TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor større bremser?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #350428  av hmsilset

Bare lurer.Om jeg har en bil eller motorsykkel med 150hk og putter inn 150 hk til og beholder samme vekta på kjøretøyet...Hvorfor begynner folk å snakke om bremser med en gang da(inkludert meg, men mest fordi alle andre sier det)? Hvorfor trengs/kreves det kraftigere bremser i 80 kmt med en bil som har samme vekt men mere effekt??
 #350434  av JePe

Jeg tror nok det er litt slik som du selv sier, at man har hørt av andre åså blir det bare slik.
Man trenger ikke bytte til større bremser om effekten økes men ikke vekta og bilen skal brukes på vanlig vei (selv om det ikke er lov å øke effekten her til lands men det er ikke det som er poenget her..), men folk bytter ofte til større fordi de vil bruke bilen litt på bane hvor det kansje trengs mere bremsekraft når hastighetene blir større vil jeg tro.
I tillegg er det vel en del som bytter til større bremser fordi det ser bedre ut.
 #350436  av Supramk3turbo

For min del så er det kun fordi jeg vil bruke bilen hardere på bane, å de orginale bremsene er orginalt relativt dårlige på supra mk3'n, i forhold til mye annet...
 #350442  av Andreazz

Poenget er at den samme bilen med dobbelt så mye effekt kommer mye raskere opp i fart... Hvis begge bilene kjører i samme fart, så har det jo ingen praktisk betydning.
 #350457  av sindrejl

hmsilset skrev:Bare lurer.Om jeg har en bil eller motorsykkel med 150hk og putter inn 150 hk til og beholder samme vekta på kjøretøyet...Hvorfor begynner folk å snakke om bremser med en gang da(inkludert meg, men mest fordi alle andre sier det)? Hvorfor trengs/kreves det kraftigere bremser i 80 kmt med en bil som har samme vekt men mere effekt??
er nok simpel fysikk. Massen akselerer mye raskere og det trengs derfor også mer kraft for å stoppe kjøretøyet. Selv om marsjfarten din normalt sett er den samme. Litt enklere forklaring: La oss si at to biler står ved rødt lys. En med 300hk og en med 150hk. De "dragger" og etter ca 100m hopper en unge med ball ut i veien. Bilen med 150hk har på gitt øyeblikk (jeg orker ikke regne dette ut nå) mye lavere hastighet enn den med 300hk. Altså trenger den med 300hk kraftigere bremser for å stoppe. Selv om man ikke dragger skal du være flink om du akselerer akkurat like rolig selv om du øker med 150hk :)
Litt mer psykisk aspekt er at man med mer hester kjører hardere og farten varierer langt mer av samme årsak (ingen kan nekte for det) og da trengs det bremser ;)

Newtons andre lov sier at for en reaksjon så må det til en lik motreaksjon. dvs, du må ha dobbelt så mye bremsekraft for å bremse en bil som akselerer dobbelt så mye (tho, det er vel -litt- å ta i at en bil med 300hk akselerer dobbelt så raskt som en med 150hk) Du ser pilene på tegningen under
Vedlegg
akselerasjon.JPG
akselerasjon.JPG (13.51 kiB) Vist 1093 ganger
Sist redigert av sindrejl den 17 mar 2010 14:41, redigert 1 gang totalt.
 #350458  av mr2storbrua

Selv om maks hastighet i Norge er 100 kmh, så betyr ikke det at bilene ikke skal være sikre nok til å kjøre raskere. Dette ser vi jo blant annet på dekk. På litt eldre biler er det gjerne 165/70-13 (eller no sånn), mens når man kommer til nyere biler har man 215/50-17 (eller noe deromkring). Dette er ikke bare fordi det er finere. Man oppnår mere grep som resulterer i blant annet kortere bremselengde. I tillegg er vel dekkene ment å tåle godt over 180 kmh...

Og selv om man ikke kjører raskere enn 80 kmh på en svingete vei, kan bremsene bli gode og varme allikevel.
 #350465  av magnesmurf

sindrejl skrev:
hmsilset skrev:Bare lurer.Om jeg har en bil eller motorsykkel med 150hk og putter inn 150 hk til og beholder samme vekta på kjøretøyet...Hvorfor begynner folk å snakke om bremser med en gang da(inkludert meg, men mest fordi alle andre sier det)? Hvorfor trengs/kreves det kraftigere bremser i 80 kmt med en bil som har samme vekt men mere effekt??
er nok simpel fysikk. Massen akselerer mye raskere og det trengs derfor også mer kraft for å stoppe kjøretøyet. Selv om marsjfarten din normalt sett er den samme. Litt enklere forklaring: La oss si at to biler står ved rødt lys. En med 300hk og en med 150hk. De "dragger" og etter ca 100m hopper en unge med ball ut i veien. Bilen med 150hk har på gitt øyeblikk (jeg orker ikke regne dette ut nå) mye lavere hastighet enn den med 300hk. Altså trenger den med 300hk kraftigere bremser for å stoppe. Selv om man ikke dragger skal du være flink om du akselerer akkurat like rolig selv om du øker med 150hk :)
Litt mer psykisk aspekt er at man med mer hester kjører hardere og farten varierer langt mer av samme årsak (ingen kan nekte for det) og da trengs det bremser ;)

