vel.. så var det neste kapittel i denne posten:
Jeg ble annbefalt å skifte oljen på bilen, siden mange mente at det ikke var så heldig å ha en blanding av to oljetyper på samtidig, at jeg da enten burde ha syntetisk eller delsyntetisk.. men ikke en saftig blanding av begge deler. så jeg bestemte meg for å la en kompis av meg tappe ut oljen og helle på ny... Denne enkle oppgaven skulle jo vise seg å føre til store problemer.. Jeg ga han nøklene og sa han kunne få låne bilen noen timer om han ordnet det der for meg.. dum som jeg var..
det som viste seg i ettertid da er at han har jekket opp bilen på en måte som gjør at den er stått helt skjevt, og dermed har ikke all oljen rent ut.. så når han fylte fult opp med olje etterpå, så var der sikkert 2 liter olje igjen på tanken... og ja.. gikk jo fint det å kjøre fra han og ut til meg.. ca 2 km..
var værre etterpå, jeg skulle ut å besøke noen som bor ca 1 mil unna. for å komme dit må jeg gjennom en undersjøisk tunell på 3 km.. MIDT nede i den så begynner det å FOSSE røyk ut av bilen.. jeg mener virkelig FOSSE! hele tunellen fylte seg med røyk... var helt sykt.. begynte å lure på om motoren stod i full fyr eller hva det var.. ikke kunnej jeg stoppe heller, da hadde jeg helt sikkert blitt påkjørt bakfra.. så jeg stoppet ved utgangen av tunellen. FIkk etter hvert hjelp av en mekaniker jeg kjenner. Han kom og tappet ut en liter olje ca.. og prøvde å ruse den litt etterpå. da stod det en 5 meter lang STRÅLE med røyk ut av hvert eksosrør, og tåkela hele området på få sekunder... etter mye om og men bestemte vi oss for å kjøre bilen tilbake, gjennom tunellen. Der er jo en bomstasjon også.. koster 60 kr pr tur gjennom for bil og sjåfør. Jeg kjørte på manuell, og med en kilometerlang sky av røyk etter meg så sier jeg til fyren i luka: jeg har STORE Problemer med bilen!! jeg må bare komme meg videre fort! han så jo helt forskrekket ut, akkurat som om han trodde hele bilen kunne gå i lufta når som helst. "bare kjør!!! kjør!!" hehe.. (slapp iallefall å betale bompenger... så det kom jo en god ting utav det).
Uansett. etterpå røk det fint lite av bilen, kan kjøre helt vanlig, så plutslig kommer en sånn "skrangle lyd" på en måte.. og så kommer røyken igjen.. snakka med han mekanikeren. Han undersøkte bilen og sa det var AAAAALT for mye olje på. Det må tappes ut. Den lyden viste han ikke hva var. kunne være noe med en ventil eller noe mente han.. men han trodde det ville gå seg til igjen om jeg fikk tappet ut den oljen som var for mye.. ble noe overtrykk og styr i motoren pga det.. så nå må jeg få tak i han kompisen min som forårsaket hele hendelset in the first place... men han er på jobb nå.. får se om jeg får tak i han senere i dag, må få jekket bilen opp en del for å komme til under der..
snakk om uflaks... har bare hatt problemer siden jeg fikk den bilen.. er jo ikke bilen sin feil, men pga min uvitenhet, eller rettere sagt: min velvilje til å la wannabekyndige folk ta seg av rutinearbeid på den... fra nå av skal jeg kun la trente bilmekanikere RØRE den bilen...
får bare håpe det ikke har skjedd noe permanent gale nåda.. var noen som snakket om at topp pakningen kunne ryke.. og at man kan få kjølevann inn i motoren osv..
røyken som kommer ut er grålig... ikke blåaktig.. så jeg vet ikke.. men han jeg viste den til mente på det ikke var noe lekasje, for nivået på kjølevæsken var stabilt.
så jeg får bare se hva som skjer når jeg får tappet ut den olja..
jaja.. det var dagens historie fra meg... (blir vel neppe den siste)...
