TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp.. :(

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #365312  av predator
 
Er 0,6 orginalt boost trykk ja, er jo ganske så lett å se om man har boostcontroller da, bare følg slangen fra wasegaten det :)
 #365325  av inzane2012
 
Jonas85 skrev:
inzane2012 skrev:Kan spørre deg litt om servoen jeg da :) får du opp varsellampe på servoen? min og har lidd av det samme med at servoen plutselig detter ut, har skjedd 3-4 ganger siden jeg kjøpte bilen min, og merkelig nok har 3 av di skjedd når jeg har starta opp bilen for å kjøre ombord på ei ferje, hehe... Servoen min har alltid kommet tilbake av seg selv etter ei lita stund... og nå sist var det fordi at olja hadde forsvunnet på mystisk vis, fyllte oppi ny og god som ny :)

Hehe. Servoen min fungerte pluselig av seg selv idag :D ifølge mekanikeren som byttet dump og map sensor på min, så kan det komme av fuktighet.
du bør ta av samtlige plugger og tørke de. kan hjelpe bare det. :) hvis man vasker under panseret selv med fuktig klut, så kan servoen kutte ut..
jeg har vært uten servo i flere uker nå og plutselig kom den tilbake etter at mekanikeren sjekket pluggene for fukt.
han fant ikke noe feil med noe som helst.. :?
Varsellampe for servo lyser PS ( power steering) i rødt.
ja der kan du se :) har ikke hatt noe problem med servoen min på en god stund nå, men rekna nesten med at den kutter ut en eller anna gang nå, kanskje neste gang jeg skal ta ferje siden flertallet av gangene den har kuttet har vert da :) hehe
huske å peile servo olja og, så du er sikker på at du har nok olje, har lest innpå engelske mr2 forum der flere har fått problem med at hydraulikk slangene morkner å begynner å lekke...
 #365350  av Jonas85
 
lasse skrev:Er sånn du har sjekka feilkodene ikkesant?
Motorlampa behøver ikke å lyse for at det skal ligge feilkoder i minnet.
Åssen bensin kjører du på? 98 oktan eller bedre? Noe som datt inn i hodet mitt er bankesensoren, vil da kunne lese av feilkode 52.
Feilkodeminnet sletter du ved å dra ut EFI sikringa i motorrommet i noen sekunder.
kjører på 98 eller 99. kun det beste for min bil :)
mulig det kan være bankesensoren. skal sjekke.
 #365352  av Jonas85
 
[/quote]ja der kan du se :) har ikke hatt noe problem med servoen min på en god stund nå, men rekna nesten med at den kutter ut en eller anna gang nå, kanskje neste gang jeg skal ta ferje siden flertallet av gangene den har kuttet har vert da :) hehe
huske å peile servo olja og, så du er sikker på at du har nok olje, har lest innpå engelske mr2 forum der flere har fått problem med at hydraulikk slangene morkner å begynner å lekke...[/quote]

Har nok servo olje :) første jeg sjekket :) da skal jeg sjekke de også.
 #365890  av FireWalk
 
symptomene du beskriver er utvilsomt et resultat av tenningretardasjon. Altså at motor styringen stiller kraftig tilbake tenningen, for så å forsøke å øke den, oppdager et problem og stiller den tilbake igjen. Samtidig kan den øke bensintilførsel, lukke tvis osv, en blanding av div parametre. Alt for å beskytte motoren. Så da er spørsmålet: hvorfor gjør ecu (styringen) dette? Jeg har vært borti slikt tidligere og syntes det høres veldig ut som tenningsbank! Da vil ecu oppføre seg slik du beskriver. Det er faktisk ikke så veldig mye annet det kan være. Det er nok derfor check engine lyset kommer på når du gir gass. Da får du mer tenning og vesentlig større sjans for tenningsbank. Spesielt om noe ikke er som det skal. Så da må du finne ut hvorfor dette skjer. Første bud er å få trykket ned fra 1 bar til orginale rundt 0.6 - 0.7. Nå er det 3. Ting som må sjekkes: 1. Det kan være en dårlig banke sensor. Disse er ganske dyre. Over en tusenlapp. Mer sansynlig er det av 2. Tenningsystemet er dårlig. Sjekk plugger, plugg ledninger, coil ledning og ikke minst fordeleren! Det kan lett komme fukt inn i fordelerlokket og da får du slike symtomer med feiltenning som også da ofte forårsaker tenningsbank. Så sjekk disse tingene. Det er veldig veldig skjelden at selve coilen eller tenningsmodulen er årsaken. Det siste, 3. Er å sjekke registeret. Sjekk at register reima sitter som den skal og at tenningsmerkene matcher. Bruk en tenningslampe og sjekk at tenningen stemmer. Noen kan ha justert på fordeleren eller regreima kan ha hoppet over en tann f.eks. Får du sjekket disse tingene så finner du nok etter hvert feilen. Vakumlekasje kan gi lignende symptomer men skjelden bank, så få dette sjekket asap! Og ikke forsøk å tvinge bilen ved å gi gass! Har du tenningsbank så tar du til slutt livet av stemplene i motoren.. Med orginalt eksos anlegg kan man med et trent øre høre kraftig tenningsbank som knitrelyder fra motoren. Middels eller svak bank er ikke alltid hørbart men er likevel ekstremt skadelig og er årsaken til sikkert 90% av alle motor havari på disse motorene..
 #365922  av Jonas85
 
