Da er det på tide med litt oppdatering...
Det er nesten så man angrer på at man startet med dette prosjektet. Mye grunnet ELENDIG motor fra Egon.. Den har stått i flere år og rustet i stykker.
Men har man sagt A, så får man bare fortsette med hele alfabetet..
Da vi sjekket motoren fra Egon litt nærmere i sømmene, fant vi ut at vi måtte borre opp 0,5 mm. De originale stemplene ble sendt i retur til Egon, og jeg fikk nye i går sammen med C52 kassen.
I samme sleng sendte jeg med toppen for å planslipe den og slipe ventiler. Da viste det seg at ene ventilen var skjev og måtte byttes.
Når vi gikk over kamakslene i går var det rust på de som ikke lot seg ikke fjernes. Så nå må også kamaksler kjøpes inn. Vet ikke helt om jeg skal kjøpe originale eller HKS/Cat Cams eller andre.. og av "trimmingskammer" er det en del variasjoner også.. Men 260 graders kammer skal vel gå uten å måtte bytte ventilfjærer... Noen råd kunne ha gjort seg..
Så motoren jeg kjøpte av Egon var kun veiv og råder OK. Katta i sekken altså.. Hadde motoren blitt montert uten å gjøre noe, ville den hatt et kortvarig liv.
SÃ¥ uken som kommer vil blokka bli borret og lakkert.
Bunnpanne vil bli lakkert i samme farge.
Toppdeksler vil bli pusset og lakkert. Kommer bilder på dette.
Mandag den 23. vil motor bli skrudd sammen og så blir alt montert fortløpende.. Satser på å få startet opp om 2-3 uker.. Håper i hvertfall..
Mapping av Emeralden blir det PBC ved Christer Halvorsen som kommer til å gjøre. Byttearbeid.
Spec til nå er lagt ut i første post.
67 Kadett Coupe - 72 Ascona A - 72 Mercedes 220 - 76 Escort RS 1600 - 84 Peugeot 205 GTI - 86 Peugeot 205 GTI - 86 Toyota MR2
86 Citroen CX 25D - 90 Citroen CX 25TRD - 96 Escort - 99 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2 - 2006 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2