TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kobling av Apexi BC til Apexi Power FC (nÃ¥ virker alt :))

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #352553  av mr2storbrua

Jeg har nå mottatt Apexi Boost Control Kit til Apexi Power FC, og lurer på hvordan jeg skal koble dette. Instruksjonene står jo selvfølgelig på japansk, og det er ikke mitt sterkeste språk :roll:

Slik jeg forstår det, er det allerede en original solenoid på 3S-GTE, hvor er denne? Apexi-solenoiden skal visstnok kobles på koblingen til denne... Og MAP-sensoren som følger med skal bare erstatte den gamle? Trodde egentlig at det skulle kobles inn på kontakten på siden av PFC, men signalene gikk visst på det originale ledningsnettet slik jeg forstod forhandleren. Skjønner ikke helt hvorfor det er en port der da, siden den er laget til denne motoren...
Sist redigert av mr2storbrua den 19 apr 2010 18:33, redigert 2 ganger totalt.
 #352736  av Morten

Org. boost solenoiden henger under innsugsmanifolden. Du skal nappe av kontakten på den, og plugge Apex'i solenoiden inn istedenfor. :wink:

MAP sensor? Fulgte ikke noe slikt med i mitt kit, så enten har du fått en på kjøpet, eller så har du kanskje fått kit til en annen bil? Det er 3.gen motor du har regner jeg med siden du har PFC? (ikke spesial versjonen fra Apex engineering til 2.gen)
 #352768  av mr2storbrua

Morten skrev:Org. boost solenoiden henger under innsugsmanifolden. Du skal nappe av kontakten på den, og plugge Apex'i solenoiden inn istedenfor. :wink:

MAP sensor? Fulgte ikke noe slikt med i mitt kit, så enten har du fått en på kjøpet, eller så har du kanskje fått kit til en annen bil? Det er 3.gen motor du har regner jeg med siden du har PFC? (ikke spesial versjonen fra Apex engineering til 2.gen)
Ok, er det vanskelig å finne denne? Må jeg løsne på noe for å finne kontakten?

På bildene her er det en sensor som jeg er ganske sikker på at er MAP-sensor. Denne fulgte også med i mitt kit.
http://www.frsport.com/Apexi-415-A002-P ... 13531.html

Det står også her at det skal følge med MAP-sensor:
http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm#38
 #352772  av James

Regner med det er Apexi AVC-R du har .. vet ikke hvordan det er å koble den opp mot Power FC.
Kanskje denne her kan komme til hjelp? http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/APEXI ... VCR-01.htm
 #352811  av mr2storbrua

James skrev:Regner med det er Apexi AVC-R du har .. vet ikke hvordan det er å koble den opp mot Power FC.
Kanskje denne her kan komme til hjelp? http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/APEXI ... VCR-01.htm
Nei, jeg har add-on kit til Power FC. Det er samme solenoiden som følger med, men den blir styrt med datasprutet istedet for den skjermen som følger med AVC-R...
 #352887  av Morten

mr2storbrua skrev:Ok, er det vanskelig å finne denne? Må jeg løsne på noe for å finne kontakten?
Det er trangt.... ellers ikke værre enn å ta av kontakten nei. Sikkert lettest fra under bilen.

mr2storbrua skrev:På bildene her er det en sensor som jeg er ganske sikker på at er MAP-sensor. Denne fulgte også med i mitt kit.
http://www.frsport.com/Apexi-415-A002-P ... 13531.html
sitat: "** Images shown may vary from actual product **"
mr2storbrua skrev:Det står også her at det skal følge med MAP-sensor:
http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm#38
Men det er ikke til MR2 den guiden er basert for da... 3.gen har en mer brukervenlig orginal MAP sensor enn de fleste andre biler. Spesielt biler med AFM orginalt vil det normalt følge med map-sensor i boost kit oppgraderingen.
 #352889  av mr2storbrua

Det fulgte hvertfall med MAP-sensor i kittet mitt. Men du mener jeg like gjerne burde benytte den originale? Er det 2.5 bar den går til (Altså 1.5bars turbotrykk)? Skal nok ikke over det i ladetrykk allikevel...
 #352921  av Morten

