1: et kompresjonsforhold på 11:1 er serdeles lite gunstig når det kommer til trykkmating.... med mindre du både konstant kjører e85/racefuel OG har stålkontroll på tenning og bensin i tillegg til moderat trykk. (jeg anser fullt sprut samt at den som styrer sprutet vet hva han driver med som ytterst nødvendig om dette skal være driftsikkert)
2: blacktop 20v har de udiskuterbart letteste OG svakeste rådene av alle 4age versjoner. Disse tåler nok noe ladetrykk, men ikke i nærheten av de momentene de sterkere variantene takler. Poenget blir at marginene mot totalhavari ved litt detonasjon (som attpåtil er en større risiko pga den høye statiske kompresjonen) er markant mindre enn med de sterkere rådene.
3: i følge ryktene (har ikke studert det selv, så kan ikke si om det stemmer) har selve blokka på blacktop også mindre avstivinger for å gjøre den lettere, noe som heller ikke peker i riktig retning ang valg av denne versjonen for seriøs turbomating...
4:orginal dysene er 4stk 295cc. Du kan sikkert selv ressonere deg frem til om de er store nok eller ikke (kommer jo helt an på effekten du sikter mot)
Mitt tips er utifra kombinasjonen "gidder ikke rase den liksom" og det at du faktisk spør endel av disse spørsmålene at vil du komme billigere og bedre unna det ved enten å bruke en annen 4age som utgangspunkt eller beholde den som NA. Sier ikke at det ikke kan la seg gjøre, for det kan det definitivt, men mer utifra et økonomisk perspektiv at skal en skal gjøre det skikkelig og holdbart så er det den mest ugunstige 4age'en av alle. Med mindre du skal ha en "all-out" bygging uansett da, med smidd innmat og spesiallaga deler, da spiller jo ikke utgangspunktet noen rolle lengre.
Ang kasser så har du t50 kassa som bolter rett på (ae86 clutchus/kasse) men denne er ikke akkurat kjent for styrken så ville vært skeptisk til driftsikkerheten med turbolading. Endel rundt i verden oppgraderer til den tyngre w5x serie kassen ved turbomating, da trenger du passende clutchus eller andre triks i såfall.
-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22)
Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20)
Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86)
Hachi'n
'83 Starlet (KP61)
Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z