FireWalk skrev:symptomene du beskriver er utvilsomt et resultat av tenningretardasjon. Altså at motor styringen stiller kraftig tilbake tenningen, for så å forsøke å øke den, oppdager et problem og stiller den tilbake igjen. Samtidig kan den øke bensintilførsel, lukke tvis osv, en blanding av div parametre. Alt for å beskytte motoren. Så da er spørsmålet: hvorfor gjør ecu (styringen) dette? Jeg har vært borti slikt tidligere og syntes det høres veldig ut som tenningsbank! Da vil ecu oppføre seg slik du beskriver. Det er faktisk ikke så veldig mye annet det kan være. Det er nok derfor check engine lyset kommer på når du gir gass. Da får du mer tenning og vesentlig større sjans for tenningsbank. Spesielt om noe ikke er som det skal. Så da må du finne ut hvorfor dette skjer. Første bud er å få trykket ned fra 1 bar til orginale rundt 0.6 - 0.7. Nå er det 3. Ting som må sjekkes: 1. Det kan være en dårlig banke sensor. Disse er ganske dyre. Over en tusenlapp. Mer sansynlig er det av 2. Tenningsystemet er dårlig. Sjekk plugger, plugg ledninger, coil ledning og ikke minst fordeleren! Det kan lett komme fukt inn i fordelerlokket og da får du slike symtomer med feiltenning som også da ofte forårsaker tenningsbank. Så sjekk disse tingene. Det er veldig veldig skjelden at selve coilen eller tenningsmodulen er årsaken. Det siste, 3. Er å sjekke registeret. Sjekk at register reima sitter som den skal og at tenningsmerkene matcher. Bruk en tenningslampe og sjekk at tenningen stemmer. Noen kan ha justert på fordeleren eller regreima kan ha hoppet over en tann f.eks. Får du sjekket disse tingene så finner du nok etter hvert feilen. Vakumlekasje kan gi lignende symptomer men skjelden bank, så få dette sjekket asap! Og ikke forsøk å tvinge bilen ved å gi gass! Har du tenningsbank så tar du til slutt livet av stemplene i motoren.. Med orginalt eksos anlegg kan man med et trent øre høre kraftig tenningsbank som knitrelyder fra motoren. Middels eller svak bank er ikke alltid hørbart men er likevel ekstremt skadelig og er årsaken til sikkert 90% av alle motor havari på disse motorene..
Jeg opplevde at motoren fusket mer etter at regreima ble byttet faktisk. Men nå lyser check engine lampen konstant istedet for å dukke opp og så forsvinne.
Skikkelig frustrende. skal sjekke disse tingene iløpet av uka. har ikke kjørt hardt med den siden jeg kjøpte bilen i fjor høst.
toppen 4000rpm. kan fuskingen komme av temp målere?
 #365949  av FireWalk
 
Jeg husker ikke om min blinket når jeg fikk bank, men den vil iallefall lyse konstant om du får kraftig nok bank, for da tar bankesensoren kvelden. Du får da som nevnt over feilkode 52. open or short in knock sensor or sensor wiring. Det kan jo forsåvidt være et ledningsbrudd som forårsaker dette, men det burde jo la seg måle med multimeter og så rigle på ledningene så eliminerer man fort slike problemer.