Over hele internett er den oppgitt som en 2.5bar sensor ja (dvs opp til 1,5bar overtrykk som du sier). Men jeg har hatt overboost på min ved et uhell der DEFI tell-tale knappen viste at jeg hadde vært oppe i 2bar, da viste power fc 1.83bar. Utifra dette virker det som om den er en 2.8bar sensor (sensoren max'et ut). Uansett, om du vil bruke den du fikk med i steden så er jo det en mulighet, men da må du skalere opp/kalibrere den i menyen og det er ganske kukent å få riktig (med mindre det fulgte med ett ark med de riktige settingene på seff)
 #352943  av mr2storbrua

Da er det koblet opp, nå skal jeg ut å teste. Brukte bare de slangene som stod inn på den originale solenoiden, går utifra det går greit?
Kikka forresten i bruksanvisningen til FC Datalogit, der stod det at kittet kommer med en 3 bars MAP-sensor, men må nok hvertfall bytte bensinsystem før jeg våger meg over 1.5 bar, eller 1.8 som du mente den kanskje gikk til..
Stemmer det ikke at minimumstrykket til WG er 0.6 bar? Mener å ha lest det en plass her at noen hadde prøvd å la den være åpen konstant, men at de ikke fikk trykket lavere enn 0.6...
 #352944  av mr2storbrua

Vært ute å testa litt nå, men det skjer ingenting når jeg forandrer duty.. Den stopper på samme punktet hele tiden (ca. 1-1.1 bar), akkurat som før jeg monterte BC. Jeg har kryssa av for "Boost Control Kit" og trykka update når jeg gjør forandringer med datalogit. Noen tips? Har prøvd å sette duty på alt fra 20 til 90 uten at jeg merker noe forandringer på spool-up eller max-boost..

Edit: Lurer på om feilen kan være at jeg IKKE kan koble meg inn på de slangene som den originale solenoiden bruker. Dette burde jo egentlig si seg selv, siden det da burde vært mulig å kontrollere boosten originalt. På wastegaten er det jo to slanger, den til høyre går vel til original solenoid, og den til venstre kommer fra kompressorsiden til turboen. Jeg må altså seriekoble den nye solenoiden mellom kompressor og venstre side på wastegate? Også blokkere den som går inn på høyre side, eller bare koble den på slik den var igjen siden solenoiden ikke får strøm (vil ikke blø i det hele tatt)?
 #353585  av mr2storbrua

Nå har jeg fått kobla om, og merker at spool-up går fortere og boosten er mye mer stabil. Jeg blokka ikke original solenoid, går utfra jeg ikke trenger det siden den ikke får strøm lenger og jeg bruker datasprut. Kunne ikke se noe på bildet heller at jeg måtte gjøre det.

Men nå har jeg fått dataproblemer istedet. Har nettopp formatert pc'en og installert Windows 7 64-bit (hadde 32-bit Vista tidligere). Etter at jeg endelig fikk installert driver til "USB-to-serial" eller no sånn, så får jeg nå opp følgende feilkode når jeg prøver auto-detect:
A'PEXi Power FC skrev:Run-time error '8020':
Error reading comm device
Denne feilmeldinga kommer opp akkurat i det jeg slår på tenninga... Har også oppdatert datalogit til v2.127 som ble sluppet i mars i år. Det funka fint før jeg formaterte, så vet ikke om det kan ha noe med at jeg kjører Windows 7 eller at OS er 64-bit?
 #353604  av Morten

Har ingen erfaring med windows 64-bit, så kan ikke hjelpe deg der
 #353646  av smegol

Vista og Win 7 kjører på noe av den samma plattformen. Tipper at du må ha en driver for 64bit. Eller at du må bestemme hvilken com port du skal bruke. Sjekk i enhetsbehandlig hvilken com port den "USB to serial" har fått og bruke den i steden for å sette til auto-detect.
 #353651  av mr2storbrua

Har prøvd å ikke bruke auto-detect, men bare direkte på den porten den bruker, men da kom det bare en annen feilmelding (husker ikke hva det var), og datalogit hang seg... Men lurer på om jeg skal innstallere vanlig XP på d-partisjonen, er litt tungvindt hvis man må låne en laptop hver gang man skal stille på noe...