TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tom's 3S-GTE- Litt hjelp?

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #368299  av kvass_st215
 
Du kan ikke sette inn en nyere revisjon å skru ned ladetrykket til 205hk, og så få det godkjent på den måten. Du må dokumentere motorens opphav, og at det faktisk er samme type motor som sitter i din.
Skal du bytte map, må du nesten ha et datasput, og det kan du hvertfall drite i å få godkjent, grunnet det er for lett å tukle med effekten etter den er godkjent.
Men klarer du å dokumentere at det er samme råkarroseri, bremser++ på rev2 og rev3, burde det la seg gå å få igjennom.
Enkleste her er vel å få en komplett utskrift av delelistene på en rev2 og en rev3, gule ut forskjellene, vise til biltilsynmannen, handle litt nye bremser og sette i gang.
Ofte er det lite peiling hos bt og avgasskrav det står på, siden SW20 aldri ble solgt ny i Norge, og da heller ikke fikk seg typegodkjenning.
 #368300  av Toms_3S-GTE
 
Du kan ikke sette inn en nyere revisjon å skru ned ladetrykket til 205hk, og så få det godkjent på den måten. Du må dokumentere motorens opphav, og at det faktisk er samme type motor som sitter i din.
Skal du bytte map, må du nesten ha et datasput, og det kan du hvertfall drite i å få godkjent, grunnet det er for lett å tukle med effekten etter den er godkjent.
Men klarer du å dokumentere at det er samme råkarroseri, bremser++ på rev2 og rev3, burde det la seg gå å få igjennom.
Enkleste her er vel å få en komplett utskrift av delelistene på en rev2 og en rev3, gule ut forskjellene, vise til biltilsynmannen, handle litt nye bremser og sette i gang.
Ofte er det lite peiling hos bt og avgasskrav det står på, siden SW20 aldri ble solgt ny i Norge, og da heller ikke fikk seg typegodkjenning.
Nei, det var egentlig ment som en spøk, dersom de skulle henge seg opp i de 40 ekstra hk som er i rev.3 motoren.

Det med å få tak i komplette dele lister høres slettes ikke dumt ut, er vel vesentlig lite som skiller, bare deler på motor, bremser, understell og litt elektronikk (bare bare :lol: ). Takk for kjempe bra tips, er slike tips jeg trenger ;)

Men karosseriet skal vel være identisk, eller er det noen som helst endring mellom revisjonene?
 #368302  av The Ghost
 
Hei. Bjerkelund her :D

Det forskjell på selve karosseriet også i ditt tilfelle da 92+ (eller er det 93+ ?) så endra de litt bak på karosseriet så den ikke skulle slippe så plutselig i svinger så den ble litt mer svigerfar vennlig :P
 #368303  av Toms_3S-GTE
 
Hei. Bjerkelund her

Det forskjell på selve karosseriet også i ditt tilfelle da 92+ (eller er det 93+ ?) så endra de litt bak på karosseriet så den ikke skulle slippe så plutselig i svinger så den ble litt mer svigerfar vennlig
Her er forandringene jeg har funnet ut av via nettet:

Differences between revision 1 and revision 2 chassis
Diameter of front brake disks increased from 258mm to 275mm. Thickness increased from 25mm to 30mm. Allowable wear increased from 1mm to 2mm.

Diameter of rear brake disks increased from 263mm to 281mm. Thickness increased from 16mm to 22mm. (Allowable wear remains at 1mm.)

Front tyres changed from 195/60 14 to 195/55 15. Rear tyres changed from 205/60 14 to 225/50 15. Compact spare also changed due to bigger brakes.

Suspension/steering geometry changed.

Front strut bar changed so that caster is no longer adjustable.

Speedo changed to use an electronic sender and not a mechanical cable

Revisions and model year changes:
The second-generation MR2 underwent a variety of changes during its 10 years of production, grouped in four different periods.
Late 1992:
Revised rear suspension (longer toe links)
15" wheels and wider tires on all models
Larger brakes
Shorter shift lever and smaller knob
Viscous Limited slip differential optional (turbo only)
Upgraded transmission synchronizers
Painted front lip
US turbo models now only sold with T-bar roof (except for a few sold in early 1993)
Late 1993:
European 3S-GE now rated at 180 PS (130 kW; 180 hp)
American 5S-FE now rated at 135 hp (101 kW)
Japanese 3S-GTE now rated at 245 metric horsepower (180 kW; 242 hp)
New round tail lights, color-coded center panel and side skirts, one-piece spoiler
Passenger Airbag
American sales cease in 1995; turbos are not sold in California-emission states after 1994
Early 1996:
Fender mounted turn signals on all models
European 3S-GE down-rated to 170 PS (130 kW; 170 hp)
Early 1998:
Clear fender mounted turn signals
New five-spoke 15" wheels
Adjustable rear spoiler
Red rings around gauges, red stitching on leather shift knob (and on leather seats on turbos)
Japan receives the new BEAMS 3S-GE rated at 200 PS (150 kW; 200 hp)



Hvis jeg da kjøper ett rear-cut burde jo alle delene jeg trenger bak ihvertfall, så må jeg eventuelt ha noen deler til fronten av bilen så burde den være mer eller mindre identisk en orginal rev 3 turbo. Skal være drivakslene som er endred bak, ikke selve karosseriet på bilen, er det som må være identisk.
 #368306  av Toms_3S-GTE
 
noen som har vert på wikipedia vertfall hehe

jeg holder på å skriver en liten mr2 wiki selv her inne, men stresser ikke med den tenkte å skrive så og si ALT jeg fant om hver enkelt revisjon
Jeg tenkte jeg skulle prøve å fremlegge så nøyaktig dokumentasjon som overhodet mulig når jeg sendte søknad til biltilsynet osv. Om dere vet om fler endringer må dere gjerne informere meg om de.
 #368307  av hmsilset
 
All info du legger ved vil de vel bare skumlese som ren svada som hos alle de andre som har prøvd :?
Mitt råd er å kjøre med den motoren du vil i den bilen du vil.Om du kræsjer stygt så er penger uansett ikke ett tema.Altså, kan bli dømt å betale mange millioner, men som arbeidsufør på en strand i Thailand er jo det ikke så enkelt å bare bla opp penger..