Newtons andre lov sier at for en reaksjon så må det til en lik motreaksjon. dvs, du må ha dobbelt så mye bremsekraft for å bremse en bil som akselerer dobbelt så mye (tho, det er vel -litt- å ta i at en bil med 300hk akselerer dobbelt så raskt som en med 150hk) Du ser pilene på tegningen under

Beklager å måtte påpeke dette, men forklaringen din er feil på noen punkt.

Du peker på at en rask akselerende masse trenger større kraft for å bremses jo raskere den akselerer. Det stemmer, men da forutsetter du at bilen fortsetter å akselerer under nedbremsing. Du må endre tankegangen litt. Så fort bilen bremses er vekta den samme på begge biler. Og så lenge begge biler har like hastighet er bevegelsesenergien den samme. Du trenger heller ikke å bremse akselereasjonen, da den vil opphøre så fort du kutter motorkraften (tar foten av gassen, hvis du ikke har prius da :lol: )

Resten av det du sier stemmer jo, men her forutsetter du at bremsetester gjøres på en gitt streking, med full akselereasjon til et punkt, for så full nedbremsing.
Bremsetesten går jo ut på fart, og like bremser vil stoppe like tunge biler i lik fart akkurat likt, uansett hvor fort bilen kom opp i gitt fart.

Men at det er en fordel a kunne stoppe bilen raskest mulig er det jo liten tvil om. Grunnen til at biler med mye hester må ha store bremser for å godkjennes, er jo at mye hester er lik stor toppfart i BT sine øyne.
Hadde du blodtrimmet en bil, men ikke hatt høy maksfart på bilen hadde du jo heller ikke trengt store bremser for å stoppe fort, med mindre bilen veide veldig mye.
 #350466  av mralp

Ok!
La oss være enig om en ting; Dagens hester er i motoren, ikke fysiske hester a 350kg pr stk. Bilens masse er altså uavhengig av antall ponnier. Oppbremsing er således uendret: 80 km/t er 80km/t, uavhengig av antall ponnier. Bremsene dine er tilpasset bilens vekt, og den er uendret.

Om du kjører en bil med 550hp, så stanser den akkurat like fort fra 100km/t som når den hadde 220hp.

Bilens toppfart er så godt som uendret. Toppfarten er jo bestemt av girkassens utveksling. Med 100 hester ekstra greier du å overvinne noe mer luftmotstand, men ingen trollmann dukker opp og endrer utvekslingen.

SÃ¥ konklusjon:
1) Bilens retardasjon er altså upåvirket av antall ponnier.
2) Bilens toppfart er i all hovedsak styrt av utveksling på girkassen din.
3) Om du kjører som en tulling på bane vil Toyota IQ`n sine bremser koke også, uavhengig om den har 50 eller 150hp. De koker grunnet overbelastning pga bilens MASSE som gjentatte ganger blir beordret til å stanse, hvilket har vært uavhengig av antall ponnier siden 1800-tallets glade dager med hestespann og kjærre ;)

Easy! :D
 #350469  av Scotty

Som allerede sagt: På ren fakta og tall så er det overhodet ingen behov for å ha kraftigere bremser, da en bil på 1500kg i 80km/t enten med 1000hk eller 200hk har lik bremsestrekning, men det er derimot dette som er grunnen til oppgradering av bremser:
sindrejl skrev:La oss si at to biler står ved rødt lys. En med 300hk og en med 150hk. De "dragger" og etter ca 100m hopper en unge med ball ut i veien. Bilen med 150hk har på gitt øyeblikk (jeg orker ikke regne dette ut nå) mye lavere hastighet enn den med 300hk. Altså trenger den med 300hk kraftigere bremser for å stoppe. Selv om man ikke dragger skal du være flink om du akselerer akkurat like rolig selv om du øker med 150hk :)
-------------

Virker forøvrig at du blander med newtons 1. lov sindrejl.. at summen av kreftene skal være null. Bilen med 150hk og 300hk har lik akselerasjon(i negativ retning) med tanke på at bremsekraften og massen er lik.
Sist redigert av Scotty den 17 mar 2010 17:33, redigert 1 gang totalt.
 #350470  av lasse

Kan nok bli en eviglang tråd det her med mye synsing og meninger...
La oss ta utgangspunkt i "aktiv" kjøring, ta en gikk strekning med masse svinger/strekker, en bil med 150 hk kommer for det første ikke opp i like høye hastigheter før svingen som en med 300, og vil i tillegg bruke lenger tid på gitte strekning, ergo mer kjøletid mellom oppbremsingene.

