TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 3SGTE 3. gen - speed sensor feil redusert turbotrykk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #365063  av jan-erik
 
Tenkte jeg skulle dele denne siden jeg ikke fant noen annen relavant informasjon når jeg søkte angående feilen tidligere. Mistet speedometer visningen for en tid tilbake. Resulterte i at motorlampa lyste etter en stund. Leste av OBD feilkodene, og viste kode 42 - som byter at om speed sensoren sender 0 km/t til ECU i mer enn 8 sekunder når motoren er på mellom 2000 og 4000 rpm, gir det feilkode. Greit nok, ikke noe alvorlig tenkte jeg. Begynte så å oppdage at bilen gikk dårligere, og fant at den nå ladet kun 0,4-0,5 bar. Hørte litt rundt, og fant ikke noe grunn til å tro at det hadde med speed sensor, tenkte mer på trykk lekkasje.

Men, plutselig på vei hjem fra Italiens Weeken på Rudskogen begynte speedoen å virke igjen! Og plutselig hadde jeg normalt turbotrykk på rundt 0,8-0,9 bar. Drar jeg på fra 50-60 på femtegir, lader den 1,0 bar, syns det er litt rart, men mulig det er slik? En HKS turbotrykksmåler, og HKS SQV dumpventil.
 #365066  av sindrejl
 
jan-erik skrev:Tenkte jeg skulle dele denne siden jeg ikke fant noen annen relavant informasjon når jeg søkte angående feilen tidligere. Mistet speedometer visningen for en tid tilbake. Resulterte i at motorlampa lyste etter en stund. Leste av OBD feilkodene, og viste kode 42 - som byter at om speed sensoren sender 0 km/t til ECU i mer enn 8 sekunder når motoren er på mellom 2000 og 4000 rpm, gir det feilkode. Greit nok, ikke noe alvorlig tenkte jeg. Begynte så å oppdage at bilen gikk dårligere, og fant at den nå ladet kun 0,4-0,5 bar. Hørte litt rundt, og fant ikke noe grunn til å tro at det hadde med speed sensor, tenkte mer på trykk lekkasje.

Men, plutselig på vei hjem fra Italiens Weeken på Rudskogen begynte speedoen å virke igjen! Og plutselig hadde jeg normalt turbotrykk på rundt 0,8-0,9 bar. Drar jeg på fra 50-60 på femtegir, lader den 1,0 bar, syns det er litt rart, men mulig det er slik? En HKS turbotrykksmåler, og HKS SQV dumpventil.
disse motorene har noe som heter for "nødmodus". Da lader de maks 0.55 bar peak, men fungerer ellers helt greit. Høres ut som ecu'n ikke likte mangel på et eller annet signal og gikk over i den nevnte modusen?