Temperaturmålere vil ikke føre til at motoren fusker på den måten du beskriver. Det er 3 målere, 2 vanntemp målere, hvorav den ene går direkte til instrumentpanelet. Den andre brukes av motoren for å beregne oppvarming av motoren på kaldstart, bensinenriking, tomgang osv. Om den er dårlig og viser feil så vil det i værste fall føre til at du får et veldig høyt drivstoff-forbruk og nedsotede plugger etter hvert. Det vil ikke få bilen til å fjuske. Som vi alle vet er bilen fint kjørbar selv i warmup modus.

Har selv pga noen feil tastetrykk (jeg har datasprut) forårsaket en økning på 2ca 400% forhold til orginalt map pga noen feil tastetrykk. skulle øke med 40%, og bilen var utrolig nok kjørbar likevel med unntak av litt putring i eksosen. Ingen rykking eller noe.

Tredje tempføleren er innsugstemp, som den også bruker til å beregne bensinmengde pga luften utvider seg når den blir varm. Varm luft tar dermed mer plass enn kald luft og dette gjør at bensinmengde kompensasjon er nødvendig. Her er det +- små marginer på kanskje 15% så det vil heller ikke ha noe å si i den store sammenhengen.

Gjør som jeg sa og sjekk bankesensoren og tenningskomponentene.

fikk fremdeles ikke med meg at du har lest ut noe feilkode? i så fall kan du nappe ut 15amp sikringen i sikringsboksen i motor rommet, vent 10 sekunder og sett den tilbake og begynn på nytt; kjør en liten tur og når du stopper sjekker du for feilkoder igjen. Når motorlampa lyser konstant som du sier betyr dette at du har en konstant feil. ECU har evnen til å huske feilkoder men det at en kode har kommet og gått vil ikke gjøre at lampen lyser konstant selv om du får ut en feilkode. Derfor er det lurt å resette systemet når man skal feildiagnosere fra grunnen av. Jeg vil gjette på at du nå har feilkode 52...

Uansett. Gjør følgende:

1. les ut feilkode
2. sjekk bankesensor og ledningen til denne (fra sticker til ecu og til selve kontakten)
3. sjekk regreima og fordeler (mål med tenningslampe)
4. ta av fordelerlokket og rotoren og sjekk at det ikke er fuktig eller oksidert.
5. sjekk tennplugger og tennkabler, samt kabelen fra coilen til fordelerlokket. (mål dem, sjekk at alle tennkabler har lik motstand osv)

Dersom problemet vedvarer etter dette er det bare EN sensor som gjenstår å sjekkes, og det er TPS sensoren. Om den ligger og kortslutter slik at ecu får beskjed om full gass/null gass i et /\/\/\/\/ mønster vil dette påvirke både tenning og bensin og få bilen til å gå ruskete. Men nå er det en stund siden jeg holdt på med orginal ecu så jeg husker ikke hvor store tåleransene er på det signalet så jeg er ikke sikker på hvor mye det vil påvirke utfallet. Men verd å sjekke det også om det andre feiler.

Jeg er imidlertid ganske sikker på at du vil finne problemet om du går over de punktene jeg skrev ned. Dersom problemet vedvarer etterpå og det heller ikke er tps sensoren (throttle position sensor) kan det være en eller fler av de 3 vr sensorene i fordeleren er dårlig slik at den får dårlig trigger signal. Men at dette er tenningsrelatert er jeg sikker på. Det er ikke noe med bensinmengde eller lambda signal eller noe slikt. Vakum lekasjer vil få den til å gå dårlig på en annen måte enn det du beskriver, og du vil som regel høre det også. Så i første tråden nå at du har 2. gen med lmm og da vil den gå svært ruskete på tomgang (om den vil gå i det hele tatt) om du har en solid vakum lekasje.

den MAP sensoren har ikke så mye med motorstyringen å gjøre annet enn fuel cut på overboost om du har en 2. gen.

