TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Triming av 4age 20v

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #346546  av kodalracing
 
noen som har noe erfaring med og trimme en 4age 20. tenker på og sette på turbo. hvor mye trøkk tåler stempler/råder.
trenger man tilegs dyse/ større dyser. eller sånn sjenerelt hva som må gjøres hvis men vil ha litt mere futt i den.
mulig den motoren havner i en rwd bil etter hvert noen som vet om noen "råe" kasser som passer på den motoren. regner med org ae86 kassa er bolt on??
mvh Kim
 #346562  av twincam
 
hvis du skal ha turbo trur jeg nok en gze funker bedre en 20 ventilern. har du silvertop eller blacktop? kunne jo prøvd litt na trimming da, turbomate en sugemotor ender sjeldent bra med mindre du ikke har stålkontrol på hva du driver med :?
 #346635  av kodalracing
 
Har black topp. veit jo et og annet om turbo og triming da. har lyst på turbo. så derfor jeg lurer på hvor mye en standar motor tåler gidder ikke rase den liksom. hadde ikke tenkt til og kjøre så mye effekt/trøkk bare for og få mere en standar og få den fine turbo lyden.
sto jo ikke så mye om 20v på den siden der da. men sto jo masse om den gamle 4age en.
noen som vet åsen kasser som passer på. med eller uten adapter. tenker da på rwd kasse.
 #346642  av Morten
 
1: et kompresjonsforhold på 11:1 er serdeles lite gunstig når det kommer til trykkmating.... med mindre du både konstant kjører e85/racefuel OG har stålkontroll på tenning og bensin i tillegg til moderat trykk. (jeg anser fullt sprut samt at den som styrer sprutet vet hva han driver med som ytterst nødvendig om dette skal være driftsikkert)

2: blacktop 20v har de udiskuterbart letteste OG svakeste rådene av alle 4age versjoner. Disse tåler nok noe ladetrykk, men ikke i nærheten av de momentene de sterkere variantene takler. Poenget blir at marginene mot totalhavari ved litt detonasjon (som attpåtil er en større risiko pga den høye statiske kompresjonen) er markant mindre enn med de sterkere rådene.

3: i følge ryktene (har ikke studert det selv, så kan ikke si om det stemmer) har selve blokka på blacktop også mindre avstivinger for å gjøre den lettere, noe som heller ikke peker i riktig retning ang valg av denne versjonen for seriøs turbomating...

4:orginal dysene er 4stk 295cc. Du kan sikkert selv ressonere deg frem til om de er store nok eller ikke (kommer jo helt an på effekten du sikter mot)

Mitt tips er utifra kombinasjonen "gidder ikke rase den liksom" og det at du faktisk spør endel av disse spørsmålene at vil du komme billigere og bedre unna det ved enten å bruke en annen 4age som utgangspunkt eller beholde den som NA. Sier ikke at det ikke kan la seg gjøre, for det kan det definitivt, men mer utifra et økonomisk perspektiv at skal en skal gjøre det skikkelig og holdbart så er det den mest ugunstige 4age'en av alle. Med mindre du skal ha en "all-out" bygging uansett da, med smidd innmat og spesiallaga deler, da spiller jo ikke utgangspunktet noen rolle lengre. :mrgreen:

Ang kasser så har du t50 kassa som bolter rett på (ae86 clutchus/kasse) men denne er ikke akkurat kjent for styrken så ville vært skeptisk til driftsikkerheten med turbolading. Endel rundt i verden oppgraderer til den tyngre w5x serie kassen ved turbomating, da trenger du passende clutchus eller andre triks i såfall.
 #346715  av |plumbo
 
har surfet en del på disse blacktop motorene og 4age skjenerelt.

NA tuning er blaktop enn brukt mest . har hørt ulike årsaker til dette men etter som jeg har skjønt er det enhlest på denne mtp vvt systemet og map sensorer den har . ( kan ikke bekrefte dette 100% )

turbo \ kompressor er det silver toppen som er mest atraktiv . da denne har litt lavere komp enn blaktopen orginalt og et anna system for ventil timing . det er mye enklere og oppdrive konverterings deler till denne motoren enn blaktop enn . ( noe som synes veldig enkelt på ebay.com )

ang stiving i motor er det ting og få kjøpt . har sett at tomai har et stivings sett til veiv og blokk . de anbefaler at du også monterer APR bolter med dette sette . ( ebay.com )

hvis du skal gå inn for og turbo konvertere en sånn motor finner du kammer ,topp pakkninger lagere osv på nengun.com disse har det meste og jeg vil også annbefale og skaffe deg lettere reim hjul til vifte dynamo og servo fra pass racing på ebay.