Lite hester=mindre akslerasjonskraft som må bremses (får ikke like høy fart inn mot svingen) og mer kjøling imellom bremsingene fordi man bruker lenger tid frem mot neste oppbremsing.

Mye hester=mer akslerasonskraft som må bremses (høyere fart inn mot svingen) og mindre kjøling imellom oppbremsingene da man bruker mindre tid på strekkene.

Nå er ikke jeg noen ekspert på noen som helst måte, dette er bare noe jeg mener virker fornuftig...
 #350472  av Scotty

lasse skrev: Lite hester=mindre akslerasjonskraft som må bremses (får ikke like høy fart inn mot svingen) og mer kjøling imellom bremsingene fordi man bruker lenger tid frem mot neste oppbremsing.

Mye hester=mer akslerasonskraft som må bremses (høyere fart inn mot svingen) og mindre kjøling imellom oppbremsingene da man bruker mindre tid på strekkene.
Det er ikke akselerasjonskraft som må bremses. Tipper at du heller prøver å si at bilen med mye hester har større fart opp mot svingen, og har dermed behov for kraftigere bremser om bilene skal starte å bremse fra samme punkt. Akselerasjonen i positiv retning fremover tar umiddelbar slutt når farten begynner å gå nedover, og det er kun akselerasjon i negativ retning som trår til.
 #350478  av hmsilset

Mange gode svar her! Da er sindrejl sin forklaring jeg går for.At sterkere bremser trengs av en bil som akselerer fort. På mr2 merker jeg ingen forskjell på bremser med 156 eller 270hk igrunn, så de må ha veldig bra bremser :D
 #350495  av mralp

Synes mye av svarene er på vidda jeg ;)

Du greier nok å låse dekkene på en 30 år gammal amazon også. Hvor fort den stanser følger av friksjonen mellom dekkets kontaktflate og underlaget. Størrelsen på bremseskiven påvirker ikke friksjonen mellom dekk og vei :D
 #350497  av mr2storbrua

hmsilset skrev:På mr2 merker jeg ingen forskjell på bremser med 156 eller 270hk igrunn, så de må ha veldig bra bremser :D
Skulle du merket forskjell? Bremsene er jo like...
 #350498  av ke25-toyoglide

mralp skrev:Ok!
La oss være enig om en ting; Dagens hester er i motoren, ikke fysiske hester a 350kg pr stk. Bilens masse er altså uavhengig av antall ponnier. Oppbremsing er således uendret: 80 km/t er 80km/t, uavhengig av antall ponnier. Bremsene dine er tilpasset bilens vekt, og den er uendret.

Om du kjører en bil med 550hp, så stanser den akkurat like fort fra 100km/t som når den hadde 220hp.

Bilens toppfart er så godt som uendret. Toppfarten er jo bestemt av girkassens utveksling. Med 100 hester ekstra greier du å overvinne noe mer luftmotstand, men ingen trollmann dukker opp og endrer utvekslingen.

SÃ¥ konklusjon:
1) Bilens retardasjon er altså upåvirket av antall ponnier.
2) Bilens toppfart er i all hovedsak styrt av utveksling på girkassen din.
3) Om du kjører som en tulling på bane vil Toyota IQ`n sine bremser koke også, uavhengig om den har 50 eller 150hp. De koker grunnet overbelastning pga bilens MASSE som gjentatte ganger blir beordret til å stanse, hvilket har vært uavhengig av antall ponnier siden 1800-tallets glade dager med hestespann og kjærre ;)

Easy! :D
Dette stemmer sjelden. Du klarer sjelden å dra ut turtallsperren på høgaste giret.
Klarer du 5000omdr./200km/t på med 150hk så klarer du nok sperren på 6000omdr./240km/t.
Med 300hk. I tilleg så vil mange då fjerne turtallsperren slik at bilen går ennå fortere.
Det er høgaste fart som skal bremses, og dekka skal være godkjent for, uavhengig av fartsgrenser i Norge. I tillegg så skal bremsene kunne håndtere kreftene viss gassen henger seg opp. Som då er mye mer viss du har 300 hk.
Og kjører du på bane vil bilen få høgere snitthastighet og toppfart, som igjen blir tyngre å bremse ned.
En annen ting er at selv bilen med 150 hk har godt av bedre bremser. Du kan forbedre bremselengden betraktelig, spesielt i forhold til gamle originale bremser.