TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Klutsj problem? Trenger noen tips..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #358854  av FireWalk

Byttet til CM 6 puck ufjæret racing klutsj i høst. Den er ikke brukt så veldig mye siden det, men har funket fint til nå, men merket et problem i går som jeg prøver å finne ut av.

Problemet: kjørte rundt en stund og på vei hjem stoppet jeg og pratet med en kompis på ei buss lomme. Når jeg skulle kjøre derifra var den nesten umulig å få i gir! Klarte til slutt å få den i 4. gir.. og måtte tvinge den opp i fart fra stillestående i 4 giret på 300 rpm... kjørte rett hjem og parkerte bilen. Makket litt med giret og gire igjen. Merket også en "slurelyd" når den stod i fri.. som om klutsjen tar borti svinghjuulet når den står i fri.. Merket også at når jeg slipper klutsjen så begynner bilen å sige såvidt fremover. Er bare såvidt den slurer, men det er nok til at bilen beveger seg pittelitt fremover merker jeg.

Lot bilen stå over natta og tenkte å sjekke nærmere i dag. Når jeg startet bilen (den stod i fri) så var symptomet borte. Den gikk fint på tomgang og ingen tegn til sluring som får bilen til å sige fremover...

Kjørte litt frem og tilbake og trykte en del på klutsjen osv.. da kom slurelyden tilbake når den stod i fri. Trykker jeg inn pedalen så forsvinner den, slipper jeg den så kommer den tilbake...

Merket også at om bilen fikk stå en stund, og jeg så starter igjen så er den borte, da er det tydeligvis ikke kontakt lenger. Samme om jeg slipper klutsj pedalen veeeeeeldig sakte ut, da blir det ikke noe sluring. Om jeg bare slipper den rett ut på vanlig måte så kommer lyden med en gang.. og binlen begynner såvidt å sige fremover.

Hva i alle dager er det som skjer?

min første tanke var slave sylinderen? Men hvordan vil den kunne forårsake sluringen? har ikke vært så fryktelig mye borti klutsj før... noen som har noen gode ideer her?? må få diagnosert dette...

Vurderer å bytte slave sylinder og master sylinder bare for å være på den sikre siden. Dette koster vel ikke så mye?

Men om det er noe utløserlager (men tviler på det siden dette er så å si nytt? og skal være satt inn riktig og!) men uansett, i værste fall om jeg må ut med klutsj så GIDDER jeg rett og slett ikke begynne å makke med det nå. Da blir det å få verksted til å gjøre dette. Noen som vet hva Toyota tar for å skifte klutsj på en MR2 Turbo? Husker jeg betalte ca 5500 eller noe på GTIen min for mange år siden. Men misstenker det kanskje er litt vanskeligere på 3-GTE.. ?

La forøvrig også merke til at bremsevesken i reservoaret til master sylinderen så litt skittent ut... se bilde:
Vedlegg
clutch1.jpg
clutch1.jpg (463.26 kiB) Vist 1484 ganger
 #358855  av mr2storbrua

Siden bilen beveger seg fremover når den står i fri, så høres det mer ut som det er noe problem med girkassa og ikke clutchen. Har du sjekket olja?

Hva skjedde når bilen ikke ville i annet gir enn 4.? Tannpuss eller bare umulig å få i gir? Dersom det er tannpuss så går jo fortsatt akslingen rundt, og da har jo clutchen fortsatt kontakt med svinghjulet. Da kan det hjelpe å lufte clutchen... Men dersom det ikke kommer skrapelyd tyder det på at clutchen funker som den skal, men at det er problemer med girkassen...
 #358870  av stianøverland

hmm, høres ikke ut som noe clutchproblem egentlig. men uansett, toyota tar 7000,+mva + deler for clutchskifte på 3sgte
 #358880  av FireWalk

Girkassa er jo totaloverhalt for ca 5 år siden. Nekter å tro den kan ha tatt kvelden så fort. Er ingen ulyder ellers i drivverk og den er enkel å få i gir, ingen synkro skraping heller. Men jeg har nylig skiftet "foringene" på giroverføringen fra de slitte gummi forigene der til nye bronse foringer. Mulig det er der problemet ligger. Da får jeg ta å sjekke det først.. :)
 #358921  av ad92

Da er vi vertfall 2 med clutch problem..

