Morten skrev:magnesmurf skrev:Og det er vel ikke tvil om hva som gir best kjøreegenskaper av coil overs og senking med nye dempere.
"Coilovere" må være det mest utnytta og misbrukte begrepet i hele bilindustrien. MR2 har jo coilovere orginalt for pokker (Coil over damper, altså fjøra utenpå/rundt demperen)
Virker jo og som om det er en vedtatt sannhet at alt som kalles coilover, og som har en eller annen form for høydejustering innebygd, automatisk er så mye bedre enn "vanlige" dempere og fjører? ...på tide å stikke fingeren litt i jorda her syns jeg. En fjør er en fjør, på den er det fjørraten, og balansen fremme/bak til den spesifikke bilen som betyr noe (og hardere betyr ikke automatisk bedre, da kunne en jo bare fjerna fjøra og satt en klump solid metall der for optimalt oppsett
).... og er virkelig selve demperen på f.eks en D2 "coilover" av bedre kvalitet og dempe-rater enn f.eks gule Koni? Næh, I think not.... Jaja, litt utblåsing og kverulering og personlige meninger på kvisten gjør alle godt 
Uansett hvor mye du kverrulerer er det et liten ting du ikke har nevnt her
På coil overs, altså komplett fjærbein med dempere og fjær, vil disse være bygget for å fungere sammen. Seriøse rally og løpsbiler kjører ikke med senkefjærer og dempere som ikke tilpasset hverandre.
Du vet at koni også lager coil overs? Og at de koster betraktelig mer enn demperene og senkefjærene de selger sepparate? Og det er nok ikke bare for å gjøre produktet mer eksklusivt.
Er forsovet enig med deg at uttrykket "coil over" er litt missvisende, men når det benyttes av resten av industrien er det lettest å gjøre seg forstått med å bruke samme uttrykk.
Ingen er tøffere enn toget! Hilsen lokføreren
1995 Mr2 Gti.
2014 Lexus IS 300h F-sport.