Byttet til CM 6 puck ufjæret racing klutsj i høst. Den er ikke brukt så veldig mye siden det, men har funket fint til nå, men merket et problem i går som jeg prøver å finne ut av.
Problemet: kjørte rundt en stund og på vei hjem stoppet jeg og pratet med en kompis på ei buss lomme. Når jeg skulle kjøre derifra var den nesten umulig å få i gir! Klarte til slutt å få den i 4. gir.. og måtte tvinge den opp i fart fra stillestående i 4 giret på 300 rpm... kjørte rett hjem og parkerte bilen. Makket litt med giret og gire igjen. Merket også en "slurelyd" når den stod i fri.. som om klutsjen tar borti svinghjuulet når den står i fri.. Merket også at når jeg slipper klutsjen så begynner bilen å sige såvidt fremover. Er bare såvidt den slurer, men det er nok til at bilen beveger seg pittelitt fremover merker jeg.
Lot bilen stå over natta og tenkte å sjekke nærmere i dag. Når jeg startet bilen (den stod i fri) så var symptomet borte. Den gikk fint på tomgang og ingen tegn til sluring som får bilen til å sige fremover...
Kjørte litt frem og tilbake og trykte en del på klutsjen osv.. da kom slurelyden tilbake når den stod i fri. Trykker jeg inn pedalen så forsvinner den, slipper jeg den så kommer den tilbake...
Merket også at om bilen fikk stå en stund, og jeg så starter igjen så er den borte, da er det tydeligvis ikke kontakt lenger. Samme om jeg slipper klutsj pedalen veeeeeeldig sakte ut, da blir det ikke noe sluring. Om jeg bare slipper den rett ut på vanlig måte så kommer lyden med en gang.. og binlen begynner såvidt å sige fremover.
Hva i alle dager er det som skjer?
min første tanke var slave sylinderen? Men hvordan vil den kunne forårsake sluringen? har ikke vært så fryktelig mye borti klutsj før... noen som har noen gode ideer her?? må få diagnosert dette...
Vurderer å bytte slave sylinder og master sylinder bare for å være på den sikre siden. Dette koster vel ikke så mye?
Men om det er noe utløserlager (men tviler på det siden dette er så å si nytt? og skal være satt inn riktig og!) men uansett, i værste fall om jeg må ut med klutsj så GIDDER jeg rett og slett ikke begynne å makke med det nå. Da blir det å få verksted til å gjøre dette. Noen som vet hva Toyota tar for å skifte klutsj på en MR2 Turbo? Husker jeg betalte ca 5500 eller noe på GTIen min for mange år siden. Men misstenker det kanskje er litt vanskeligere på 3-GTE.. ?
La forøvrig også merke til at bremsevesken i reservoaret til master sylinderen så litt skittent ut... se bilde:
Problemet: kjørte rundt en stund og på vei hjem stoppet jeg og pratet med en kompis på ei buss lomme. Når jeg skulle kjøre derifra var den nesten umulig å få i gir! Klarte til slutt å få den i 4. gir.. og måtte tvinge den opp i fart fra stillestående i 4 giret på 300 rpm... kjørte rett hjem og parkerte bilen. Makket litt med giret og gire igjen. Merket også en "slurelyd" når den stod i fri.. som om klutsjen tar borti svinghjuulet når den står i fri.. Merket også at når jeg slipper klutsjen så begynner bilen å sige såvidt fremover. Er bare såvidt den slurer, men det er nok til at bilen beveger seg pittelitt fremover merker jeg.
Lot bilen stå over natta og tenkte å sjekke nærmere i dag. Når jeg startet bilen (den stod i fri) så var symptomet borte. Den gikk fint på tomgang og ingen tegn til sluring som får bilen til å sige fremover...
Kjørte litt frem og tilbake og trykte en del på klutsjen osv.. da kom slurelyden tilbake når den stod i fri. Trykker jeg inn pedalen så forsvinner den, slipper jeg den så kommer den tilbake...
Merket også at om bilen fikk stå en stund, og jeg så starter igjen så er den borte, da er det tydeligvis ikke kontakt lenger. Samme om jeg slipper klutsj pedalen veeeeeeldig sakte ut, da blir det ikke noe sluring. Om jeg bare slipper den rett ut på vanlig måte så kommer lyden med en gang.. og binlen begynner såvidt å sige fremover.
Hva i alle dager er det som skjer?
min første tanke var slave sylinderen? Men hvordan vil den kunne forårsake sluringen? har ikke vært så fryktelig mye borti klutsj før... noen som har noen gode ideer her?? må få diagnosert dette...
Vurderer å bytte slave sylinder og master sylinder bare for å være på den sikre siden. Dette koster vel ikke så mye?
Men om det er noe utløserlager (men tviler på det siden dette er så å si nytt? og skal være satt inn riktig og!) men uansett, i værste fall om jeg må ut med klutsj så GIDDER jeg rett og slett ikke begynne å makke med det nå. Da blir det å få verksted til å gjøre dette. Noen som vet hva Toyota tar for å skifte klutsj på en MR2 Turbo? Husker jeg betalte ca 5500 eller noe på GTIen min for mange år siden. Men misstenker det kanskje er litt vanskeligere på 3-GTE.. ?
La forøvrig også merke til at bremsevesken i reservoaret til master sylinderen så litt skittent ut... se bilde:
Vedlegg
- MR2 TURBO -