TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jeg ble pÃ¥kjørt bakfra i dag! :(

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #347766  av FireWalk

avaasdf skrev:skjønner ikke hvorfor du er så deppa for det? gå alltid i pluss økonomisk av ulykker jeg!
Hvordan klarer du å gå i pluss på det da? Man får jo bare reparert det som ble ødelagt i sammenstøtet, og i retrospekt så må en jo styre mye med papirarbeid og telefoner og styr og stell..
 #347767  av Mr_Storbrua

Han er vel gjerne litt lei av alt tullet han har hatt med bilene sine.. uansett om man går i null eller litt i pluss så er det jo litt styr å levere bil på verksted å ditt og datt.. være uten bil osv..

Det aller greieste er jo at bilen bare virker, å tar deg fra a til b uten komplikasjoner..
 #347798  av avaasdf

jeg har alltid bare bedt om kontantutbetaling etter verksteds "worst case" pris på skaden, og fiksa den selv eller satt den bort til en svartemekaniker..

Gammel poloen min som var verdt rundt 18-19 fikk jeg ut 15.000 + nye vinduer i forsikring etter sidepåkjørsel fra moped, fiksa skadene selv for 2000. 4 måneder etterpå ble den påkjørt igjen og skadene var så omfattende at det ikke lønnet seg økonomisk og fikse den så da fikk jeg 20.000 og fikk beholde en helt fin, men jevlig bulka bil. som jeg senere solgte for 8.

Hele forsikrings maset var ikke noe mere pes en og selge den, heller lettere.
 #347801  av FireWalk

hmm.. Har ikke vært så mye borti forsikring-saker tidligere. Så man kan altså be om å få utbetalt beløpet istedet, etter å ha fått taksert skadene? Jeg har jo en kompis som er bil-oppretter og lakkerer og driver eget firma. Så han hadde sikkert fikset det rimelig for meg i så fall. :)
 #347805  av ke25-toyoglide

Ja du kan be om å få det utbetalt i stedet, men då blir det trukket fra en del, ihvertfall momsen.
Det som er mest lønnsomt er å prøve å få bilen kondemnert, viss den har en verdi på 20 og skaden er på 18 f.eks. så kan du prøve å få de til å kondemnere den i stedet, slik at du kan kjøpe ny bil istedet.
som oftest går de med på det, for viss de ikkje gjør det så risikerer de at bilen blir levert inn, og så er det skjulte skader, så kommer skaden på 25 istedet, og de taper penger på skaden.
som regel får du anledning til å kjøpe vraket for 1500kr. (viss du spør)
 #347814  av James

Jeg ble nylig påkjørt med golfen.. valgte såklart kontantoppgjør da jeg kjøpte den meget billig og bare skulle holde gjennom vinteren... en takstmann takserte den til 16500,- grei butikk når mann bare betalte 3500,- :wink:
 #347838  av Mr_Storbrua

De trekker kun fra momsen om du bruker kasko'n din. Da blir også timeprisene for reperasjon redusert, husker ikke hvor mye.

Men så lenge du ikke har skyld, altså at det går på mottpart sin ansvarsforsikring, så får du utbetalt hele beløpet, med moms og hele pakka. Om bilen hadde blitt kondemnert hadde du fått igjen eventuell årsavgift og omreg også. Men det har noe med hvor lenge du har eid bilen tror jeg. Ikke helt sikker på hvordan dette er. Det jeg vet sikkeert er hvertfall at du får ut heløe skadebeløpet så lenge det ikke er på din egen kasko..
 #347851  av ke25-toyoglide

Ok, skal ikkje påstå at det du sier ikkje er sant, men eg har fått beskjed om at moms blir trukket fra uansett, for de har ikkje lov å utbetale moms til privatpersoner.
Og det blir litt feil å si at de bare trekker fra momsen, når du i neste setning skriver at timeprisen blir redusert og.
Då vil en skade på 10.000.- fort komme ned i 6000.- og ikkje 8000.- som ville blitt prisen viss det bare var momsen som blei trekkt fra.
 #347853  av Mr_Storbrua

Blei vel skrevet litt feil det ja. Det jeg mente er at de kun trekker fra moms på kasko skade, å ikke ansvar..