TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK1 AGTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #363012  av ArildM
 
En strøken 88 går fort for 60'000 ++ så den blir nok litt verdt, men aldri verdt så mye som du har investert i den.
Får du TüV coilovers til Mk1 ? Det var nytt for meg :)
 #363020  av MR2i
 
K-Sport sies det blir solgt med TUV...

På websiden til de: http://www.k-sportracing.com/shock-street-intro.html så ser du tilogmed TUV-sertifikatet på bildet..
Men det er vel på selve demperen.. ikke demperen til spesifikt kjøretøy.. det er vel det som må til..?
 #363021  av MR2i
 
Og angående verdi av bil.. kommer nok aldri til å selge den lell.. blir jo som ny.. 8)
 #363041  av SanAndre
 
Jeg har jo k-sport coilovers på min, og der fulgte det med tuv papirer :wink:
 #363044  av MR2i
 
Takk for infoen, SanAndre! Da blir det K-sport coilovers på meg også. :)
 #363330  av MR2i
 
Da har dommen kommet fra bilverkstedet når det gjelder 4AGZE motoren fra Egon.

Veiv hadde 5 hundredeler klaring på råde 1. Ellers var alle klaringer på 4 hundredeler. 0 hundredeler kast/ovalitet. Veiv OK.
Sylindrene ble honet i dag, men ble ikke bra. Motoren har stått så lenge at det var merker etter stempelfjærene. Gikk ikke bort. Må sees over av spesialist som har rette honeutstyret.
Denne spesialisten skal også plane topp og blokk. De skal også balansere veiv sammen med nytt svinghjul.

Kammer OK
Topp OK

Bunnpannen var full av "grøt". Hadde jeg startet den opp uten å gjøre noe, så hadde motoren kveldet med det samme. Muligens også selv om jeg hadde byttet olje, ettersom oljesilen var full av den "grøten".
Ikke bra!! Dette hadde aldri gått bra om jeg bare skulle tatt motor-swap.

Svinghjulet hadde 8 hundredeler slingring slik at en clutch aldri har 100% anleggsflate. Med original HK ville det ikke ha så mye å si, men med 300+ hk måtte dette byttes.

Her er noen bilder av motordeler..
Rengjort motorblokk. Originalhoningen er godt synlig enda. Godt tegn. Beklageligvis har motoren stått for lenge slik at stempelfjærene satt fast og hadde laget merker i sylinder 1.
Rengjort motorblokk. Originalhoningen er godt synlig enda. Godt tegn. Beklageligvis har motoren stått for lenge slik at stempelfjærene satt fast og hadde laget merker i sylinder 1.
Foto0087a.jpg (339.66 kiB) Vist 1180 ganger
Topp og veiv. Topp ser bra ut. Ventilseter skal slipes og topp planslipes.
Topp og veiv. Topp ser bra ut. Ventilseter skal slipes og topp planslipes.
Foto0088a.jpg (352.87 kiB) Vist 1180 ganger
En haug med deler.. Komplett kompressor med alle tilhørende deler vil bli solgt..  Legg merke til den oransje Escorten Mk1 som står bak. Original BDA som bygges opp etter Rallyspec fra Ford.. Inkl avkjølt bakaksel med pumpe, rør og kjøler!!
En haug med deler.. Komplett kompressor med alle tilhørende deler vil bli solgt.. Legg merke til den oransje Escorten Mk1 som står bak. Original BDA som bygges opp etter Rallyspec fra Ford.. Inkl avkjølt bakaksel med pumpe, rør og kjøler!!
Foto0085a.jpg (378.25 kiB) Vist 1180 ganger
Mer deler...
Mer deler...
Foto0089a.jpg (338.12 kiB) Vist 1180 ganger
 #363337  av predator
 
Var bra du ikke høyv den i med en gang da.. :) Hadde vært rimelig surt å brenne den med en gang ... :roll:
 #363347  av MR2i
 
Det kan du jammen si.. Tror Egon i Danmark hadde fått hørt det.. Jeg synes det er rart han ikke dreier rundt motorene i det minste 1 gang året! Er nok at de blir dreid et par cm...
 #366284  av MR2i
 
Da er det på tide med litt oppdatering...

