TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av kjølevæske

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #351532  av TrustNo1

I forbindelse med at jeg nå bytter reg reim og vannpumpe er det kanskje også naturlig på sin plass å skifte ut kjølevæsken. (mye av det har uansett rent ut ved vannpumpe skiftet)

Har i den forbindelse ett par spørsmål:

- Bør systemet skylles med noe?
- Har for øyeblikket alt demontert(registerreima), inkludert vannpumpen. Kan det være greit å bytte termostaten selv om den fungerer, eller er denne kurrant å skifte i ettertid?
- Hvilken kjølevæske bør man bruke? Jeg har en 10 liter dunke med kjølevæske fra biltema stående. Er denne OK, eller bør man bruke noe spesiellt?
- Hvordan tømmer man ut all væsken enklest?
- Er det noe spesiellt som må gjøres etter påfylling for å få sirkulasjonen i gang igjen? (lufting etc)
- Eventuelle andre tips taes i mot med takk.

Kjølevannet har stått på bilen siden jeg kjøpte den for over 4 år siden.
 #351544  av Helgeland

etter som jeg har forstått så er det litt strss og lufte dette skikkelig. men ligger en knall bra guide her på forumet. på engelsk. fant den ikke i farten.. men ang avtapping av kjølevannet er det en krane nede på høyre hjørnet av radiatoren sett bakfra da.

håper det hjelper litt skal til med d samme selv bare jeg skal skifte radiator.
 #351545  av mr2storbrua

Her er guide til bytte av kjølevæske. Er litt spesielt på MR2, må luftes tre forskjellige plasser tror jeg. Kan også legge til at det ikke holder med 10l kjølevæske, mener du må ha 14l

http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm

På rullgardina helt til høyre ("Service - Howto's") velger du "Coolant System Flush (NPG+)" :wink:
 #351546  av Supramk3turbo

Vist du har en 10 liter konsentrert kjølevæske holder det nok lenge, men er den ferdigblandet blir det muligens litt snaut...
 #351547  av TrustNo1

Kanna er nok konsentrert ja, men har brukt litt av den. Men mener å huske den skal blandes 50/50.Kjører bilen kun om sommeren, og den står i en garasje der det maks blir 3-4 minus om vinteren, så trenger ikke at den tåler høy kulde.
Det jeg lurte mest på var egentlig om det var noe særlig forskjell på kvalitet på kjølevæske, eller om biltema sin gjør nytten (har generellt dårlig erfaring med ting fra biltema :) )
Fin guide, takk for linken.

Edit:

En annen ting, skal kjølevæsken leveres som spesialavfall noe sted? Eller er jeg ett fryktelig stort miljøsvin om jeg bare heller det ut i bushen bak huset? :twisted:
 #351549  av Supramk3turbo

Tror nok ikke det er noe problem å bruke biltema kjølevæske...
 #351937  av Stian AB

En annen ting, skal kjølevæsken leveres som spesialavfall noe sted? Eller er jeg ett fryktelig stort miljøsvin om jeg bare heller det ut i bushen bak huset? :twisted:[/quote]

Alt man ikke dør av hvis man svelger en dråpe eller to kan fint helles ut i bushen bak huset..Det er min regel :lol:
 #351946  av inzane2012

di alle fleste frostvesker inneholder en del "gift" stoffer som ikke er helt topp for naturen, men så lenge du ikke tømmer det rett i drikkevannet til folk så tror jeg ikke du tar livet av noen om du tømmer det i sluken...
den blå-, rødtind veska har vel og en ett sånt kryss på etiketten og... har du mulighet for å tømme det over på en dunk eller noe for sånt, så gjør det, vist ikke, who cares ;)