TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• pipercross kit is200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #348312  av is_tohundre

Hei er ny på dette forumet og har lest litt rundt omkring men finner ikke helt ut av det. Det jeg lurer på er om andre her med is200 har kjøpt et pipercross kit til sin is200? Og om dette funker bra? Selv har jeg bestilt dette: http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare ... /9476/9812

Ellers veldig mye nyttig informasjon her inne for en som ikke er proff på bil :D
 #348314  av Amund

Hei og velkommen :D
Lag i vert fall varmeskjold på det, så du ikkje drar varm luft frå motorrommet, ellers får du mindre effekt av det :roll: (men lyden blir nok rå)
Kjører sjølv med K&N innsatsfilter på min, men merka ingen forskjell i forhold til originalt.
 #348333  av harared

Hei og hå.
Må si meg ening med amund her. Trur ikke du vinner så mye effekt med den løsningen. Varm luft fra eksos manifoilen som dras inn i innsuget = mindre effekt. Det amund mener er at du må lage noe som isolerer luftfilteret fra varmen fra manifoilen.
Tror nok den orginale løsningen med kald luft direkte fra fronten funker like bra :)
 #348334  av galx

is_tohundre skrev:Selv har jeg bestilt dette: http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare ... /9476/9812

Vet ikke om det bare er meg, men er ikke dette filtersystem for en høyrestyrt utgave, i alle fall det bildet viser ?
Du får kanskje til å tilpasse det ? Bremsesystemet på våre utgaver ligger i veien for å legge tube m/filter hvor bildet viser at filteret er plassert, legg også merke til hvilken side batteriet ligger. Helt speilvendt på en måte.
Riktig det som blir sagt tidligere her, varm luft fra eksosmanifoil gir mindre effekt enn orginalt..
Tror også at den orginale open-air-funksjonen på bilen fungerer veldig bra - kald luft rett i filteret. Pluss på et skikkelig innsatsfilter som puster bedre, så blir det knall.
MEN, det blir mer god-lyd med open air :twisted:
 #348355  av harared

Stemmer galx. Bildet viser høyrestyrt bil. kittet vil nok ikke passe rett på.
 #348366  av is_tohundre

Å dæven...

Det tenkte jeg ikke på engang når jeg bestilte.. Ser jo nå at det er på en høyrestyrt.. :oops: Tenker jeg skriver en mail til bsbildeler og hører.. Er jo lyden jeg er ute etter og hvis jeg mister kraft så må jeg jo prøve å mekke til noe varmeskjold greier :? Ingen her som har gjort det før? Bestilte catback eksos fra ebay og monterte på i går, men fikk bare på den siste delen av eksosen siden det ikke var noe hull til lambdasonden på den delen av eksosen som går fra katalysatoren! Startet opp og forventet en grom lyd men ble litt skuffet :roll: bedre lyd ble det men ikke noe voldsomt akkurat.. Jeg bare lurer på om det hadde blitt bedre lyd hvis jeg fikk på den andre delen også? Og eventuelt hvordan få det til?... Er dette jeg har kjøpt og delvis montert på.. passformen er bra men som sagt får jeg ikke på den siste delen. takker for svar :D http://cgi.ebay.com/LEXUS-IS200-2-0-STA ... 2557c0a077
 #348448  av galx

Ja, ta kontakt med bsbildeler om dette, det er heller ikke mye plass du har til å lage et varmeskjold som du får nytte av, plassen er det heller dårlig med uansett hvilken side du velger å legge rør(ene) på. Vil på det sterkeste anbefale det å bruke det orginale luftfiltersystemet, det henter jo som sagt kaldluft direkte inn i motor.
Så var det midtpotta di da: Uten å skulle ta fra deg all lyst til å modifisere, så blir det nok heller vanskelig å få normal drift på den nye midtpotta/røret uten at motorlyset i dashbordet lyser, og at motoren stiller seg inn i "sove-modus" (høyere bensinforbruk og mindre effekt av motor). Den nye midtpotten din vil ikke funke orntlig uten den siste lambda-sonden i bruk. Den siste lambdasonden har bl.a. til oppgave å sjekke ut om de to andre resterende sondene gjør jobben sin i forhold til å måle ut de riktige verdiene til motoren.
Du kan eventuelt skjære ut rundt festet til lambda'en på det orginale røret, for så å sveise lambdafestet på det nye røret. Og ja, du får MYE mer lyd ut da.
Ta en titt på bl.a. min og NEO's prosjekttråd. Her vil du finne litt om det du spør om ;)
Jeg har skiftet ut alt under bilen frem til motorblokk, foruten midtpottestykket som du heller ikke har byttet ut enda. Kan love deg det er grom lyd av Lex'n når han spiller opp til dans.

Nå fikk jeg faktisk litt lyst til å lage noen filmsnutter å laste opp på youtube, får se ;)
 #348475  av is_tohundre

Fikk svar av bsbildeler nå om at de ikke kunne få tak i det luftfilterkittet mer men at jeg kunne få et "vector cone" kit som ifølge henne var mye bedre enn det jeg egentlig hadde bestilt. grunnen til at jeg bestilte kittet var jo pga lyden.. Har fått en som underviser i sveising til å sveise over det gamle festet til lambdasonden over til det nye røret men han har ikke tid før neste uke.. Så hvis det er sånn som du sier at lyden blir bedre når jeg får på røret fra katalysatoren og til endepotten gidder jeg ikke å bytte til åpent luftfilter.. :) Sikkert et dumt spørsmål men hva er det som gjør at lyden blir høyere bare ved å få på det røret også? Kommer til å være bra spent når jeg skal starte for første gang og se om motorlampa lyser ja!

Har lest i prosjekttråden din galx og det var ikke småtteri nei!! Sinnsykt fin bil du har :wink: Og ja du får legge ut noen klipp :twisted:
 #349196  av is_tohundre

Da har jeg fått på midtpotta! Sveiset over festet til lambdasonden fra det gamle til det nye røret (kamerat av pappa som gjorde dette)og fy f... for en lyd det ble!! Og ingen motorlampe som lyser så alt er bare helt topp :D Takk for tips galx :wink:
 #349223  av Kimbo

noen som vil ta på seg å finne noe så jeg får sveisa fast lambdasonda mi ? den tredje er ikke kobla til så den bare ligger oppunder bilen enda :P men nå har motorlampa mi slutta å lyse av seg selv etter jeg tok av batteripolene her om dagen. så det er ikke så irriterende lenger :D