TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• KRISE! eller bagatell...?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#36378  av FireWalk

vel.. så var det neste kapittel i denne posten:

Jeg ble annbefalt å skifte oljen på bilen, siden mange mente at det ikke var så heldig å ha en blanding av to oljetyper på samtidig, at jeg da enten burde ha syntetisk eller delsyntetisk.. men ikke en saftig blanding av begge deler. så jeg bestemte meg for å la en kompis av meg tappe ut oljen og helle på ny... Denne enkle oppgaven skulle jo vise seg å føre til store problemer.. Jeg ga han nøklene og sa han kunne få låne bilen noen timer om han ordnet det der for meg.. dum som jeg var..

det som viste seg i ettertid da er at han har jekket opp bilen på en måte som gjør at den er stått helt skjevt, og dermed har ikke all oljen rent ut.. så når han fylte fult opp med olje etterpå, så var der sikkert 2 liter olje igjen på tanken... og ja.. gikk jo fint det å kjøre fra han og ut til meg.. ca 2 km..

var værre etterpå, jeg skulle ut å besøke noen som bor ca 1 mil unna. for å komme dit må jeg gjennom en undersjøisk tunell på 3 km.. MIDT nede i den så begynner det å FOSSE røyk ut av bilen.. jeg mener virkelig FOSSE! hele tunellen fylte seg med røyk... var helt sykt.. begynte å lure på om motoren stod i full fyr eller hva det var.. ikke kunnej jeg stoppe heller, da hadde jeg helt sikkert blitt påkjørt bakfra.. så jeg stoppet ved utgangen av tunellen. FIkk etter hvert hjelp av en mekaniker jeg kjenner. Han kom og tappet ut en liter olje ca.. og prøvde å ruse den litt etterpå. da stod det en 5 meter lang STRÅLE med røyk ut av hvert eksosrør, og tåkela hele området på få sekunder... etter mye om og men bestemte vi oss for å kjøre bilen tilbake, gjennom tunellen. Der er jo en bomstasjon også.. koster 60 kr pr tur gjennom for bil og sjåfør. Jeg kjørte på manuell, og med en kilometerlang sky av røyk etter meg så sier jeg til fyren i luka: jeg har STORE Problemer med bilen!! jeg må bare komme meg videre fort! han så jo helt forskrekket ut, akkurat som om han trodde hele bilen kunne gå i lufta når som helst. "bare kjør!!! kjør!!" hehe.. (slapp iallefall å betale bompenger... så det kom jo en god ting utav det).

Uansett. etterpå røk det fint lite av bilen, kan kjøre helt vanlig, så plutslig kommer en sånn "skrangle lyd" på en måte.. og så kommer røyken igjen.. snakka med han mekanikeren. Han undersøkte bilen og sa det var AAAAALT for mye olje på. Det må tappes ut. Den lyden viste han ikke hva var. kunne være noe med en ventil eller noe mente han.. men han trodde det ville gå seg til igjen om jeg fikk tappet ut den oljen som var for mye.. ble noe overtrykk og styr i motoren pga det.. så nå må jeg få tak i han kompisen min som forårsaket hele hendelset in the first place... men han er på jobb nå.. får se om jeg får tak i han senere i dag, må få jekket bilen opp en del for å komme til under der..

snakk om uflaks... har bare hatt problemer siden jeg fikk den bilen.. er jo ikke bilen sin feil, men pga min uvitenhet, eller rettere sagt: min velvilje til å la wannabekyndige folk ta seg av rutinearbeid på den... fra nå av skal jeg kun la trente bilmekanikere RØRE den bilen... :-)

får bare håpe det ikke har skjedd noe permanent gale nåda.. var noen som snakket om at topp pakningen kunne ryke.. og at man kan få kjølevann inn i motoren osv..

røyken som kommer ut er grålig... ikke blåaktig.. så jeg vet ikke.. men han jeg viste den til mente på det ikke var noe lekasje, for nivået på kjølevæsken var stabilt.

så jeg får bare se hva som skjer når jeg får tappet ut den olja..

jaja.. det var dagens historie fra meg... (blir vel neppe den siste)...

