TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Elektronisk sekvensiell giring av normal girkasse

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #363663  av MR2i
 
Jeg kom over en side som selger sekvensiell mekanisk giring på en normal H-giret kasse. http://www.nengun.com/ikeya-formula/sequential-shifter

Men det var en diger "kladd" som man skrur fast over girspaken, og det ble det man ikke kaller pent!

Jeg kom så til å tenke på at på MR2'en så er jo giringen via wire. Hvorfor ikke lage en "girstang" og steppermotorer som simulerer den manuelle giringen? Og en microkontroller som styrer giringen..
Man kan i motsetning til mekaniske systemer også legge inn turtallsperre for når man skal kunne klare å gire. Samt sensor på clutch sånn at man ikke girer uten at clutch er aktivert.
Jeg er sikker på at man kan gire utrolig mye kjappere på denne måten enn med normal spakføring.

Strengt tatt skulle man også klare å koble inn clutch-armen med samme måte. Perfekt giring HVER gang!

Skulle vært morsomt og prøvd!!

Noen tanker om temaet?
 #363668  av MR2i
 
Jeg fant faktisk noen som har laget det.. Se video:
Webside: http://www.geartronics.co.uk/

Men prisen er £2900 - 4000!!! Pund altså! Dette burde man klare å lage til 5-7000,-
 #363672  av MR2i
 
Hehe.. når man ser på videoen så er det ganske mye kjappere giring der tror jeg.. Og på Vålerbanen på gatebil i mai, var det en 300 hk Subaru som fulgte 500 hk Supraer osv pga besparelsen av tid med gearing. Som jeg nettopp leste på sida til geartronic, så vil man på 1 runde med 20 giringer ha 1 sekund mer tilgjengelig for akselerasjon. Og MR2 mk1 sitt wiresystem er ikke all verdens kjapt..

Hadde man klart og fått lagd det der og solgt for 5000,- så hadde i hvertfall jeg vurdert det.. Men ikke 30.000,-
 #363681  av MR2i
 
Sant nok.. men det er en del biler som stort sett kun går på bane.. på trackdays..
Men skulle vært gøy og bygd det for å teste. Jeg har alt jeg trenger. Inkl. elektronikkprodusent. :)
 #363682  av MR2i
 
Btw.. det er ikke alt vi kjøper til bilene våre som har en funksjon som ikke allerede bilen har fra før.. :) Gadget-effekten er stor.. hehe
 #363735  av MR2i
 
Da har jeg snakket med elektronikkavdelingen. Han som er ansvarlig der, var skikkelig happy på å prøve.
Da blir det bygging av prototype på slutten av juli! Deler blir bestilt i morgen. Det som tar tid er programmeringen av mikrokontrolleren. Men skulle være null problem.

Jeg har også snakket med den mekaniske avdelingen vår. Han skal lage det mekaniske for å lage prototypen. CNC-maskinerte deler til hendler og overganger.

Kommer til å legge ut bilder på det.
Men kanskje jeg da skal legge det ut som prosjekttråd.
 #363736  av MR2i
 
haaka:

Jeg tror ikke det er med overgangene med wire som man kan gjøre noe sånt på. Må nok være direkte. Og det passer nok best.
Geartronic har også tenningskutt ved oppgiring, og trottle-kick ved nedgiring. Alt er altså i motorrommet. Det er kun gearkontroll og gearvisning som er innvendig.
Skal sjekke litt mer angående Geartronics system. Om det kun er for allerede eksisterende sekvensielle kasser.

Jeg kommer til å lage braketter direkte på girkassa som det da blir helmekaniske overganger med svært liten slingring.

Systemet som er linket i første post, er jo på vanlig H-kasse. Med alle overføringene som det er tap i. Enda er det ganske kjapt å gire med det også.
Det MÃ… kunne forbedres!
 #363745  av hmsilset
 
jeg datt ut etter ordet elektronisk i overskrifta på denne tråden, men raskere giring hadde vært kjempetøft :D Er det lovelig med sånn giring til gatebruk?
 #363751  av MR2i
 
Ja, si det du.. har vel ingenting med sikkerheten å gjøre. Er jo bare girstanga som erstattes... Men BT er BT...
 #363806  av JK86
 
ja detta gleder jeg meg til og se ass. digger prototyp prosjekter.. håper du klarer det og legger ut mange bilder og updates..