TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Flakkelyd" fra motorrommet

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #348518  av Harlex

Oppdaget her for en stund siden at det var en slags "flakkelyd" fra motoren/motorrommet på IS-en. Det er konebilen dette nå og hun kunne meddele at det har vært der en stund.... :roll: Har ikke kjørt så mye med den etter jeg fikk vite om problemet men det virker som det blir bedre og/eller forsvinner helt når motoren blir varm.... Intensiteten på "flakkingen" øker ved økning av turtall.... Ingen merkbar tap av effekt eller synlige lekkasjer.....Tips????
 #348561  av Harlex

galx skrev:Mange kuldegrader ? Servopumpa..
Men det er bare et tips altså ;)
Skal sjekke/lytte.... Og mange kudegrader ja...
 #348826  av Kimbo

hvis det er is200 så har jeg muligens samme problemet, men blir helt borte når motor'n blir varm :D høres nesten ut som det kunne vært noe sinnsyk ventiltikk eller rådebank omtrent? :P
 #348830  av Harlex

Kimbo skrev:hvis det er is200 så har jeg muligens samme problemet, men blir helt borte når motor'n blir varm :D høres nesten ut som det kunne vært noe sinnsyk ventiltikk eller rådebank omtrent? :P

Nja... Muligens det er det samme ja... Har ennå ikke fått sett skikkelig på det men det lille som jeg har prøvd så virker det som om det er mye verre på visse turtall...rundt 3-4 tusen.... Satser på å få sett litt mer på det nå i vinterferien... Bilen skal på 75000 km service om noen uker så da får jeg nok uansett svar.....
 #349104  av Kimbo

gikk ut å prøvde bil kald nå bare for moro skyld. er sånn på min å mellom 3-4000 omdreininger. er nok bare at motor'n er kald. mye omløp i 6'ern vettu :P
si ifra hvis du finner ut noe da :) så får jeg se om det er det samme på min :) nå som det er mildt er lyden borte i min :)
 #350703  av Harlex

Kimbo skrev:gikk ut å prøvde bil kald nå bare for moro skyld. er sånn på min å mellom 3-4000 omdreininger. er nok bare at motor'n er kald. mye omløp i 6'ern vettu :P
si ifra hvis du finner ut noe da :) så får jeg se om det er det samme på min :) nå som det er mildt er lyden borte i min :)

yepp... service den 30. mars... Er det noe kødd så skal jeg gi tilbakemld. Det er mulig det har noe med temperatur å gjøre ja....Det har vært jæ..................... kaldt i Bergen i vinter.. rundt 10 grader kaldere enn det noermalt sett er.... Skal sjekke litt nå som det har blitt mildere....Det er som sagt min kone som kjører den bilen så jeg får ikkje den daglige feelingen med IS-en... Ble jævlig lang i masken da jeg tok meg en tur på en av de kaldeste dagene og hørtet "flakkelyden"
 #350717  av galx

Skal ha storservice på min i morgen hvor alt av reimer og oljer osv skal skiftes ut.
Jeg får flakkelyden når det er omtrent 8 -10 minus og nedover. Men etter motor har fått litt temperatur, er ulyden over. Jeg syns i tillegg at clutch-pedal blir treg når det er kaldt..løsner opp til det normale etter å ha kjørt litt.
Når det gjelder "flakkelyden" har jeg en liten mistanke om at det kan komme fra servopumpa, bilen er nemlig litt treg på rattet da, og blir normal etterpå. Mulig servooljen bør byttes ut snarest :roll: :?: :?:
 #350720  av Kimbo

kan være mye mulig :) samme opplegget som jeg har i bilen min. clutchpedalen henger att litt og "detter" ut når jeg skal starte om morran :P men gi meg raskt beskjed om det er noe som er galt ettersom flakkelyden er der. men jeg har faktisk hatt den nå i det siste og nå er det pluss her i gjøvik....

men jeg har en formening om at det er ett deksel eller noe som er løst....håper det hvertfall.... men gi meg beskjed så fort du finner ut noe på servicen du skal ha :D
 #351525  av galx

Hei i gjen folkens. Heldigvis våres det i bakken :) Den verste kuldeperioden er over og sola har begynt å smelte på snøen.
Har hatt servicen nå.
I den forbindelse ble alt av reimer i motor skiftet ut. (Det ble også skiftet plugger, motoroljen m/filter, alt av bremseveske, kjølevesken, LSD diff-olje, gear-olje, luftfilter og kupè-filter. Kontroll av alt av understell ble også gjennomført, godkjent til gull :D .

- I forhold til treg clutchpedal når det er kaldt og motor er kald, ble clutch-oljen målt av hvordan kvaliteten var - med godt resultat på kokepunkt på 200 grader.
Slik at da tror jeg nesten det ligger i gearkassen eller et annet sted i clutchoverføringen, kanskje cluch-lagret..? Det er ikke så kaldt lengre at jeg får testet dette orntlig ut.

- I forhold til flakkelyden, så spurte jeg mekanikeren om dette, det kunne godt være selve servopumpen, oljen i servopumpen, eller nivået av olje i beholderen til servopumpen. Mulig jeg får skiftet ut servooljen også, dette var noe som ikke skulle skiftes ut på denne servicen.

- Merket i alle fall STOR forskjell på reim-lyd/flakkelyd fra motor etter at reimen ble byttet ut, selv om de gamle så helt OK ut. Selv om jeg kjører med et veldig modifisert eksossystem, hører man nesten ikke motoren i det hele tatt når den står på tomgang. Bare nydelig rolig rummling bak bilen. Nice !
Kjempefin gange på motoren. Man merker det ikke før man har fått det skiftet, er det ikke det det sies. Rart det der :D

Hei hå.
 #351540  av Kimbo

jeg skal også ha service nå, ny motor på gear, motor, diff, men når du sier alle reimer, mener du reg.reima også ? eller bare alle andre reimer ? :)
 #351618  av galx

Amund skrev:Kva olje på girkasse og diff brukte du?

Det ble brukt olje av typen Valvoline. "80W-90 GL-5 LS" girolje og "80W-90 GL-5 LS" i diffen bak (samme som i girkassen). LS står for Limited Slip.
Dersom man skal bytte olje i diff'en må man være oppmerksom på om man har LSD-diff eller vanlig diff. Forskjell på oljen.. Man kunne bruke LS oljen på både girkasse og diffen i mitt tilfell siden jeg har LSD-diff bak.
Dem uten LSD-diff bak, kan bruke oljen som heter "80W-90 GL-5", eller et annet oljemerke selvfølgelig.

Merker egentlig ikke noen forskjell på lyd/ulyd eller hvor lett han går i gir eller ikke. Får tro det ble god knall i alle fall, godt å ha det skiftet og i orden.
 #351619  av galx

Kimbo skrev:jeg skal også ha service nå, ny motor på gear, motor, diff, men når du sier alle reimer, mener du reg.reima også ? eller bare alle andre reimer ? :)
Beklager, ordla meg litt galt her :) . Det ble byttet ut de 3 synlige reimene.
Reg.reima ble skiftet på 90.000km, men skal vel i utgangspunktet skiftes ut igjen etter et visst antall km/år etter dette igjen, så jeg får ta det om litt. Lurt å ha det også i orden så man ikke står med det ene øret fast i poskassen.

"jeg skal også ha service nå, ny motor på gear" ?? Skal du skifte ut motoren på din ?
 #351639  av Kimbo

HAHA :D ble vel litt rask i skrivinga her :P
bytte olje på motor og gear + diff :P haha :P