TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra mk3 vs Celica st185. Kjøp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #370313  av Johnnyboy

Hei Toyota folket :D

Står litt fast mellom å kjøpe en Celica st185 eller supra mk3 Turbo
så håper dere kunne hjelpe meg! Budsjettet er ca 100.000 - 150.000kr

Nå har eg ikke noen form for erfaring med kjøring eller skruing på Supra men har kjørt en Celica st182 i to år som eg syns var veldig god å kjøre, Samt skruinga gikk veldig greit ( Ikke at det var så mye av det) Eneste at den kunne være litt sprekere :roll:

Nå har ikke så veldig greie på supra men har inntrykk at dette er vell en typisk cruiser som kanskje veier litt: 1500-1700kg men har bakhjulstrekk og kan bli/er tøffe
+ motor er jo ikke så feil, Rekke 6er med turbo, Selvom de lider av Bhg ++++

Så noen spørsmål om Supra mk3 Turbo:

* Hvordan er kjøregenskapene i svinger osv.
* Deletilgang, BÃ¥de originale og Tuning ( Coilovers, Carbon o.s.v )
* Holdbarhet på drivverket /girkasse? Hvor mye Hk tåler det?

Så noen spørsmål ang Celican st185:

*Antar at disse bilene har ganske greie kjøregenskaper pga 4wd eller tar eg feil?
*Mye veier en celica gt4 st185? ( wikipedia sier 1380kg men tror det er gti versjonen? )
*Holdbarhet på drivverket? Hvor mye Hk tåler det?
*Åssen er det med drivverket /girkasse, Hvor mye HK tåler det?
Uansett hvem av bilene eg velger, Så skal den kun bli brukt på sommernbil .Målet blir vell greit antall med hk og ikke minst et gjennomført bilbygg både utsendemessing og innvendig.

Mvh: Johnnyboy
 #370330  av Supramk3turbo

NÃ¥r det gjelder supra mk3 :

Kjøre egenskaper orginalt... så er det ikke noe å skryte av akkurat. Den sitter nok greit, men i forhold til en celica, så vil den nok virke tung å slapp i svinger. Alfa omega for å få en supra mk3 til å sitte bedre på veien er :

Nr1. Få den ned på bakken. Gule koni dempere og eibach fjærer er en billig kombo jeg kjører med, å fungerer bra.

Nr2. Bytt ut orginale krenge stag, de orginale er tynne å ikke akkurat stive, så de tillater mye krenging. Suspension tequenics samt mange andre lager bra anti swaybars til mk3 supra.

Nr3. Dekk å felg. Litt lavere profil å litt bredre dekk er heller ikke å forakte i forhold til hva den er levert med orginalt...

Drivverket på supra mk3 turbo er verdens kjent for dens holdbarhet og tåler mye juling... Det gjelder både girkasse, mellomaksling, diff og stikk akslinger :)

Men, noen sliter med at thrust washeren på første giret splitter seg på R54 kassa når vi snakker om mye effekt/moment. Marlin crawler lager deler for R154 kassa, som eliminerer dette problemet.

Deler, styling, tuning, det meste av deler er enkelt å få tak i til supra mk3 :D
 #370606  av Johnnyboy

Kjøre egenskaper orginalt... så er det ikke noe å skryte av akkurat. Den sitter nok greit, men i forhold til en celica, så vil den nok virke tung å slapp i svinger. Alfa omega for å få en supra mk3 til å sitte bedre på veien er :

Nr1. Få den ned på bakken. Gule koni dempere og eibach fjærer er en billig kombo jeg kjører med, å fungerer bra.

Nr2. Bytt ut orginale krenge stag, de orginale er tynne å ikke akkurat stive, så de tillater mye krenging. Suspension tequenics samt mange andre lager bra anti swaybars til mk3 supra.

Nr3. Dekk å felg. Litt lavere profil å litt bredre dekk er heller ikke å forakte i forhold til hva den er levert med orginalt...

Nå har eg som sagt aldri prøvd en supra mk3 turbo, Men er ikke å legge under en stol at kjøreegenskaper er veldig viktig, Etter mye tenking så er eg mer og mer på jakt etter en asfalt racer ( les Celica Gt4 med full Castrol dekor, topp understell og greit antall med hk) i forhold til en Cruisebil med høy hk som ikke kan holde så høy fart i svinger,
Og at det man må legge ned mye penger og tid for å noe grep på veien er kanskje et minus,.

Men igjen så blir det litt feil å sammenligne det veigrepet originalt på en Celica Gt4 vs Supra mk3 Turbo, siden begge er to helt forskjellige biler, både motormessing, Understell og drivverk ( celica = 4x4 og Supra = Rwd) og vekt.

Drivverket på supra mk3 turbo er verdens kjent for dens holdbarhet og tåler mye juling... Det gjelder både girkasse, mellomaksling, diff og stikk akslinger :)

Men, noen sliter med at thrust washeren på første giret splitter seg på R54 kassa når vi snakker om mye effekt/moment. Marlin crawler lager deler for R154 kassa, som eliminerer dette problemet.
Kjekt å vite, Greit at drivverket tåler julling, Blir sikkert fort dyrt i lengda viss ting går fort i stykker viss man har høyt hk tall ;)
 #370618  av Radial

Det er hvertfal ganske mye billigere å tune Celica contra Supra MK3. Du får jo omtrent en hel Celica i deler på ebay.... litt lenger mellom blinkskudda på Supra MK3 =)
Pluss Celica er ganske mye lettere, stivere i chassi og en mer "moderne" bil rent teknisk.

Så sikter du etter time-attack bil, så er Celica ett bedre valg. Få tuna til en 350 gamper, noen gode coilovers og 4 stk Federal 995 Gateslics, så skal man slite med å henge på ræwa di! ;)
 #370642  av Radial

Eventuelt kunne du titta på Mr2 Turbo...de er jo enda lettere enn celica, men MR2 turbo fås sjeeeeeldent på skilter, da den ikke er levert med Turbo i Europa.