Min fungerer så vidt lenger :lol: Gjir på i 2. så slurer den opp til 5000 får den siger ned til 2000 og bilen begynner å dra skikkelig.
Min er logisk nokk helt ødelagt og må byttes..

Blir vell clutchbytte etter helgen, spent på om clutchen holder så lenge :(
 #358964  av Morten

Start med det enkleste, bytt den clutchvesken som ser eldgammal ut. Så i posten din på mr2oc at om den sto i første med clutchpedalen inne og du rusa den opp, så gled den sakte fremover også før dette nyere problemet dukket opp. Det tyder på at du også trenger å justere pedalen bittelitt så clutchen får fri helt.
 #359035  av FireWalk

Bestilte ny hoved og slavesylinder i dag. Samt 2 bolter. 3500 kr... syntes det var litt stiv pris.. Men bytter det for å være på den sikre siden.

Jeg justerte varerene på giroverføringen og etter det ble problemet tilsynelatende borte.. Men misstenker fremdeles at det er noe krøll med klutsj systemet. Siden selve klutsjen er så å si ny vil jeg uansett bytte sylinderene.

Skal ta å justere pedalen også i morgen å se om det blir bedre :) Takker for tipset!
 #359110  av FireWalk

begynner å misstenke mer og mer girkassa. Men merkelig at problemet kom så plutselig. Er fremdeles litt "skraping" når den står i fri, som forsvinner når jeg trykker inn klutsjen. Kan kjøre bilen og det er ikke noe problem å få den i gir i det hele tatt, så plutselig kan den være umulig å få i gir. Må presse og styre på og plutselig så kommer den, og er helt fin igjen.... ? Har sjekket giroverføringen på selve kassa og forsøkt å justere dette manuelt også. Den står i fri og har ikke noe strekk på kablene f.eks.

Det merkelige er jo at den var helt fin, så stoppet jeg, og når jeg startet igjen så var dette problemet der..

Så la oss anta det er noe med kassa.. hva kan det være? Og hvorfor forsvinner ulyden når jeg trykker inn klutsjen?... kan det være utløserlageret som er slitt? eller må det være selve kassa og det er umulig det kan være klutsj relatert i det hele tatt?..
 #359123  av predator

Hvis lyden forsvinner når du trykker inn clutchen, så er det mest trolig utløserlageret ja.
 #359139  av FireWalk

predator skrev:Hvis lyden forsvinner når du trykker inn clutchen, så er det mest trolig utløserlageret ja.
Vil det i så tilfelle holde å bytte lageret? eller er klutsjen og trykk plata kaputt også pga det?
 #359142  av predator

FireWalk skrev:
predator skrev:Hvis lyden forsvinner når du trykker inn clutchen, så er det mest trolig utløserlageret ja.
Vil det i så tilfelle holde å bytte lageret? eller er klutsjen og trykk plata kaputt også pga det?
Jeg har alltid skiftet alt med en gang, men hvis Clutchen er bra, så er det jo ingen grunn til og skifte den. (Grunnen til at jeg bruker det, er at når jeg først er ute med kassa, så skifter jeg alt for og slippe ut med den så fort igjen.) Men er Clutshen bra, så er det jo kun lageret som trengs og skiftes.
 #359159  av FireWalk

klutsjen er vel ikke gått 1000 km engang. Bytta den i høst, så har bilen stått vinterlagret og har kun cruiset litt med den nå siden snøen forsvant, og det er jo strengt talt ikke så lenge siden.

