TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Surge-Tank for bensin i motorrom?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #359571  av donk2k

Driver å skal bestille deler til det nye fuel-systemet mitt..

Systemet skal klare å mate til minimum 800hk (for å være sikker)

Har tenkt en del på å skaffe en STOR pumpe til å ha i tanken, men jeg liker ideen om surge-tank bedre og bedre.
Jeg har desverre ikke lyst på tank i bagasjerommet eller under bilen bak.
Derfor lurte jeg på om noen har erfaring med å plassere surge-tanken i motorrommet?

Ser for meg noen fordeler og ulemper:

+ Kan ha mindre dim på rør fra tank til motorrom.
+ Lettere å legge opp strøm til eksterne-pumpe i mottorrom enn helt bak/under bilen.
+ Vil vel merke mindre til støy fra pumpa da den vil ligge nærmere motoren som vil overdøve noe av pumpe-støy.
+ Kortere rør/slangeføring med høyt trykk.

- Ser for meg at fare for lekkasje i motorrom blir større (flere koblinger osv).
- Fare for å få meget varm bensin.
- MÃ¥ finne plass til tanken.
- Eu-kontroll osv.
- Ved evt krasj er det mere volum drivstoff i motorrom som kan lekke/sprenges ut.

Kom med inspill her folkens.
 #359573  av sleeper

Syntes ikke ideen om og ha tank i motor rom er noen kjempe ide..

1: Ved en kollisjon så har du stor sansynlighet for at det vil lekke MYE bensin og ta fyr. ( eneste plassen du kan putte den er langt foran og veldig utsatt..)
2: Det blir fort varmt der..
3: er ikke helt sikker på om du får det mellom på hverken eu eller teknisk på banekjøring.. det er en god del krav til dette med skjerming av bensintank)
4: Er ikke noe lettere og legge opp elektrisk til pumpa.. Så lenge batteriet ditt er bak så tar det ca 5 min og legge opp nytt el system til pumpa derfra ( dette er jeg sikker på :wink: )

Eneste positive jeg kan tenke meg er at du slipper og legge opp nye rør..

Etter hva jeg kan tenke meg så er alternativene dine:

1: Orginal tank men en custom pickup og STOR pumpe som jeg har på min bil ( Og det kan jeg garantere at holder til 750hk på e85 :D )
2: fjerne hjulbrønnen og felle inn en fuel cell.
3: orginal tank og surge tank i bagasjen..
 #359575  av donk2k

Nye rør blir det uansett ettersom de gammle var nære på gjennom-rusta.

Tenkte det ville være greiere med litt tynnere rør under bilen. Lettere å jobbe med osv.

Dine synspunkter virker fornuftig. Det med at jeg har batteriet bak hadde jeg faktisk glemt. He he.

Har titta litt på A1000 pumpa. Du har vel sikkert et godt alternativt forslag til den kjennner jeg deg rett :)
 #359581  av sleeper

Tja, har altids noen forslag jeg..

Har brukt SX sine pumper på et par biler nå og de funker knall hver gang :D
Skal du ha 800hk på bensin eller e85? ( er en del mer mengde som skal mellom for og få det på e85 :wink:
 #359583  av donk2k

800hk er et stykke fram i tid. (Shaun får ikke ut finger'n har inndrømt jeg aldri fåt motorn min, men sier han skal gi tilbake pengene)
Vil nok bli med bensin tenker jeg. Tror det skulle holde ei stund etter mine planer. Skulle jeg en gang i tiden trenge mer får jeg heller bytte pumpe da.
 #359594  av sleeper

Tja, da kan du bruke samme som meg, og kun kjøre den på vanlig spenning.. da slipper du unne med og ikke bruke bensinkjøler og.. ( min går på 17V ved turbotrykk)
 #359668  av donk2k

Hva er navnet på den du bruker da? utenom SX liksom.

Tror du det går greit med den pumpa og AN6 retur-linje?
 #359734  av sleeper

Jeg bruker den pumpa som heter 18203
http://www.sx-performance.com/Fuel_Pumps.htm

Trur nok du burde gå opp til an-08 i retur for og være helt sikker på at det holder..