TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Justerbare gule koni pÃ¥ MK2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #351550  av marlboro1310
 
Morten skrev:
magnesmurf skrev:og er virkelig selve demperen på f.eks en D2 "coilover" av bedre kvalitet og dempe-rater enn f.eks gule Koni? Næh, I think not....
riktig.
 #351559  av magnesmurf
 
Morten skrev:
magnesmurf skrev:Og det er vel ikke tvil om hva som gir best kjøreegenskaper av coil overs og senking med nye dempere.
"Coilovere" må være det mest utnytta og misbrukte begrepet i hele bilindustrien. MR2 har jo coilovere orginalt for pokker (Coil over damper, altså fjøra utenpå/rundt demperen) :lol: Virker jo og som om det er en vedtatt sannhet at alt som kalles coilover, og som har en eller annen form for høydejustering innebygd, automatisk er så mye bedre enn "vanlige" dempere og fjører? ...på tide å stikke fingeren litt i jorda her syns jeg. En fjør er en fjør, på den er det fjørraten, og balansen fremme/bak til den spesifikke bilen som betyr noe (og hardere betyr ikke automatisk bedre, da kunne en jo bare fjerna fjøra og satt en klump solid metall der for optimalt oppsett :lol: ).... og er virkelig selve demperen på f.eks en D2 "coilover" av bedre kvalitet og dempe-rater enn f.eks gule Koni? Næh, I think not.... Jaja, litt utblåsing og kverulering og personlige meninger på kvisten gjør alle godt :mrgreen:
Uansett hvor mye du kverrulerer er det et liten ting du ikke har nevnt her :wink:
På coil overs, altså komplett fjærbein med dempere og fjær, vil disse være bygget for å fungere sammen. Seriøse rally og løpsbiler kjører ikke med senkefjærer og dempere som ikke tilpasset hverandre.

Du vet at koni også lager coil overs? Og at de koster betraktelig mer enn demperene og senkefjærene de selger sepparate? Og det er nok ikke bare for å gjøre produktet mer eksklusivt.

Er forsovet enig med deg at uttrykket "coil over" er litt missvisende, men når det benyttes av resten av industrien er det lettest å gjøre seg forstått med å bruke samme uttrykk.
 #351603  av Morten
 
magnesmurf skrev: Uansett hvor mye du kverrulerer er det et liten ting du ikke har nevnt her :wink:
På coil overs, altså komplett fjærbein med dempere og fjær, vil disse være bygget for å fungere sammen. Seriøse rally og løpsbiler kjører ikke med senkefjærer og dempere som ikke tilpasset hverandre.
Seriøse rally og løpsbiler kjører heller ikke med hyllevare coilovere :lol: Nå var vel uansett poenget ment å skyte litt på "normen" at ALT som selges som coilovere umiddelbart er bedre enn f.eks senkesett + gule koni. Det var ikke ment som påstand på det stikk motsatte, at senkefjører+ dempere er bedre enn alt av coilovere (som ville vært en like idiotisk påstand).
 #355637  av mr298
 
Jeg har nå handlet og demontert alt, men på de nye demperne er det med to hvite plastskiver som jeg ikke helt skjønner hvor skal hen.. På tegningen ser det ut som de skal under mutteren, men diameteren på de er akkurat like stor som gjengepartiet på mutteren. Den innvendige diameteren passer akkurat over roden på demperen. Noen som vet?
IMG_3433.JPG
IMG_3433.JPG (940.1 kiB) Vist 168 ganger
Vedlegg
IMG_3434.JPG
IMG_3434.JPG (832.92 kiB) Vist 168 ganger
 #355691  av Sven
 
Tipper den skal mellom fjærbeinslageret og "skåla" :wink: