Slik jeg ser det på videoen driver begge to med en risikosport, men videobildene viser at hvalfangstskuta prøver å komme seg unna, mens den svarte båten gir gass og havner helt innunder baugen på båten, sier Kristiansen til VG Nett.
http://www.vg.no/nyheter/utskriftsvennlig/?artId=592972
Men dette vet nok du bedre.
Når det gjelder sjømil har du derimot rett. Eg meinte nautisk mil og ikkje sjømil.
Båtførerprøven hjelper nok ikkje, for den har eg, i tilleeg til radiosertifikat og stuplivbåtførerbevis. Så det var nok en ren forglemmelse, i mangel på praksis de siste årene.
Du har rett i en ting, det er ingen tvil om hvem som har skyld i denne ulykken.
Nemlig Adi gil, det er de som fremprovoserer nestenulykker hele tiden.
De går rett foran hvalskutene for å slippe tau i propellen deres bl.a. noe som er risikofyllt, og nå måtte de betale for det. Ombord i hvalskuta er det kvalifiserte folk, mens Adi gil sikkert ble manøvrert av ferske ideologer.
Viss noen hadde hivt spiker utav vindu rett foran bilen min når eg låg i 100 i en 100 sone, og eg ender med å kjøre på de pga eg ikkje klarer å bremse tidsnok, så er det ikkje min feil.
At de mente eg kjørte i 100 og at det er for fort, har ingenting med saken å gjøre.
De folka må stanses før liv går tapt.
Og viss en hvalart har blitt utrydda de siste 50 åra pga hvalfangst så vil eg se dokumentasjon på det. Hvordan de klarer å skyte 400 hvaler hvert år av en utrydningstrua hval, synes eg høres utrolig ut, men viss det stemmer så må de vel protestere mot det, men mot de som tillater det og ikkje de som utfører et ærlig arbeid, det er rett og slett feigt, i tillegg til at de risikerer livene til seg selv, hvalfangerne og redningspersonell. Idioter.