TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! MR2 sw20 turbo motortrøbbel!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #345786  av Majuuush

FireWalk skrev:Hadde bare ville kjøpt en ny brukt motor og bestukket noen som kan å skru for å installere denne.. Blir mye billigere :) det du betaler for på verkstedet er arbeidet... er vel nermere 1000 kr timen..

ps: trenger ikke være så mye problemer selv om det er over 300 hk. Jeg har over 300 hk selv og syntes bilen fungerer meget bra. Det som er av nedetid er jo grunnet prosjektbyggingen. Spørs hva slags deler man setter på og hvor mye penger en vil bruke..

Men når det sies at stemplene har smeltet???... Da må det jo være orginale stempler og avsindig med ladetrykk og alt for mager blanding. Hva slags ladetrykk har du kjørt på?
Ladetrykket var 1,3 bar, og motoren har jeg forstådd at hadde orginal innmat:/
 #345787  av sleeper

Morten skrev:Hvorfor i all verden kjøpe rear-cut når det kun er shortblock som er problemet? All drivlinja osv er da ikke nødvendig å dublere? Ser på lista til egon at både 2.gen og 3.gen 3sgte ser ut til å være på lager, og det er jo fantastisk mye billigere med en byttemotor enn ett komplett klipp?

Tja du har nok rett i at det aller billigste\beste hadde vært og kjøpe en komplett ny motor.. mitt svar var vel heller mer rettet mot: overhaling av gammel motor VS ny brukt motor..
Fikk det også for meg at han ikke har orginal ecu til denne bilen.. og dermed kunne trenge det?
Et rear cut koster vel ikke mer en 6-7k mer en en motor? da får han jo også ny girkasse, bremser ecu, ledningsnett osv på kjøpet.. dette er jo noe han må ta stilling til om han trenger..hvis ikek så kjøp ny motor fra f.eks motorimport.dk.

Hva en du gjør så vil jeg råde deg til og glemme den gamle motoren og kjøpe deg en ny brukt en..

( en 3 gen tåler 1.3kg hvis du passer litt på.. men det er helt i grenseland.. hold deg til 1.2 så går det nok bra.. )
 #345789  av FireWalk

Majuuush skrev: Ladetrykket var 1,3 bar, og motoren har jeg forstådd at hadde orginal innmat:/
Jeg tok livet av min første motor som også var orginal, men med oppjustert trykk til 1,3 bar. Det orignale bensinsystemet strekker rett og slett ikke til. 1 bar er det som er ansett å være en max SIKKER grense. Mange kjører imidlertid litt over dette, noen med suksess.. andre ikke... Man får mer luft inn i motoren enn hva dysene klarer å suplere bensin til. Dermed får man en mager blanding, og mager blanding fører til ekstremt høye temperaturer. Der har du cause and effekt :) I mitt tilfelle tok jeg ringlandene mellom stempelringene på 2 av stemplene.. (2 og 3 så klart).

Jeg kjører på 1,3 - 1,4 bar ladetrykk på motor nr2. nå. Og jeg har vel brukt over 100.000 kr på deler osv ++ til den motoren nå.
 #346018  av Dr.Ling

Er det ikke ca 20.000,- for en halvbil, og ca 9.000,- for en 3SGTE da? Frakten vil vel være omtrent det samme.
Hvis jeg var deg ville jeg bestilt meg bare det du trenger, dvs blokka + ny innmat + diverse, og fått f.eks Cylmo (eller hvis du kjenner noen som har satt sammen en motor før) til å gjøre den jobben. Resten av motorn er vel ok?

Er mye styr med en halvbil. Men hvis du ønsker å ta jobben med å plukke cut'et fra hverandre og fylle garasjen med deler du ikke trenger så veldig, og å starte litt brukt-bildel-business med pakking og sending hver 3. helg, er det jo greit :)