TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #366386  av trd2000gt

Mr_Storbrua skrev:Det med å treffe på fargen er egentlig ikke noe stort problem..

Er heller det om du er interessert i å betale 1200,- i timen pluss moms for at man skal stå å tone farger(er det vi tar på toyota arendal as)

Så til det med løsemiddelbasert lakk. Det er desverre ikke mulig å få kjøpt lenger.. Da det ikke er noen som har lov til å produsere det.

Så er du til slutt det med vannbasert lakk som er dårlig.. Det er jo bare pølsevev.. Den vannbaserte lakken ligger under klarlakken og er "bare en farge". Er det som blir lagt oppå som har noe å si, å der er det mye å velge i.. Kommer også an på hvordan det blir påført, å hvor mye som blir påført, hva slags tilsetninger som blir tilsatt..

Men du kan jo bruke lastebillakk.. Men vet ikke hvordan det er å finne fargen på bilen din der. Har ikke vært borti lastebillakk..

skal ikke være kverulant, men det med at løsemiddelbasert lakk (acryllakk) ikke er mulig å få tak i og ulovlig å produsere er ikke sant. Kjøpte lesonal acryllakk forrige måned når jeg skulle lakkere bilen min. Var ikke værre enn å bare si at jeg skulle ha acryllakk i stedet for vannbasert.
Men støtter deg på det med vannbasert lakk, blir vel så fint som løsemidelbasert.
 #366389  av Mr_Storbrua

trd2000gt skrev:
Mr_Storbrua skrev:Det med å treffe på fargen er egentlig ikke noe stort problem..

Er heller det om du er interessert i å betale 1200,- i timen pluss moms for at man skal stå å tone farger(er det vi tar på toyota arendal as)

Så til det med løsemiddelbasert lakk. Det er desverre ikke mulig å få kjøpt lenger.. Da det ikke er noen som har lov til å produsere det.

Så er du til slutt det med vannbasert lakk som er dårlig.. Det er jo bare pølsevev.. Den vannbaserte lakken ligger under klarlakken og er "bare en farge". Er det som blir lagt oppå som har noe å si, å der er det mye å velge i.. Kommer også an på hvordan det blir påført, å hvor mye som blir påført, hva slags tilsetninger som blir tilsatt..

Men du kan jo bruke lastebillakk.. Men vet ikke hvordan det er å finne fargen på bilen din der. Har ikke vært borti lastebillakk..

skal ikke være kverulant, men det med at løsemiddelbasert lakk (acryllakk) ikke er mulig å få tak i og ulovlig å produsere er ikke sant. Kjøpte lesonal acryllakk forrige måned når jeg skulle lakkere bilen min. Var ikke værre enn å bare si at jeg skulle ha acryllakk i stedet for vannbasert.
Men støtter deg på det med vannbasert lakk, blir vel så fint som løsemidelbasert.
Akryllakk.. Du mener da en tett farge? altså en 1 sjikt lakk? To komponent? Er mulig jeg har misforstått. Men det skal ikke være mulig å få kjøpt løsemiddelbasert baselakk.

Å alt annet som er løsemiddel i har en VOC grense, å den skal være lavere enn 420 gram per liter. (etter det jeg kan huske)
 #366391  av john_e

Kjøpte 202 svart 0,5l hos en billakkforretning i Trondheim, og den skulle blandes med en spesiell tynner, så det var vel løsemiddelbasert :?: Når det gjelder vannbasert lakk har det fungert veldig bra på bilene jeg har sett, ser ikke forskjell (vet ikke hvordan slitestyrken er da selvsagt)
 #366393  av Mr_Storbrua

john_e skrev:Kjøpte 202 svart 0,5l hos en billakkforretning i Trondheim, og den skulle blandes med en spesiell tynner, så det var vel løsemiddelbasert :?: Når det gjelder vannbasert lakk har det fungert veldig bra på bilene jeg har sett, ser ikke forskjell (vet ikke hvordan slitestyrken er da selvsagt)
Blir siste innlegg jeg kommenterer i tråden til magne, for skal ikke ødelegge tråden hans..

Om den skulle blandes med en "spesiell" tynner, og ikke herder er det en 1 komponent lakk, å mest sannsynlig da en 2 sjikt lakk. Da MÅ du ha klarlakk etterpå. Om det er det du har fått, så er den "tynneren" bare trippel destillert vann..

Mest sannsynlig har du fått en 2 komponent lakk, som skal tilsettes herder. Da blir det en 1 sjikt lakk. Da har du fått en løsemiddelbasert lakk, men som klasser inn under 420VOC grensa.