Er din bil turbo fra før så skal det mye til at noen legger seg opp i det.
 #368308  av kvass_st215
 
The Ghost skrev:Hei. Bjerkelund her :D

Det forskjell på selve karosseriet også i ditt tilfelle da 92+ (eller er det 93+ ?) så endra de litt bak på karosseriet så den ikke skulle slippe så plutselig i svinger så den ble litt mer svigerfar vennlig :P
Det er feil.. Det var ingen endringer på råkarroseriet i hele sw20 epoken.
Men.. Det ble gjordt noen endringer på chassiet, les understell, for å gjøre den litt mer tilgivende..
 #368311  av Toms_3S-GTE
 
Det er feil.. Det var ingen endringer på råkarroseriet i hele sw20 epoken.
Men.. Det ble gjordt noen endringer på chassiet, les understell, for å gjøre den litt mer tilgivende..
Takk! Ble nesten litt nærvøs her nå :P Men om jeg kjøper ett komplett rear-cut burde jo det meste bortsett fra frembremser osv være med sant?
 #368318  av Toms_3S-GTE
 
All info du legger ved vil de vel bare skumlese som ren svada som hos alle de andre som har prøvd
Mitt råd er å kjøre med den motoren du vil i den bilen du vil.Om du kræsjer stygt så er penger uansett ikke ett tema.Altså, kan bli dømt å betale mange millioner, men som arbeidsufør på en strand i Thailand er jo det ikke så enkelt å bare bla opp penger..

Er din bil turbo fra før så skal det mye til at noen legger seg opp i det.
Hvis jeg kunne fått Toyota til å gå god for at det jeg opplyser stemmer, eventuelt få Toyota til å gi meg opplysningene som jeg kan gi vidre til Biltilsynet så blir det vel ikke tatt som svada?
 #368348  av inzane2012
 
det beste og ekleste for at dette skal gå gjennom hos BT vil vere å kjøpe in ett rear-cut fra en rev3 turbo modell, og sette det og bilen din inn hos ett toyota verksted og få di til å bytte over samt gi dokumentasjon på at delene stemmer...
men det blir jo usannsynlig dyrt og da...
 #368352  av Toms_3S-GTE
 
det beste og ekleste for at dette skal gå gjennom hos BT vil vere å kjøpe in ett rear-cut fra en rev3 turbo modell, og sette det og bilen din inn hos ett toyota verksted og få di til å bytte over samt gi dokumentasjon på at delene stemmer...
men det blir jo usannsynlig dyrt og da..
Ja var det da. Jeg tenkte jeg skulle forsøke å få papirene fra Toyota, og få ett verksted til å gå god for det(har fler kompiser med verksted). Har vel 70 000 igjen å bruke av "budsjettet" nå og vil jo ikke bruke alle disse på å få ting gjort av Toyota :P Finnes mye bedre ting å bruke pengene på :P

Warning: PUI - Posted under the influence :lol: :twisted:
 #368353  av Mr_Storbrua
 
Om du allerede har en godkjent turbo ser jeg ikke vitsen med alt dette styret, som bare koster penger.. Ingen som kan bevise at det er mer hk enn originalt i bilen allikevel. Å om du skal ha datasprut, så hjelper det ikke om du har godkjent med 3.gen turbo ( som er mer eller mindre umulig) siden datasprut ikke er lovlig.
 #368357  av Toms_3S-GTE
 
Om du allerede har en godkjent turbo ser jeg ikke vitsen med alt dette styret, som bare koster penger.. Ingen som kan bevise at det er mer hk enn originalt i bilen allikevel. Å om du skal ha datasprut, så hjelper det ikke om du har godkjent med 3.gen turbo ( som er mer eller mindre umulig) siden datasprut ikke er lovlig.
Må si at sånn som det høres ut her på forumet, så frister det snart mer å bytte til rev3, holde kjeft til BT og eventuelt bare sette i rev1'en om jeg måtte på visning/skulle smelle en gang :shock: :lol:
 #368359  av Mr_Storbrua
 
Toms_3S-GTE skrev:
Om du allerede har en godkjent turbo ser jeg ikke vitsen med alt dette styret, som bare koster penger.. Ingen som kan bevise at det er mer hk enn originalt i bilen allikevel. Å om du skal ha datasprut, så hjelper det ikke om du har godkjent med 3.gen turbo ( som er mer eller mindre umulig) siden datasprut ikke er lovlig.
Må si at sånn som det høres ut her på forumet, så frister det snart mer å bytte til rev3, holde kjeft til BT og eventuelt bare sette i rev1'en om jeg måtte på visning/skulle smelle en gang :shock: :lol:
Sjansen er vel ytterst liten for å bli tatt på noen som helst måte om du har feil gen. Effekt kan de uansett ikke måle..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27