sindrejl skrev:hmsilset skrev:Bare lurer.Om jeg har en bil eller motorsykkel med 150hk og putter inn 150 hk til og beholder samme vekta på kjøretøyet...Hvorfor begynner folk å snakke om bremser med en gang da(inkludert meg, men mest fordi alle andre sier det)? Hvorfor trengs/kreves det kraftigere bremser i 80 kmt med en bil som har samme vekt men mere effekt??
er nok simpel fysikk. Massen akselerer mye raskere og det trengs derfor også mer kraft for å stoppe kjøretøyet. Selv om marsjfarten din normalt sett er den samme. Litt enklere forklaring: La oss si at to biler står ved rødt lys. En med 300hk og en med 150hk. De "dragger" og etter ca 100m hopper en unge med ball ut i veien. Bilen med 150hk har på gitt øyeblikk (jeg orker ikke regne dette ut nå) mye lavere hastighet enn den med 300hk. Altså trenger den med 300hk kraftigere bremser for å stoppe. Selv om man ikke dragger skal du være flink om du akselerer akkurat like rolig selv om du øker med 150hk 
Litt mer psykisk aspekt er at man med mer hester kjører hardere og farten varierer langt mer av samme årsak (ingen kan nekte for det) og da trengs det bremser 
Newtons andre lov sier at for en reaksjon så må det til en lik motreaksjon. dvs, du må ha dobbelt så mye bremsekraft for å bremse en bil som akselerer dobbelt så mye (tho, det er vel -litt- å ta i at en bil med 300hk akselerer dobbelt så raskt som en med 150hk) Du ser pilene på tegningen under
Beklager å måtte påpeke dette, men forklaringen din er feil på noen punkt.
Du peker på at en rask akselerende masse trenger større kraft for å bremses jo raskere den akselerer. Det stemmer, men da forutsetter du at bilen fortsetter å akselerer under nedbremsing. Du må endre tankegangen litt. Så fort bilen bremses er vekta den samme på begge biler. Og så lenge begge biler har like hastighet er bevegelsesenergien den samme. Du trenger heller ikke å bremse akselereasjonen, da den vil opphøre så fort du kutter motorkraften (tar foten av gassen, hvis du ikke har prius da

)
Resten av det du sier stemmer jo, men her forutsetter du at bremsetester gjøres på en gitt streking, med full akselereasjon til et punkt, for så full nedbremsing.
Bremsetesten går jo ut på fart, og like bremser vil stoppe like tunge biler i lik fart akkurat likt, uansett hvor fort bilen kom opp i gitt fart.
Men at det er en fordel a kunne stoppe bilen raskest mulig er det jo liten tvil om. Grunnen til at biler med mye hester må ha store bremser for å godkjennes, er jo at mye hester er lik stor toppfart i BT sine øyne.
Hadde du blodtrimmet en bil, men ikke hatt høy maksfart på bilen hadde du jo heller ikke trengt store bremser for å stoppe fort, med mindre bilen veide veldig mye.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.