Håper ikke jeg har ødelagt tråden din magne.
Takk for meg i kveld :)
 #366397  av magnesmurf

Når det gjelder å "treffe" riktig farge, bør det være ganske greit. Fargen er en orginal toyota lakk og jeg har lakk koden. Men om den blir samme farge avhenger også av tykkelsen på strøket med lakk osv.

Når det gjelder min erfaring med vannbasert vs løsemiddel basert lakk er jeg nok litt fordomsfull. Når løsemiddel basert lakk ble forbudt for noen år siden var ikke vannbasert lakk like solid. Resultatet og finishen er like fin, men den vannbaserte lakken tåler ikke like mye belastning i form av steinsprut osv. Det er mulig dette har endret seg de siste årene, men slik var det hvertfall før.

Når det gjelder forbud og tilgjenglighet gjelder så vidt meg bekjent bare forbudet mot løsemiddel basert lakk for bilindustrien. Det er fortsatt andre ting som lakkeres med løsemiddelbasert lakk. Derfor lages fortsatt den type lakk. Om det finnes lakkerere som vil gjøre jobben "ulovlig" er noe annet..
 #366443  av Mr_Storbrua

magnesmurf skrev:Når det gjelder å "treffe" riktig farge, bør det være ganske greit. Fargen er en orginal toyota lakk og jeg har lakk koden. Men om den blir samme farge avhenger også av tykkelsen på strøket med lakk osv.

Når det gjelder min erfaring med vannbasert vs løsemiddel basert lakk er jeg nok litt fordomsfull. Når løsemiddel basert lakk ble forbudt for noen år siden var ikke vannbasert lakk like solid. Resultatet og finishen er like fin, men den vannbaserte lakken tåler ikke like mye belastning i form av steinsprut osv. Det er mulig dette har endret seg de siste årene, men slik var det hvertfall før.

Når det gjelder forbud og tilgjenglighet gjelder så vidt meg bekjent bare forbudet mot løsemiddel basert lakk for bilindustrien. Det er fortsatt andre ting som lakkeres med løsemiddelbasert lakk. Derfor lages fortsatt den type lakk. Om det finnes lakkerere som vil gjøre jobben "ulovlig" er noe annet..
1. farge: påføringsmetode kan forandre en farge. Men om lakkereren vet hva han gjør, så gjør han det riktig, å da skal en farge stemme bortimot bra. Men det trenger ikke nødvendigvis bli 100% riktig. Det har noe med at den lakken som blir brukt til reperasjonslakkering ikker er akkurat samme lakken som blei brukt til å lakke akkurat din bil med. En anna mr2 med samme kode kan skille på fargen i forhold til din..

2. Det er vel enda ikke (såvidt meg bekjent) brukt vannbasert topplakk som reperasjonslakk i norge. Det vil si at klarlakken enda er løsemiddelbasert. Det er kun basen som er vannfortynnbar. Det er løsemiddel i den lakken også. Men dette er kun ett fargesjikt, å har ikke noe med beskyttelse å gjøre. Det er det topplakken som gjør, i ditt tilfelle en klarlakk, som igjen er løsemiddelbasert. Men ja, den vannbaserte baselakken har blitt mye bedre de siste 5-10 åra.

3. Hva man får kjøpt eller produsert utenom bilindrustrien skal ikke jeg uttale meg om. Men det du trenger for å lakke bilen din er lakk fra bilindustrien. Den fargen du har på bilen får man ikke (normalt) kjøpt som løsemiddelbasert base. Hjelper lite om en lakkerer vil gjøre det, for han får ikke tak i det. Tviler også på at noen kan klare å blande den fargen din ut fra miksefarger, uten noe som helst hjelp fra en oppskrift.

Er ikke for å virke vanskelig jeg sier dette, å det er også vanskelig å forklare gjennom skriving. Men om du skal ha lakka noe på bilen din, må du nok bruke dagens billakkprodukter, som er vannfortynnbar baselakk, og løsemiddelbasert topplakk.

Takk for meg :) Å håper du forstod mine forklaringer :)
 #366484  av trd2000gt

Mr_Storbrua skrev:
Akryllakk.. Du mener da en tett farge? altså en 1 sjikt lakk? To komponent? Er mulig jeg har misforstått. Men det skal ikke være mulig å få kjøpt løsemiddelbasert baselakk.

