TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Scotty's Toyota Supra MKIII

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #346116  av Scotty

Det blir original toppakning.. ..med stålpakning så må toppen og blokka slipes, og det koster litt.. ikke råd til det for tia.

Med APR bolter og riktig moment så skal toppakninga holde uten problemer. Er vel hovedsaklig at det er for lite moment oppgitt fra fabrikk at de ryker?

En annen måte å se på det er.. om tuningen ikke er helt riktig, og det er fare for detonasjon, så vil toppakninga ryke før stempelet smelter.. bedre og billigere å bytte toppakning enn stempel.
 #346118  av mulle-mek

stemmer bra
litt lite med var de 70 el 80 nm orginalt :evil:
 #346364  av Scotty

Har i helgen begynt å demontere litt. Planen var egentlig å ut motoren og bytte toppakning, men fikk ikke tak i elefantjekk før neste helg, og valgte å vente til delene kommer før jeg demonterer nye motoren noe mer. Den gamle motoren er i hvertfall helt klar til å bli tatt ut, venter bare på jekken. Var innom Toyota og hentet clutchplate og toppakning, ser ut som at jeg må kjøpe ny trykkplate også, da den gamle(på nye girkassa) ser litt sliten ut. Hentet også intercooler og oljekjøler på posten.

Ellers ikke så mye å si.. bildene får tale for seg selv.

Alle bildene er klikkbare for større oppløsning!

BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
 #346366  av mulle-mek

hvis du skal trimme kjerra så kjøp sterkere clutc med de samma
 #346369  av Scotty

leste litt rundt, og ser at det ikke er vits å tenke på stage 1 clutch før man skal gå over 300hk. Har tenkt å ha 3" eksos, nytt innsug og økt turbotrykk, og da er det vel noe rundt 280-300hk. Foreløpig så har jeg ikke noen planer om å gå over det. Dessuten så er originale clutchen ganske mye billigere enn oppgradert, samt at det er en Toyota butikk 20 min unna.. så var i grunn at det var enklest og billigst med original at jeg valgte det. :)
 #347802  av Scotty

Da er det på tide med update! Har fått det meste av pakker.. venter fortsatt på effektanlegget.. og virker som at det har blitt borte i posten ellerno.. har fått pengene tilbake.. så tenker å bare kjøpe fra et annet sted. Har i hvertfall fått bytta toppakning, delvis montert alarm, koblet opp litt div ledninger osv..

BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
 #347833  av Andreazz

Ser meget bra ut :D Du kommer ikke til å misslike at gammle motorn fikk rådebank nå :wink:
Et lite tips før du setter motorn i bilen! Hvis du har mulighet så, få sveiset igjen hullet som er plugget med en gummitopp, bak på høyre siden av vannrøret som går under eksosmanifoilden. Det er en stor lekkasje kilde og trangt og jævlig å fikse når motoren står i bilen..
 #347896  av StianMK3

Ser bra ut :)

Tror jeg tighta til 110NM med molylube.Jeg hadde plussa på 5 til med tanke på ingen planing
 #347904  av Scotty

Takk for tips! :)

Ingen anelse når det er ferdig.. skal sies at omtrent alle har spurt det spørsmålet. :P Håper på å sette inn motoren neste helg.. så får jeg se om det er flere deler som må bestilles.. om det er noe som mangler etc.

Er det vanlig at det er lekkasje der? Har aldri hørt om det problemet tidligere? Er det mange som har sveiset igjen der?

Scott. :)
 #348275  av Scotty

Motoren er så og si ferdig satt sammen.. er et par ting som gjenstår å ta fra den gamle motoren.. Har ferie i en uke nå.. så håper på å få satt den inn i løpet av den tia.. vet aldri, alltid noe som oppstår.. ;) Downpipe'n ble satt på bare for å sjekke passform.

BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
BildeBilde
 #348277  av tojo

Skikkelig snop,spennende prosjekt :-)
 #348286  av megetlei

Har jo blitt et værstingprosjekt dette :D

Har du lagt ut gamle motoren/kassa for salg?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15