TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan strupe effekten pÃ¥ en TT motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #351330  av Amund

Eg fant forøvrigt fram eit brev eg fekk frå biltilsynet i fjor sommer, der krav til ombygging av bil er greit oppsummert.
Her er eit par utdrag frå svaret eg fekk frå biltilsynet:

-Ved en effektøkning er det styrkemessig to forhold som påvirkes, det ene er om bremsene er tilstrekkelig dimensjonert, det andre er om kjøretøyets råkarosseri innehar tilstrekkelig styrke.
-Miljømessig er det et ufravikelig krav at kjøretøyet etter ombygging må tilfredsstille samme avgass og støy krav som var gjeldene for opprinnelig kjøretøy.
-I utgangspunktet er det bare kjøretøyprodusent eller kompetent uavhengig laboratorium som kan dokumentere en slik ombygging.
-Det kan også nevnes at når det gjelder effekt, bør det legges til grunn motorens opprinnelige/originale effekt eller eventuellt oppjusterte effekt. Det bør ikke legges til grunn en effekt som er oppnådd ved nedtrimming av en motor.
-Utgangspunktet for "forenklet" godkjenning av motorbytte i en bil er at bilen kan bygges om til en identisk type som kunne leveres med den aktuelle motoren.
-Ved mindre endring, altså ved ombygging hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Da må det dokumenteres at biltypene har samme råkarosseri.
 #351340  av FS-Styling.no

Mr_Storbrua skrev:
avaasdf skrev: men hvis det ikke er noen godkjennt effektmålingsannlegg i norge, hvordan kan de gi bøter etter rullende landevei test da?
Er vel dette de ikke kan? Som de har tapt noen ganger i retten(om jeg har forstått riktig). For å kunne gi bot for hk økning så må motoren ut av bilen og bremses i godkjent kalibrert bremsebenk(?) å det finns ikke i norge..

Stemmer det ja... les i forrige gatebilblad...
 #357485  av stianøverland

riktig som du sier ang bremsebenk. norge har driti seg ut å kjøpt bremsebenker som ikke er godkjente for måling av hk/nm.
men jeg er brennsikker på at de vil prøve seg, men da er det bare å spørre etter kalibreringspapirer på den aktuelle benken så står de der med skjegget fult av postkasser :)

men vil tro at du neppe får godkjent med twinturbo bare fordi du har likt antall hk som en na motor. det er litt fler faktorer enn som så som spiller inn.