TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dunkelyd og andre rare lyder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #348335  av TopSecret

Var ute å lufta bilen i dag da jeg merket at den kom en slags dunkelyd fra høyre hjulbue forran når det ble humpete veier :?
Det første som slo meg var at d muligens var noe som tok oppi bare der og da, men det fortsatte bare. En kompis som er bilmekaniker som satt på sa det muligens kunne være foringer som har tatt kvelden.
Hvor får jeg kjøpt nye foringer? og vil det være noe stor prisforskjell på å kjøpe TRD foringer eller lignende?

Har en annen lyd som har irritert meg over lenger tid nå, når bilen utsettes for humpete veier eller lignende kommer det en lyd som minner om fuglekvittring, ganske komisk lyd igrunn :lol:
Har troa på at det kan være demperene som begynne å svikte :shock: .
Noen her som har opplevd noe lignende?

Takker for all hjelp :D
 #348338  av mr2storbrua

Et ganske vanlig problem på MR2 er at lageret i toppen på demperen tar kvelden. Måtte bytte begge fremme på min. Er ikke vanskelig å sjekke hvertfall.

Det kan selvfølgelig også være foringer eller kuler som har tatt kvelden, dersom du skal bytte foringer vil jeg anbefale polyforinger. Er ekstremt mye å hente på dette, burde egentlig bytte selv om de originale fortsatt er gode...

Edit: Polyforinger får du forresten kjøpt hos twosrus...
 #348340  av inzane2012

første problemet ditt høres litt ut som min... broderen skulle dra meg løs en dag etter jeg hadde såtte meg fast, hadde komt mye snø den dagen og lite brøyting, men han fulgte ikke særlig godt med så han drog meg rett mot en mur kant som jeg traff med framhjulet, siden da har det komt en dunkelyd når jeg kjører på veldig humpete veier, noe det ofte blir nå om vinteren...
 #348345  av TopSecret

Skal ha opp bilen i dag å se over under, så blir mest sannsynlig bytte av alle foringer om det er en som en gåen.
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=431
Er det disse du mener? polyforinger

Skal få skjekket toppen på demperene i dag
 #348347  av FireWalk

fuglekvitteret er nok pga en gammel og tør foring. Sansynligvis på swaybar staget. Er lett å komme til den foringen. To bolter som holder den. Lyden kan fjernes ved å smøre opp foringen, men det løser jo ikke problemet ved slitte Foringer. Er nok på tide med nye ja. Dunke lyd kan være gåen demper, tårnlager, foring.
 #348369  av mr2storbrua

TopSecret skrev:Skal ha opp bilen i dag å se over under, så blir mest sannsynlig bytte av alle foringer om det er en som en gåen.
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=431
Er det disse du mener? polyforinger

Skal få skjekket toppen på demperene i dag
Det er de ja. En meget god oppgradering, blir en helt ny bil etterpå :wink:
 #348385  av FireWalk

Men når sant skal sies så er det en ordentlig drittjobb/kraftanstrengelse å skifte alle foringene.. :p
 #348386  av mr2storbrua

Hehe, er vel ikke alle muttere som er like enkle å løsne nei :roll:
En god dose med rustoppløser, tid, tålmodighet og banning så er du der :wink:
 #348398  av FireWalk

mr2storbrua skrev:Hehe, er vel ikke alle muttere som er like enkle å løsne nei :roll:
En god dose med rustoppløser, tid, tålmodighet og banning så er du der :wink:
Ja det er en ting. En annen ting er jo å få ut foringene også. De har jo sittet der i 20 år.. En bør iallefall ikke begi seg ut på dette uten at man har en ordentlig løftebukk! Kan love med 100% sikkerhet at det blir sykemelding om en skal ligge på rygg under en bil på bukker å gjøre dette. :p
 #348399  av mr2storbrua

Så vidt jeg husker så er det jo mulig å løsne alle deler som foringene sitter i og ta ut foringer oppreist og med skruestikke eller presse...
 #348401  av FireWalk

mr2storbrua skrev:Så vidt jeg husker så er det jo mulig å løsne alle deler som foringene sitter i og ta ut foringer oppreist og med skruestikke eller presse...
Stemmer det. Vil anbefale å bruke en presse, og at en har løftebukk tilgjengelig. En blir temmelig ødelagt om man skal gjøre dette bare med bilen på bukker. Travelt å jobbe med hendene over "hodehøyde" sådan :)
 #348422  av john_e

Når jeg leser at du har dunkelyd fra hjulbuen foran, er det første jeg tenker at du har en gåen demper.
Jeg opplevde nettopp å sprenge en av framdemperne så det kom dunkelyd på humpete veier. (lyden var ganske høy og tydelig med litt "fjæringslyd" etterpå)
Du kan jekke opp bilen foran, og bruke en spade eller lignende under hjulet til å flexe demperen, og høre om den slår hardt ut på returen :)
 #348445  av TrustNo1

Jeg hadde en slik dunkelyd du beskriver en gang. Det var rett og slett ett feste på demperen som ikke var skrudd sikkelig til/eventuellt løsnet. (husker desverre ikke hvor). Men kan jo være verdt å se over.
 #348459  av bose

For min del så var det faktisk veldig greit å bytte alle bak!
Løsna alt som var av armer,og pressa ut de gamle foringene ved hjelp av en 3 armet avtrekker pluss et ymse utvalg av piper. Skal også sies at jeg også bytta bærekulene når jeg satte det sammen igjen. Noe jeg trur kan lønne seg.
 #348493  av inzane2012

sånn jeg oppfatter min "dunke"lyd, om det er greit at jeg deler denne tråden litt, så virker det som at den kommer på returen, rebound eller hva det heter på fagspråket, tenkte at det kanskje var blitt slått løst noe i møtet med murkanten og...