Å alt annet som er løsemiddel i har en VOC grense, å den skal være lavere enn 420 gram per liter. (etter det jeg kan huske)

Ja 2 komponent lakk, tett farge altså løsemiddelbasert. Fikk kjøpt det i en bilrekvisitabutikk som spesialiserer seg på lakk og lakkutstyr, eneste jeg måtte var å spørre :)
VOC grense osv. har jeg ikke peiling på, men veit bare at det er mulig å få tak i:)
Men lakkverksteder vil vanligvis ikke selge løsemiddelbasert derimot (men det er antageligvis fordi di ikke har det).
 #366502  av magnesmurf

Det har skjedd litt siden jeg sluttet i bilbransjen for noen år siden, med tanke på lakk forstår jeg.
Er bare te-fire år siden jeg bestilte løsemiddel basert lakk til bil fra spies & hecker gjennom jobben. Men det er meget mulig de ikke leverer det lenger.

Jeg får eventuelt snakke litt med lakkeren og høre hva dte vil koste med noen ekstra lag klarlakk for å beskytte.
 #366513  av Mr_Storbrua

All lakk er løsemiddelbasert, bortsett fra basefargen på en 2 eller flere sjikt lakk. Da er den vannbasert.

For 3-4 år siden fikk man vel kjøpt løsemiddelbasert BASE, det er den som nå ikke er i produksjon lenger.

Snakk med en lakkerer ja, er egentlig det greieste. Om du er nøye på fargeskille så si spesielt ifra om at du er skikkelig pirk på det, sånn at de tar det med i beregingene når de skal gi deg pris. Så blir alle fornøyd :)
 #366809  av magnesmurf

Da er jeg litt nærmere en beslutning angående bruksbil..

Har stort sett forkastet de fleste bilene jeg har sett på, av ulike årsaker.
Hadde egentlig lyst til å importere en splitter ny mitsubishi lancer ralliart sportback fra sverige. Så en slik bil, og den hadde alt jeg leter etter. God plass, sprek motor og 4wd.
Den koster 200000kr i sverige når man tar vekk moms. I norge skulle staten ha 450000 i avgifter, så da koster den nærmere 700000kr!! :cry: Det får man er 2008 modell lancer evo x for.. Men det er for mye penger å bruke på bil... Da går alle pengene på bil, og ingenting annet. Dessuten hadde nok mr2en blitt kjedelig i lengden, hvis man eide en evo...

Men har hvertfall funnet meg en annen sportslig og morsom bil med 4wd og bra utseende. Det er bare et problem, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det.
Akkurat den fargen jeg ville ha leveres da kun på spesialbestilling, og den leveres kun på varianten med ALT utstyr. Den koster jo en del mer enn den varianten jeg ville ha. Ca 20000kr ekstra. (soltak, skinnseter osv er det man får ekstra for 20k)

Så velge en annen farge? Vil ikke det heller. Man får bare kjedelige og stygge farger til den bilen. Hvit, sølv, grå, svart og rød.
Svart er tøft, men dønn umulig å holde fint, spesielt når det skal være bruksbil. Rød ser ut som brannbil. Hvit gjør at all dritten synes, grå og sølv er gørr kjedelig.

Så hva gjør jeg? Ofrer 20 hakk ekstra på riktig farge? Eller gå for en kjedeligere farge? Evt svart som blir stygt ganske fort da alle riper synes.
Synes liksom 20k var dyrt for riktig farge.. Og bilen ble veldig dyr allerede.. Den koster over 400k med alt ustyr og riktig farge.
For den prisen får man en brukt evo 8... Isteden for en ny og bensin gjerrig bil som er litt praktisk :P
 #366890  av magnesmurf

Splitter ny bil = Ingen bruksfradrag..

Er nok desverre slik at man må bli ranet hvis man skal importere bil med litt hester. SKulle hatt svensk førerkort :P
 #366904  av inzane2012

vist du først har råd til, og tenkt til å bla opp 400k for en ny bil, så er ikke 20k så veldig mye ekstra for å få den fargen du vil ha, samt at du får jo med mer ekstra utstyr og da :) du skal jo faktisk bruke bilen hver eneste dag sikkert, og da er det vel mer vikitg at du ikke sitter der og er deppa fordi du har en stygg farge på bilen :)

nei jeg sier slå til og bla opp til siste 20k og, så blir du garantert mer fornøyd vist du har bestemt deg for hvilken bil du skal ha ;)
 #367020  av magnesmurf

Har bestemt meg for hva jeg gjør. Har sendt forespørsel om å spesialbestille bil i blå uten skinn fra japan, og lar det seg gjøre er det bare flott.
Lar det seg ikke gjøre får jeg heller bare ta skinnseter, selv om jeg ikke vil ha det i bruksbilen... Blå skal bilen være uansett. Kan ikke ha svart bil. Da kommer jeg til å få hjerteproblem og panikkangst hver gang jeg setter fra meg bilen.
 #367021  av ArildM

Hvilken bil? :D
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 103