jeg har også en blacktop under oppbygging nå og jeg vet hvor surt det er og havere en sånn motor :\
har også en del deler så det er bare og spørre ;)
 #346876  av kodalracing
 
takk til morten og plumbo. for bra tilbakemelding angende triming. nå ser det ut til at jeg kjører motoren standar fram til neste høst for så og se om vi trimmer eller bytter den ut. greit og ha en motor som er holdbar nå som sesongen er på fremmasj(litt optemistisk enda kansje men).
w5x hvor finner du den kassa?
når det gjeller na tuning på black toppen så er vel det kansje ikke så mye mere og hente ut da den er vel tuna ganske bra orginalt??
vvt system er det vel ikke på den motoren, er den ikke for gammel da??
til plumbo
trenger ikke noe deler per dags dato da motoren fungeren veldig. men sier ifra hvis jeg skulle trenge noe
men siden du har lest og kikka mye rundt på nette. jeg har trakter til insuget veit du om det er noe filter og få taki til de tenker på piperxross eller noe lingnede har ikke noe lyst at den skal suge inn mye dritt eller måtte bruke strømpe bokse som filter. hehe
 #346878  av mr2storbrua
 
kodalracing skrev:w5x hvor finner du den kassa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_W_transmission

w51:
  • Toyota Corolla E70 jdm CE71/CE72 wagon behind 1C 1839cc diesel.
w52:
  • 1984-1988 2WD Hilux (AU)
w55:
  • 1982-1983 Toyota Carina
  • 1981-1985 Toyota Celica
  • 1983 Toyota Corona
  • 1986 Toyota Soarer
  • 1986 Toyota Crown
  • 1983 Toyota Chaser
  • 1984-1988 Toyota Pickup 2WD with 22RE(EFI) engine
  • 2002-2005 Lexus IS300 (US Market only)
w56:
  • Toyota Hilux
  • Toyota 4Runner
w57:
  • 1983-1986 Toyota Supra MK 2 in certain non-US markets.
  • 1986 Toyota Crown
  • 1986 Toyota Cressida
  • 1982-1985 Toyota Celica (21R)
w58:
  • 1982-1986 Toyota MK 2 Celica Supra
  • 1986-1992 Toyota MK 3 non-turbo Supra
  • 1993-1998 Toyota MK 4 non-turbo Supra
  • 1986 Toyota Cressida
  • 1986 Toyota Soarer
  • 1982-1992 Lotus Excel
  • 1992-1997 Lexus SC300
  • 1998-2005 Lexus IS300 5 speed
w59:
  • Toyota Tacoma
Enkleste (og kanskje beste?) ser ut til å være w58 med tanke på tilgjengelighet hvertfall...
 #346880  av Mr_Storbrua
 
Har ikke scotty her på forumet en w58 kasse til salgs?
 #346884  av |plumbo
 
jeg har orginale filter boks til denne motoren hvis du er interisert . men ebay er din gode venn ellers mtp filtere søk på 4age 20v og du finner det du trenger ( jeg har lyst på trakte sett så hvis du vil bytte med en liten slant i mellom er jeg åpen for dette )
 #347368  av kodalracing
 
har org filter boks selv så trenger ikke en til. hehe og skal beholde traktene selv. setter de på når blir bedre føre på veien. også skulle jeg hatt et filter til de da
får se litt rundt på ebay da om jeg finner noe spenende. hehe
 #348147  av tojo2
 
tojo2 skrev:A-W clutch hus som du vil trenge for å bruke w58 kassa

http://a1turbos.co.nz/mm5/merchant.mvc? ... y_Code=1QT

Prisen er i nz$ så ca x4 . Mener å huske at frakta er ca 5-600 kr.

Det er et gruppekjøp på gang på toymods på disse nå..
 #355075  av kodalracing
 
stemmer det ja. hehe
fått mont coilover og felger ja, blei veldig bra men han snakket om at det subbet litt i svinger hvis han klemte til litt. åsen er justering mulighetene for og få den høyere?? har ikke orka og sett på det enda hehe er det høyde justering på fjerbeinet eller bare justering på stiv heta til fjera??