HÃ¥per du finner ut av problemet!
 #366042  av Jonas85
 
Takk for mange bra forslag! :D Skal nå skrive ut disse og sjekke alt :)
TPS er kliss ny og ble byttet for knappe 2 mnd siden. mulig det også er overboost på ladingen. men får jo ikke sjekket om den går høyere enn 0.6 bar hvis den fusker og kutter desverre.. :( Skal bytte ut tempmålere senere idag, da disse ikke koster så mye.
Motoren starter fint og går fint på tomgang. Holder seg vel nå i underkant av 1400 rpm rett etter jeg vrir om nøkkelen når motoren er kald, men går ned til 900 rpm når den er varm.
 #366045  av FireWalk
 
Jonas85 skrev:Takk for mange bra forslag! :D Skal nå skrive ut disse og sjekke alt :)
TPS er kliss ny og ble byttet for knappe 2 mnd siden. mulig det også er overboost på ladingen. men får jo ikke sjekket om den går høyere enn 0.6 bar hvis den fusker og kutter desverre.. :( Skal bytte ut tempmålere senere idag, da disse ikke koster så mye.
Motoren starter fint og går fint på tomgang. Holder seg vel nå i underkant av 1400 rpm rett etter jeg vrir om nøkkelen når motoren er kald, men går ned til 900 rpm når den er varm.
Er nok ikke noe galt med vakum eller noe slikt. Mulig der er overboost som forårsaker fuelcut, men det burde ikke forårsake den rykkingen du beskriver. Er der en manuell boostcontroller så fjern den. Det går en slange fra kompressorhuset på turboen og bort på wastegateklokka. Står det noe imellom der så ta den vekk å koble slangen direkte fra turbo til klokka..

du bør ALDRI kjøre høyere enn orginalt trykk uten noen form for måler som viser turbotrykk. Slike kan du kjøpe over alt, bilxtra, mekonomen, biltema osv. bare å koble strøm til dem, også er det en slange som du kobler inn et sted det er vakum. Kjløp et slik T-stykke som brukes til vindus-spyler slanger f.eks og klipp en vakum slange i to, sett T-stykket imellom og koble på slange imellom som går til boost måleren. Lekende lett. :)
 #366086  av stianøverland
 
jeg ville :

dra av plugghetta og kjør på nedi med trøkkluft for å få ut vann. dette er spesielt på syl 3 og 4
byttet plugger
byttet pluggkabler
byttet fordeler og rotor

byttet bankesensor (kjøp fra roguemotorsport, det er en GM bankesensor som du får adapter til 3sgte. den er mye mer holdbarn, men har samme funksjon. koster 800kr)
fått justert tenning med tenningslampe. da burde problemene være borte.


hadde like problemer selv. gikk helt greit å kjøre opp til 2600rpm, da kuttet den og pøsa på med bensin, og det sang tenningsbank lang vei. byttet hele tenningssystemet og bankesensor. da var den fin igjen.

du kan skjekke bankesensoren ved å skru den ut, å riste på den. høres det ut som en knust lyspære er den gåen. den sitter plassert i blokkveggen ved syl. 3 på innsugssiden enkel å komme til hvis du får heist opp bilen, men er heller ikke noe problem å skifte hvis du legger deg under bilen bakfra (KALD MOTOR)

bestill fra rogue for 800. på toyota som orginaldel koster denne 3890kr og er på størrelse med en bruskork.

lykke til
 #366188  av mailman1
 
Har ikke tid til å lese alle innlegg men jeg hadde problemer med temperatur sensorer. 2 på likt som gjorde det enda verre for di som feilsøkte.

Dette ga underlig fusking, ujevn gange, plutselig gass, og noen ganger fungerte bilen perfekt.
Gamle sensorer er no drit. Det er ikke sånn at dem funker eller ikke funker. Di funker akkurat nok til at du tenker. "nei det kan ikke være det som er problemet!" :P
 #366654  av Jonas85
 
Har en boostmåler, men usikker på om det sitter en boostcontroller der. skal sjekke imorgen, og samtidig feilsøke på nytt :)
noen som vet feilkodene på lambda, bankesensor, tempmåler etc. Alt som kan ha noe med fuskingen å gjøre?
Hadde vært digg å vite så jeg lettere kan finne ut feilen :)
Jeg er en rookie her og vet ikke nok om mr2 turbo, så er utrolig kjekt å få info og forslag fra andre :)
 #366694  av Jonas85
 
Takker :D da skal jeg sjekke dette senere i dag :)