Jeg husker ikke om min blinket når jeg fikk bank, men den vil iallefall lyse konstant om du får kraftig nok bank, for da tar bankesensoren kvelden. Du får da som nevnt over feilkode 52. open or short in knock sensor or sensor wiring. Det kan jo forsåvidt være et ledningsbrudd som forårsaker dette, men det burde jo la seg måle med multimeter og så rigle på ledningene så eliminerer man fort slike problemer.
Temperaturmålere vil ikke føre til at motoren fusker på den måten du beskriver. Det er 3 målere, 2 vanntemp målere, hvorav den ene går direkte til instrumentpanelet. Den andre brukes av motoren for å beregne oppvarming av motoren på kaldstart, bensinenriking, tomgang osv. Om den er dårlig og viser feil så vil det i værste fall føre til at du får et veldig høyt drivstoff-forbruk og nedsotede plugger etter hvert. Det vil ikke få bilen til å fjuske. Som vi alle vet er bilen fint kjørbar selv i warmup modus.
Har selv pga noen feil tastetrykk (jeg har datasprut) forårsaket en økning på 2ca 400% forhold til orginalt map pga noen feil tastetrykk. skulle øke med 40%, og bilen var utrolig nok kjørbar likevel med unntak av litt putring i eksosen. Ingen rykking eller noe.
Tredje tempføleren er innsugstemp, som den også bruker til å beregne bensinmengde pga luften utvider seg når den blir varm. Varm luft tar dermed mer plass enn kald luft og dette gjør at bensinmengde kompensasjon er nødvendig. Her er det +- små marginer på kanskje 15% så det vil heller ikke ha noe å si i den store sammenhengen.
Gjør som jeg sa og sjekk bankesensoren og tenningskomponentene.
fikk fremdeles ikke med meg at du har lest ut noe feilkode? i så fall kan du nappe ut 15amp sikringen i sikringsboksen i motor rommet, vent 10 sekunder og sett den tilbake og begynn på nytt; kjør en liten tur og når du stopper sjekker du for feilkoder igjen. Når motorlampa lyser konstant som du sier betyr dette at du har en konstant feil. ECU har evnen til å huske feilkoder men det at en kode har kommet og gått vil ikke gjøre at lampen lyser konstant selv om du får ut en feilkode. Derfor er det lurt å resette systemet når man skal feildiagnosere fra grunnen av. Jeg vil gjette på at du nå har feilkode 52...
Uansett. Gjør følgende:
1. les ut feilkode
2. sjekk bankesensor og ledningen til denne (fra sticker til ecu og til selve kontakten)
3. sjekk regreima og fordeler (mål med tenningslampe)
4. ta av fordelerlokket og rotoren og sjekk at det ikke er fuktig eller oksidert.
5. sjekk tennplugger og tennkabler, samt kabelen fra coilen til fordelerlokket. (mål dem, sjekk at alle tennkabler har lik motstand osv)
Dersom problemet vedvarer etter dette er det bare EN sensor som gjenstår å sjekkes, og det er TPS sensoren. Om den ligger og kortslutter slik at ecu får beskjed om full gass/null gass i et /\/\/\/\/ mønster vil dette påvirke både tenning og bensin og få bilen til å gå ruskete. Men nå er det en stund siden jeg holdt på med orginal ecu så jeg husker ikke hvor store tåleransene er på det signalet så jeg er ikke sikker på hvor mye det vil påvirke utfallet. Men verd å sjekke det også om det andre feiler.
Jeg er imidlertid ganske sikker på at du vil finne problemet om du går over de punktene jeg skrev ned. Dersom problemet vedvarer etterpå og det heller ikke er tps sensoren (throttle position sensor) kan det være en eller fler av de 3 vr sensorene i fordeleren er dårlig slik at den får dårlig trigger signal. Men at dette er tenningsrelatert er jeg sikker på. Det er ikke noe med bensinmengde eller lambda signal eller noe slikt. Vakum lekasjer vil få den til å gå dårlig på en annen måte enn det du beskriver, og du vil som regel høre det også. Så i første tråden nå at du har 2. gen med lmm og da vil den gå svært ruskete på tomgang (om den vil gå i det hele tatt) om du har en solid vakum lekasje.
den MAP sensoren har ikke så mye med motorstyringen å gjøre annet enn fuel cut på overboost om du har en 2. gen.
HÃ¥per du finner ut av problemet!
- MR2 TURBO -