Det er nesten så man angrer på at man startet med dette prosjektet. Mye grunnet ELENDIG motor fra Egon.. Den har stått i flere år og rustet i stykker.
Men har man sagt A, så får man bare fortsette med hele alfabetet..

Da vi sjekket motoren fra Egon litt nærmere i sømmene, fant vi ut at vi måtte borre opp 0,5 mm. De originale stemplene ble sendt i retur til Egon, og jeg fikk nye i går sammen med C52 kassen.
I samme sleng sendte jeg med toppen for å planslipe den og slipe ventiler. Da viste det seg at ene ventilen var skjev og måtte byttes.
Når vi gikk over kamakslene i går var det rust på de som ikke lot seg ikke fjernes. Så nå må også kamaksler kjøpes inn. Vet ikke helt om jeg skal kjøpe originale eller HKS/Cat Cams eller andre.. og av "trimmingskammer" er det en del variasjoner også.. Men 260 graders kammer skal vel gå uten å måtte bytte ventilfjærer... Noen råd kunne ha gjort seg.. :)

Så motoren jeg kjøpte av Egon var kun veiv og råder OK. Katta i sekken altså.. Hadde motoren blitt montert uten å gjøre noe, ville den hatt et kortvarig liv.

SÃ¥ uken som kommer vil blokka bli borret og lakkert.
Bunnpanne vil bli lakkert i samme farge.
Toppdeksler vil bli pusset og lakkert. Kommer bilder på dette.

Mandag den 23. vil motor bli skrudd sammen og så blir alt montert fortløpende.. Satser på å få startet opp om 2-3 uker.. Håper i hvertfall..

Mapping av Emeralden blir det PBC ved Christer Halvorsen som kommer til å gjøre. Byttearbeid.


Spec til nå er lagt ut i første post.
 #366286  av MR2i
 
Tenker jeg satser på disse kamakslene.. http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_2 ... ry_12/2954
 #366307  av MR2i
 
Ja, man kan være heldig, og man kan være uheldig...
Men det er jo klart, satser man på 310+ hk, så må man være sikker.

Har sjekket den linken som du nevnte tidligere i kveld, og sendte en mail til ham angående prosjektet mitt og de kammene der.. er interessant..
Få turbotrykk litt tidligere er jo positivt.. Har skjedd mye på kam-siden siden motoren var ny i 1988
 #366308  av bose
 
Ja, fikk jo nesten litt hjerte i halsen selv her.. kanskje jeg var heldig som har fått en veldog bra motor? NÅ hadde jeg av bunnpanna osv da.. og motoren går klokkerent :)

Men blir jo gull det her Mr2i! :D
 #366639  av MR2i
 
Dette evige dele-problemene.. så fort man driver litt utenom hva Toyota-forhandleren leverer..

Kamakselen som var rustet har jeg fått ny av Egon. :) Så da ordnet det seg.

Men i morges lå det en mail og ventet på meg at clutch finnes ikke en gang hos produsenten.. og skal produseres i slutten av august. Og svinghjulet.. om noen uker.. :cry:
Er redd snøen ligger før jeg blir ferdig..

Jeg har lært en ting i sommer: Ta ALDRI motoroppgraderinger på sommertid om man ønsker å bli raskt ferdig.. hehe..
Først har mekanikeren ferie.. så selskapene som leverer delene.. og de har jo selvfølgelig overlappende ferie..

Noen som har et originalt 212 mm svinghjul til 4AGE liggende? Hehe..

Noen som har erfaringer med XTC, F1 osv med de kitene som ligger litt rundt på nettet?
 #366643  av ArildM
 
Hør med Joshua på www.phoenixtuning.com har har i alle fall clutch LSD og en del annet snacks til deg.
Mulig han har svinghjul også, hvis ikke har nok Fensport et bra svinghjul til deg?

Kjedelig med "setbacks", og det er vel kanskje derfor mange starter med slike prosjekter på høsten, med håp om å få det ferdig til våren (og selv det er det ikke alle som rekker), TTT er vel en gylden regel ved motorbytte 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29