TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksosrøyk ST185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #364075  av Strumern

Har akkurat byttet motor i min GT4 ettersom den gamle ikke ville mer. Har satt i en brukt motor. Bilen går som den skal og alt virker riktig. Men problemet er at det ryker ganske bra av den. Har ikke registrert noe oljeforbruk enda, men har jo heller ikke kjørt så mye.
På den gamle motoren var det gåen toppakning blant annet, og derfor samlet det seg jo mye dritt i eksosanlegget. Kan det være nok?
Ryker ikke når bilen er kald. Ikke før den har gått noen min på tomgang.
Ved første oppstart etter motorbytte sprutet det vann/olje fra potta, og ryker ikke like mye som det gjorde da av den nå.
Men er liksom litt redd for å kjøre noe særlig med den :?

Noen som har noe å si om dette? Vil gjerne bruke bilen igjen nå, ettersom den har stått en stund :(

Takker for svar :)
 #364116  av Supramk3turbo

Er det svart, grå, hvit eller rosa røyk du ser??
 #364125  av Strumern

Vil nok påstå at den er grå.
Olja er like blank som når den ble fylt på, samme med vannet.
 #364181  av Supramk3turbo

Du får nok bare prøve å kjøre deg en god tur, høres ikke noe farlig ut. Ikke umulig det er som du sier at det ligger litt i eksosenanlegget...
 #364198  av Xlr8

bytta toppakning på en clio en gang den røykte i 2 dager pga frostveske i eksosen:P
 #365987  av kvass_st215

var veldig skeptisk etter motorskifte i min og, men det gav seg etter noen driftstimer. en teori som ble satt fram da var at det var rusk i katalysatoren+ at motoren hadde stått en stund. lukter det noe av røyken? frostvæske(aka toppakning gåen eller lignende) har ofte en søt lukt.