Jeg kom over en side som selger sekvensiell mekanisk giring på en normal H-giret kasse. http://www.nengun.com/ikeya-formula/sequential-shifter
Men det var en diger "kladd" som man skrur fast over girspaken, og det ble det man ikke kaller pent!
Jeg kom så til å tenke på at på MR2'en så er jo giringen via wire. Hvorfor ikke lage en "girstang" og steppermotorer som simulerer den manuelle giringen? Og en microkontroller som styrer giringen..
Man kan i motsetning til mekaniske systemer også legge inn turtallsperre for når man skal kunne klare å gire. Samt sensor på clutch sånn at man ikke girer uten at clutch er aktivert.
Jeg er sikker på at man kan gire utrolig mye kjappere på denne måten enn med normal spakføring.
Strengt tatt skulle man også klare å koble inn clutch-armen med samme måte. Perfekt giring HVER gang!
Skulle vært morsomt og prøvd!!
Noen tanker om temaet?
Men det var en diger "kladd" som man skrur fast over girspaken, og det ble det man ikke kaller pent!
Jeg kom så til å tenke på at på MR2'en så er jo giringen via wire. Hvorfor ikke lage en "girstang" og steppermotorer som simulerer den manuelle giringen? Og en microkontroller som styrer giringen..
Man kan i motsetning til mekaniske systemer også legge inn turtallsperre for når man skal kunne klare å gire. Samt sensor på clutch sånn at man ikke girer uten at clutch er aktivert.
Jeg er sikker på at man kan gire utrolig mye kjappere på denne måten enn med normal spakføring.
Strengt tatt skulle man også klare å koble inn clutch-armen med samme måte. Perfekt giring HVER gang!
Skulle vært morsomt og prøvd!!
Noen tanker om temaet?
67 Kadett Coupe - 72 Ascona A - 72 Mercedes 220 - 76 Escort RS 1600 - 84 Peugeot 205 GTI - 86 Peugeot 205 GTI - 86 Toyota MR2
86 Citroen CX 25D - 90 Citroen CX 25TRD - 96 Escort - 99 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2 - 2006 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2
86 Citroen CX 25D - 90 Citroen CX 25TRD - 96 Escort - 99 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2 - 2006 VW Passat TDI - 86 Toyota MR2