TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Elektronisk sekvensiell giring av normal girkasse

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #363833  av Insanity

toyota har jo hatt dette på noen av bilene sine i en lang stund allerede (vet ikke om det blir utviklet og levert lengre). de klaller det for MMT. det er elektriske akutatoerer som er satt direkte på en helt standard manuell girkasse med lamellclutch. dette systemet gir faktisk ganske mykt girskift.. men ikke spes raskt. er sikker på at hvis man kom inn i softwaren å kunne justere litt på sjaltehastighetene osv så hadde det gått mye fortere. men uansett har systemet full kontroll over clutch, turtall og sjalting.

jeg vet også at det var ett firma på kongsberg som forsket en del på å lage billig "f1 giring" på standard girkasser for toyota. husker ikke i farta hva de het eller hva som var de største tekniske utfordringene. men jeg tør vedde på at det var ett meget dyrt prosjekt...

denne digre klossen som en av dere beskrev, den fungerer jo kjempe bra, men man må huske å bruke clutchen på samme måte som om man girer manuellt. da det er syncringer osv som kommer til å dø.

kan jeg spørre om hvilke firma du jobber MR2I ?
 #363900  av JK86

ja det me clutch er jo en liten hindring da... ikke umulig men kostbart og tidkrevende og løse tenker jeg.... ja er litt nysgjerrig på hvor du jobber henn?
 #363939  av MR2i

Jeg driver egentlig innen produksjon av grafisk materiell slik som reklameklær, skilt, dekor på biler osv..

Men jeg er også oppfinner/gründer og har startet et selskap ved navn Ateltech AS hvor jeg har inne en søknad på verdenspatent innen energiøkonomisering av elektriske motorer. http://www.ateltech.com

Dette selskapet har tilgang til fullt mekanisk verksted samt en av medeierne er eier av Symetrics AS som utvikler prototyper innen elektronikk og inntil 30.000 PCB-kort i året i "små-serier".
Han er blant annet en av utviklerne av restitusjonselektronikk innen Formel 1 med blant annet Jenson Button som en av brukerne. Han bygde også på 90-tallet en del av elektronikken i Electrocompagniet som leverte studiohøyttalerne til Michael Jackson. Flink kar må sies.

Vi har derfor fullt mulighet til å bygge dette. Og få det til å virke. Han som driver Symetrics er også skikkelig bil-fan med en Porsche 911 Cab med 480 hk som jeg fikk gleden av å teste for noen uker sida.
Nettopp denne bilen prydet forsida på bilbladet BILSPORT i Sverige i 2003.

Vår mekaniske sjef har 40 år erfaring innen mekanisk produksjon.

Vi har derfor kunnskapen.. Tid er kanskje vårt største problem.. hehe..
 #363940  av MR2i

Aktuatorer direkte på kassen må være metoden å bruke det på.
Søkte på MMT, men fant lite teknisk dokumentasjon på det. Lete litt mer...

Jeg tror at hele "pakken" med sensorer, elektronikk, motor og kabling skal havne på 7000,- ferdig produsert. Men montering i tillegg.
Jeg har en C50 kasse til overs, skal teste på den.

Når det gjelder aktuatorer kan man benytte strømbegrensere på de for å lage en snill gearing. Du har spenningen så du har hastigheten på giringa, men en svak strøm gjør at aktuatorene blir svake i Nm.
Tenkte man kunne ha en "vrider" ala Ferrari: Racing/Sports/Normal. Her kan man justere tid individuellt og strøm endres så man får hardere giring.

Ved normal drift kan man sette giringa til 3-4 tideler sånn at neste gir går pent for seg.

I tillegg tenkte jeg på systemet der hvor man "glemmer" å ta bilen ut av feks 3. eller 5. gir mot et lyskryss og elektronikken etter 1 sekunds stillstand av bilen, automatisk setter bilen i 1. gir direkte.

Når man utvikler ting selv, kan man gjøre det sånn som kundene (inkl. meg) vil ha det. :)
 #363953  av Sven

Dette hørtes utrolig interessant ut, skal følge med her.
Digger egenproduserte gadgets :D

Kan jo lage et automatprogram også da, bare fordi du kan :wink:
 #363990  av MR2i

Forsåvidt er det jo mulig ja.. Da blir det altså innstillingene RACE - SPORT - NORMAL - AUTO :)
 #363998  av Sven

Jeg kunne kjøpt et sånt sett til Crownen, men da med CRUISE - SPORT - RACE - AUTO den rekkefølgen :wink:
 #364003  av MR2i

Ja, skal du bestille nå?? Hehe.. kanskje litt tidlig..
 #364048  av Sven

Hehe, tror jeg i tilfelle venter til jeg ser at det funker :D
Også er det jo greit å vite hvilken girkasse jeg skal bruke først.
Eller blir den bygd så den passer flere, så tilpasse aktuatorene etter hver enkelt kasse? Det bør vel kanskje gjøres uansett?
 #364061  av MR2i

Ja, det må bli sånn. Ulike aktuatorer og braketter avhengig av kjøretøy...