Jeg ble annbefalt å skifte oljen på bilen, siden mange mente at det ikke var så heldig å ha en blanding av to oljetyper på samtidig, at jeg da enten burde ha syntetisk eller delsyntetisk.. men ikke en saftig blanding av begge deler. så jeg bestemte meg for å la en kompis av meg tappe ut oljen og helle på ny... Denne enkle oppgaven skulle jo vise seg å føre til store problemer.. Jeg ga han nøklene og sa han kunne få låne bilen noen timer om han ordnet det der for meg.. dum som jeg var..
det som viste seg i ettertid da er at han har jekket opp bilen på en måte som gjør at den er stått helt skjevt, og dermed har ikke all oljen rent ut.. så når han fylte fult opp med olje etterpå, så var der sikkert 2 liter olje igjen på tanken... og ja.. gikk jo fint det å kjøre fra han og ut til meg.. ca 2 km..
var værre etterpå, jeg skulle ut å besøke noen som bor ca 1 mil unna. for å komme dit må jeg gjennom en undersjøisk tunell på 3 km.. MIDT nede i den så begynner det å FOSSE røyk ut av bilen.. jeg mener virkelig FOSSE! hele tunellen fylte seg med røyk... var helt sykt.. begynte å lure på om motoren stod i full fyr eller hva det var.. ikke kunnej jeg stoppe heller, da hadde jeg helt sikkert blitt påkjørt bakfra.. så jeg stoppet ved utgangen av tunellen. FIkk etter hvert hjelp av en mekaniker jeg kjenner. Han kom og tappet ut en liter olje ca.. og prøvde å ruse den litt etterpå. da stod det en 5 meter lang STRÅLE med røyk ut av hvert eksosrør, og tåkela hele området på få sekunder... etter mye om og men bestemte vi oss for å kjøre bilen tilbake, gjennom tunellen. Der er jo en bomstasjon også.. koster 60 kr pr tur gjennom for bil og sjåfør. Jeg kjørte på manuell, og med en kilometerlang sky av røyk etter meg så sier jeg til fyren i luka: jeg har STORE Problemer med bilen!! jeg må bare komme meg videre fort! han så jo helt forskrekket ut, akkurat som om han trodde hele bilen kunne gå i lufta når som helst. "bare kjør!!! kjør!!" hehe.. (slapp iallefall å betale bompenger... så det kom jo en god ting utav det).
Uansett. etterpå røk det fint lite av bilen, kan kjøre helt vanlig, så plutslig kommer en sånn "skrangle lyd" på en måte.. og så kommer røyken igjen.. snakka med han mekanikeren. Han undersøkte bilen og sa det var AAAAALT for mye olje på. Det må tappes ut. Den lyden viste han ikke hva var. kunne være noe med en ventil eller noe mente han.. men han trodde det ville gå seg til igjen om jeg fikk tappet ut den oljen som var for mye.. ble noe overtrykk og styr i motoren pga det.. så nå må jeg få tak i han kompisen min som forårsaket hele hendelset in the first place... men han er på jobb nå.. får se om jeg får tak i han senere i dag, må få jekket bilen opp en del for å komme til under der..
snakk om uflaks... har bare hatt problemer siden jeg fikk den bilen.. er jo ikke bilen sin feil, men pga min uvitenhet, eller rettere sagt: min velvilje til å la wannabekyndige folk ta seg av rutinearbeid på den... fra nå av skal jeg kun la trente bilmekanikere RØRE den bilen...

får bare håpe det ikke har skjedd noe permanent gale nåda.. var noen som snakket om at topp pakningen kunne ryke.. og at man kan få kjølevann inn i motoren osv..
røyken som kommer ut er grålig... ikke blåaktig.. så jeg vet ikke.. men han jeg viste den til mente på det ikke var noe lekasje, for nivået på kjølevæsken var stabilt.
så jeg får bare se hva som skjer når jeg får tappet ut den olja..
jaja.. det var dagens historie fra meg... (blir vel neppe den siste)...
- MR2 TURBO -