter noen bekymringsløse rally løp har altså noe skjedd i girkassen igjen. Er ganske lei akkurat nå, men er i ferd med og demontere bilen, skal komme med flere opplysninger når girkassen er splittet og jeg får en status på hva som eksakt har gått galt.
 #348782  av Supramk3turbo

Æsj, den er kjipern. Lykke til, ordner seg nok skal du se :D Bruker du han på ïntec for hjelp med girkassa eller??