#36386  av CelicaTurbo

jøss, men det stemmer at du får en del trykk inni der om det er for mye olje, og det trykket kan presse oljen forbi stempelringer og ventiltetninger slik at du brenner store mengder olje og da vil det bli som du beskriver: enorme mengder røyk.. Du må bare få det oljenivået ned til korrekt nivå så snart som mulig og håpe at ting inni der har overlevd tilstanden men det er jo en vesentlig sjangs for at ting er skadet, særlig når du sier det er en ulyd :?

men, den fyren som du overlot jobben til kan ikke kjenne mye til biler for det der er en så taltenløs ting som jeg kun hadde forventet meg om jeg bad jenten på bensinstasjonen om å bytte olje for meg :shock:

Har du noen ide om hvor mye olje over maks det var i motoren?

#36477  av FireWalk

helt enig.. kunne like gjerne spurt en av de kvinnelige 17 åringene på bensinstasjonene om å gjøre det for meg... Nei det er vanskelig å si hvor mye olje over maks der er.. men skal ikke se bort ifra at det er 1-1.5 liter for mye.. kanskje mer og? finner det ikke ut før vi får tatt ut... når jeg var inne med han bilmekanikeren som kikka på den i morges så sa han at det var langt over maks. dvs, at det var langt oppe på selve pinnen... han kunne ikke skjønne hvordan det var kommet SÅ mye olje på.. desverre hadde han ikke tid til å begynne å tappe ut pga han hadde 3 andre biler han måtte bli ferdig med innen kl halv fire i dag.. så jeg venter på at en jeg kjenner skal komme å få gjort det for meg.. han har vel LITT Mer peiling, men jobber så mye at han er lite tilgjengelig.. så jeg får vel ikke brukt bilen før om noen timer da dersom alt går bra...

den "ulyden" mente mekanikeren på kunne komme av at når oljen ble varm så var det noe med en ventil-løfter som ble presset åpen og noe styr.. fikk ikke helt med meg de tekniske detaljene der.. men han mente og håpte det ville ordne seg når jeg hadde fått ut den overflødige oljen..

Håpløse greier.. Blir faktisk utrolig oppgitt.. i dag er første fridagen min siden nyttår!" har jobbet hver eneste helg og alt.. 7 dager i uken siden nyttår.. har hatt fint lite fri.. nå TOK jeg meg fri denne helgen for å få festet litt og besøkt litt folk osv.. og nå sitter jeg her med en bil jeg ikke kan kjøre... ergo kommer jeg meg ingen vei :\

får vel bare ta bena fatt så lenge... :)

#36486  av CelicaTurbo

vel, jeg håper du kjører minst mulig, eller ikke i det hele tatt til dess den ekstraoljen er ute.. det er egentlig vannvittig enkelt å bytte olje og det vanskeligste er å velge rett tappebolt, og det er ikke så vanskelig med tanke på at det bare er en eneste logisk bolt.. fyren som helte på den oljen kan umulig ha sjekket nivået og har nok bare fyllt på feeling..

#36514  av kake

Skjønner ikke hvordan han kan ha greid det jeg, få bilen skjevt når den er jekket opp? Jekker man opp på passasjersida bak, og tar av hjulet, og tapper ut via bunnpluggen, så vil jo all olja renne ut. 8-10 min, så er alle dråpene kommet ut! Er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på, hvis man ikke har lift? Rundt 3.8-3.9 liter skal på 3SGE motoren, og det er med oljefilter. Start motoren, la den gå et par minutter, stopp den og la olja synke helt ned. Peil så og etterfyll om nødvendig. Sjekk også etter lekasjer.
Sist redigert av kake den 12 mar 2004 19:08, redigert 1 gang totalt.

#36521  av CelicaTurbo

vel, om jeg husker rett står oljepluggen på MR2 nederst på ene siden av bunnpannen, så om bilen kun er jekket opp på feil side så får man jo ikke ut allt sammen, men det forklarer ikke hvorfor fyren ikke brukte peilepinnen da :?

#36527  av kake

Kan jo nesten virke som om han ikke tappet ut den gamle olja, men fylte på rundt 4 ekstra liter, etter de beskrivelsene :shock:

#36539  av FireWalk

Da har vi fått tappet ut olje.. var ca 2 liter olje for mye på bilen! kjørte den en tur på ca 2 mil nå for å teste at alt var i orden... helt i begynnelsen røk det en del, og den ulyden var der fremdeles.. men etter noen få minutter forsvant både lyden og røyken.. nå ser det ut til at motoren er helt fin igjen.. så jeg tror det har gått bra.. heldigvis.. :D

#36554  av CelicaTurbo

flott det :)