Men begynner å lure på om 6puck klutsj er det rette valget. Mye bykjøring, men en orginal vil ikke holde mer enn noen uker med over 400 hk på hjula. Og jeg vet ikke om noen keramiske helplata klutsjer som tåler det helle :\

Men en ting lurer jeg på. La oss gå utifra at det er utløser lageret som ligger og spinner rundt og lager lyd. Hvordan kan det påvirke girkassa da? siden den er vanskelig å få i gir av og til? syntes ikke det høres logisk ut at lageret kan forårsake det?.. eller?
 #359172  av Dr.Ling

Høres ut som du har 2 problemer på en gang. Jeg er ingen mekaniker, men forhindrer meg ikke i å gjette villt.
EDIT: Har endret posten, da jeg så det ble for det meste svada.

Eneste clutch-problemet som skulle forhindre deg å få bilen i gir er vel om clutchdisken ikke utløses helt når du trykker inn pedalen. Ville vel da fått en sånn hyggelig knaselyd som om en girer uten å clutche. Ville kanskje vært større problem i fart enn når bilen står stille? Hvis det er problemet, at racingclutchen din ikke blir skikkelig koblet fra, finnes det en forlenget "slave cylinder piston" / stempel som skal fikse det problemet, fås fra f.eks Speed Source eller TwosRus.

Ellers er det jo utallige problemer med giroverføring og girkasse som kunne forhindre deg å få den i gir; Alt fra løs girspake, slitte fester/pakninger rundt girspak, slitte eller røket girwire, dårlig overføring girwire->kasse (men det har jo du sjekket), slitte motorfester.... osv osv. Girkasser kan jeg ikke noe om, annet enn slitte synkroringer.

Får du giret når motoren er av?

Dette med at bilen kryper fremover + litt slurelyd når bilen står i fri har jeg også hatt den gangen jeg skiftet til SPEC stage2 clutch, forsvinner når clutchpedalen trykkes inn. Så vidt jeg vet er det ingen kobling mellom inngående aksel (som roterer uansett gir når en ikke trår på clutchen) og utgående når bilen er i fri, men på andre forum står det at girolja alikevel kan gjøre at utgående aksel går litt rundt og bilen siger fremover..... spesielt når det er kaldt (?) Men hørtes jo ut som problemet var borte når din bil er kald......

Jeg mener dette problemet forsvant en stund etter jeg byttet girkasseolje (det gjorde "treg å få i 2.gir"-problemet også....). Redline Lightweight Shockproof!

Han jeg kjøpte clutchen av (Josh hos ChicoRaceworks) mener derimot at "siger-forover-i-fri" problemet skyldes feiljustert clutchpedal, noe jeg ikke tror noe på :)

Hvis du har en raslelyd / sånn ødelagt lagerlyd som forsvinner når du legger foten på clutchpedalen kan det være utløserlageret. Men et slitt lager får jo ikke bilen til å sige fremover i fri vil jeg tro. Jeg tror ikke slitt utløserlager skulle gi vansker med å gire heller - baserer det på personlig erfaring, da jeg har hatt kjempefin giring i det siste, men nesten helt ødelagt lager :)

Vet ikke om du ble noe klokere av dette. Det jeg gjorde feil var å tro at "siger fremover i fri"-problemet var clutch-relatert og kunne løses ved å installere en forlenget slave piston, mens det eneste den gjorde hos meg var å gi meg en veldig høy clutchpedal som jeg kan trykke laaaangt inn, og denne fiksen legger for mye trykk på utløserlageret, som har blitt alt for fort slitt mot lamellene på trykkplata (og jeg fikk sånn ødelagt lager-lyd). Har bilen inne til bytte av utløserlager nå! Skal skifte til original slave cylinder piston også.
 #359218  av FireWalk

Går fint å gire når motoren er av. Har også sjekket overføringene mens motoren står i fri, og ser greit ut der. Meget mulig at raslelyden jeg hører på tomgang når den står i fri er utløserlageret ja.

Har som du sier også fått litt "chrunching", altså girskraping når jeg girer på høyt turtall. Hva det kommer av aner jeg ikke. Det problemet var ikke der før jeg byttet til racing klutsj.