TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med tomgang, hovedsaklig kald motor. ST185.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #365090  av Daniel HS

Har et lite problem med tomgangen på CSen nå. Når den er helt kald går den ikke på tomgang i det heletatt, må ligge å ruse opp og ned på gassen (altså ikke jevn gass). Når den er varm er den en del bedre, men ikke helt på stell. Har koblet vekk og blendet den regulatoren som ligger på gasspjeldet på innsuget. Så ligger på en ca 1000-1200 RPM på tomgang nå, i mot 800 som den skal ligge på originalt. Men dette er noe jeg for min del kan leve med.

Men har noen ting som jeg tror kanskje kan ha noe å si;
- Har hatt problemer med Fuel Pump Relay'et, så har kjørte med et midlertidig (annen type) relè, så vet ikke om bensinpumpen kan ha tatt skade av dette? At den ikke klarer å levere uten belastning?
- Har montert 3" DownPipe nå nylig, og vet ikke hvordan dette jobber sammen med et lettet svinghjul (5kg, mot 11kr originalt)?

Det jeg også har problemer med et at når jeg drar opp turtallet, og trykker inn clutchen, og ikke slipper den ut igjen med en gang, kubber bilen også. Hadde samme problemet tidligere, rett etter jeg monterte lettet svinghjul, og kjørte med en alt for løs dump. Så tanken er jo at det kanskje svinghjulet som er for lett, og ikke har nok moment til å holde motoren i gang? Motoren går heller ikke heelt jevnt på tomgang heller, men ikke noe jeg ikke kan leve med.

Eller er det andre ting jeg bør sjekke? Plugger, LMM, osv? Tenkte å spørre her inne før jeg begynner å feilsøke på de feile stedene. :)
 #365107  av James

Prøv å bytt plugger. Hadde tilsvarende problem i fjord høst. Byttet plugger,så ble det bra igjen :) Etter at jeg kvittet meg med den sykdommen byttet jeg like greit til ny rotor,fordeler,tennkabler så all tenning er på stell. Sikkert ikke dumt å gjøre det også..
 #365109  av Daniel HS

James skrev:Prøv å bytt plugger. Hadde tilsvarende problem i fjord høst. Byttet plugger,så ble det bra igjen :) Etter at jeg kvittet meg med den sykdommen byttet jeg like greit til ny rotor,fordeler,tennkabler så all tenning er på stell. Sikkert ikke dumt å gjøre det også..
Kabler og lokk er nytt for noen mnd siden, pluggene var vel nye i fjor. Men alt kom etter jeg fikk nytt bensinpumpe relè og montert DownPipen...
 #365118  av MOTORSPORTHUSET

downpipe og svinghjul har ingenting og si kan jeg garantert si.
bensinpumperele har heller ingenting og si. det gir enten 8 el 12 men går fint på tomgang på begge voltene.

vakumfeil i dumpen eller en plass heller og kansje luftmassemåler.
mulig feil i tomgansregulator.. fjern hele driten og still den på spjellet. funker utmerket. eneste er at di blir litt lavere når bilen er helt kald på tomgang. i noen få minutter.
 #365156  av Daniel HS

MOTORSPORTHUSET skrev:downpipe og svinghjul har ingenting og si kan jeg garantert si.
bensinpumperele har heller ingenting og si. det gir enten 8 el 12 men går fint på tomgang på begge voltene.

vakumfeil i dumpen eller en plass heller og kansje luftmassemåler.
mulig feil i tomgansregulator.. fjern hele driten og still den på spjellet. funker utmerket. eneste er at di blir litt lavere når bilen er helt kald på tomgang. i noen få minutter.
Har prøvd både med og uten dump, så dumpen er det ikke. Har ikke funnet noen noen vakumlekkasjer med startgass, synes uansett det er merkelig at det plutselig skal bli vakumlekkasje, når jeg ikke har vært borti noen vakumslanger, og den funker helt fint på vanlig kjøring.

Er ikke vits i å stille på gassspjeldet, i og med at i bilen ikke går på kald motor med jevnt med gass, må ruse punktvis. Har også fjernet den den regulatoren som står på gasspjeldet som er styrt av vakumet. Da går egentlig bilen på 1200RPM, men hos meg går den på alt fra 500-900RPM. Men at det har noe med svinghjul og DP er det flere mekanikere var enig med meg om. Svinghjulet veier tross alt bare 5kg, og det skulle nok vært noen kg tyngre for å holde oppe momentet, og hvis det er for lett, og det er for lite motstand i eksosen kan nok dette ha noe med det å gjøre. Så derfor vil jeg tro det er svinghjulet. At det er LMM har jeg også liten tro på siden bilen går veldig greit under normalkjøring.
 #365195  av MOTORSPORTHUSET

nei biler som har tomgansregulator regulerer riktig uansett om svinhjulet var 1kg.
jeg har montert det og downpipe flere ganger så dette er jeg sikker på.

tomgansregulatoren er ikke en vakumboks ved siden av spjeldet den sitter under og er eletrisk der er nok feilen din.
den kan fint fjernes vis du vil og kun justere tomgang på gasspjeld. da er den alltid stabil.
og du får fjernet e del slanger og dubiditter som alle har lust til i et org cs motor-rom.
 #365227  av Daniel HS

MOTORSPORTHUSET skrev:nei biler som har tomgansregulator regulerer riktig uansett om svinhjulet var 1kg.
jeg har montert det og downpipe flere ganger så dette er jeg sikker på.

tomgansregulatoren er ikke en vakumboks ved siden av spjeldet den sitter under og er eletrisk der er nok feilen din.
den kan fint fjernes vis du vil og kun justere tomgang på gasspjeld. da er den alltid stabil.
og du får fjernet e del slanger og dubiditter som alle har lust til i et org cs motor-rom.
Okey, såpass ja. Får sjekke ut i morgen eller en dag da... Ja, fjerne slanger og unødvendige greier i det motorrommet er ikke helt feil.. Hehe... Men rart hvis det er det, og det har skjedd akkurat når DP ble montert...