TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kjølesystemet :(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #361354  av mr2storbrua

Kan forresten legge til en ting. Hadde ikke noe problemer med dette i fjor, og det eneste jeg gjorde med kjølesystemet i vinter var å bytte termostaten som er i radiatoren. Den gamle (som tilhørte radiatoren (fra 5s-fe)) virka ikke, viftene gikk konstant. Så da satt jeg i den som tilhørte radiatoren som kom med bilen (mest sannsynlig fra 3s-ge). Den fra 3s-ge var litt lengre, men målte at det skulle gå ann å skru den inn. Nå går ikke viftene hele tiden lenger, men hører at de starter når jeg har stoppet bilen (turbotimeren teller ned, viftene starter ca. 5 sek etter nedtelling starter). Går utifra at dette er normalt.

Ellers merka jeg koke-problemet første gang 8.mai, fikk skilt på bilen igjen 6.april (tatt ut fra vinterlagring). Etter første gang fikk jeg problem en gang til ganske like etter, mest sannsynlig pga luft i systemet. Etter jeg lufta ordentlig, kjørte jeg problemfritt frem til ca forrige helg.

Tenkte jeg skulle få tak i radiatorrens og prøve dette, glemte jo selvfølgelig å kjøpe det idag...
 #361355  av mr2storbrua

TrustNo1 skrev:Er ganske sikker på at varmeapperatet går på en annen krets (altså paralellkoblet).

Varmer varmeapperatet ditt når du du har det på da?
Det varmer godt det ja. Men dersom jeg kjører uten varmen på og slår det på når tempen stiger så er det bare kaldt...
 #361493  av mr2storbrua

Har nå hatt på to flasker radiatorrens, latt bilen gå i ca 15 min, flusha systemet, fyllt på vann og luftet. Hadde også på vannpumpesmøring. Men fortsatt samme problem...
 #361612  av mr2storbrua

Kikka litt på denne tråden: http://www.imoc.co.uk/forums/kb.php?mode=article&k=53 (How to- replace the heater hoses on top of the fuel tank)

Der står det at det ikke er uvanlig at radiatorrøra sprekker. Det står også at man ikke nødvendigvis ser at bilen lekker.
When the pipe or pipes crack they tend to do so gradually and the leak can be very hard to find. On my 92 t-bar turbo it took about 2 months of daily use of the car from when i first noticed a drop in coolant levels to when i was able to track down the leak. Because the leak is above the undertrays you often find that coolant runs along the undertrays and can appear in a number of places, making it confusing as to where the leak is coming from. Even when my leak had got fairly bad, i could only see it when the car was stationary with the filler cap removed. With the cap on the system didn't leak unless under pressure.
Grunnen til at bilen ikke koker når jeg har varmeapparatet på kan da være at det ikke blir nok trykk (siden vanntemperaturen ikke blir så varm). Dette kan også forklare hvorfor det ikke var så ille tidligere. Nå har jeg hvertfall noe nytt jeg kan sjekke, så får jeg håpe at jeg finner en sprekk :)
 #361635  av FireWalk

de fleste verksteder har utstyr til sette trykk på kjøle systemet, nettopp for å på den måten kunne finne lekkasjer. Det ville kanskje vært det enkleste. Ofte en ikke ser det leker til vanlig, men får du satt trykk på det finner du med en gang ut hvor det er. Da vil det sprute ut. Ofte vil en finne at det leker flere steder og..
 #361637  av mr2storbrua

Takk for påminnelsen :) Husker nå at du nevnte det tidligere i tråden, men var så innstilt på at det ikke lakk siden jeg ikke ser noe under bilen. Skal prøve å få trykktesta systemet i løpet av dagen hvis en jeg kjenner har tid i dag...
 #361679  av mr2storbrua

Fikk ikke trykktestet systemet idag, men er nesten garantert at det er tett radiator (dårlig flow hvertfall). Når jeg gasser på så suger slangen seg fast på innsugssida til vannet ved motoren, altså får ikke pumpa sugd til seg nok vann... Det kan jo ikke tyde på så mye annet enn tett radiator. Har nå bestilt ny Mishimoto aluminiumsradiator fra mvp, forhåpentligvis kommer denne før fredag neste uke. De hadde den på lager, så det skal ikke være urealistisk, men man vet aldri med tollen og postvesenet i Norge...