TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Stoppet av Statens vegvesen

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #371340  av TomKald
 
Det som sjer no er nok følgende :

bytter eksos til mest mulig org med katten...og bytter vinge(tar med TRD vinge) og fronten...så ser bilen dønn orginal ut utvendig :-)

setter turtallsperre på 3500-4000, slik at eg har rundt 300 hk... :-) så kan det bare bremse bilen så mye de vil, for de har ikke lov til og endre på noe :-)
 #371553  av Rangle
 
Hvorfor være redd for bremsing, når det ikke holder med effektuttak på hjul + at de må bruke en benk som dessuten er godkjent.
For mange som er redd for dette, spør hva som vil skje om de tar ut motoren, bremser effekt og dreiemoment i motor, og så bommer de totalt med en effekt som er innenfor toleransene som er satt for effekt i din motor.

Tror nok de må ha en særskilt misstanke før de vil gjøre noe slikt, og så må jo de bruke en godkjent benk, eller så har du advokat-mat ;)
 #371977  av lasse
 
De skal bare sjekke det som står på lappen ja, men når jeg var inne for godkjenning av senk kom jeg ut med ny mangellapp på effektøkning...
 #372065  av TBS
 
lasse skrev:De skal bare sjekke det som står på lappen ja, men når jeg var inne for godkjenning av senk kom jeg ut med ny mangellapp på effektøkning...
Hmm, hva skjer når du fikk mangellapp for effektøkning? målte de bilen din i benken? hvor lenge har den vært i landet? fikk du straffegebyrer da ??

Tim
 #372072  av Noxan8
 
haha, synes dette er en passende tråd å poste dette i:

er for tiden i namsos(min gamle hjemmby) å var ute å hilste på noen gamle venner av meg, så skulle jeg kjøre hjem, jeg tok det piano å lå litt under fartsgrensa, så møter jeg politiet, i å med bilen jeg kjører regna jeg med at de kom til å snu å følge etter meg xD

joda, de kom de, lå bak meg et minutts tid før de blinka med lysa å ville stoppe meg, så jeg svinge av på nærmeste buss holdeplass, en kar kom ut av bilen å lurte på hva jeg gjorde ute så seint, så jeg sa det slik det var, at jeg hadde fått noen dager ekstra fri fra jobb og var i byen for å hilse på gamle kjente, d var no greit, så spør han om bilen var min, og jeg svarte jo selfølgelig ja, sa jeg hadde kjøpt den i sommer, det var også greit nok, så ble det spørsmål om førerkort og vognkort, karen fikk det han ville ha og forsvant inni bilen igjenn, ble borte et par minutter, kom tilbake og sa at alt var greit, og at jeg fikk ha go natt:P

men å gi meg påpakk for å kun kjøre med grøftelys og at det var konstant lys i blinklysene og at jeg ikke brukte nærlys ssa de ingenting på.... makan:P hehehehe
 #372090  av Radial
 
Noxan8 skrev:haha, synes dette er en passende tråd å poste dette i:

er for tiden i namsos(min gamle hjemmby) å var ute å hilste på noen gamle venner av meg, så skulle jeg kjøre hjem, jeg tok det piano å lå litt under fartsgrensa, så møter jeg politiet, i å med bilen jeg kjører regna jeg med at de kom til å snu å følge etter meg xD

joda, de kom de, lå bak meg et minutts tid før de blinka med lysa å ville stoppe meg, så jeg svinge av på nærmeste buss holdeplass, en kar kom ut av bilen å lurte på hva jeg gjorde ute så seint, så jeg sa det slik det var, at jeg hadde fått noen dager ekstra fri fra jobb og var i byen for å hilse på gamle kjente, d var no greit, så spør han om bilen var min, og jeg svarte jo selfølgelig ja, sa jeg hadde kjøpt den i sommer, det var også greit nok, så ble det spørsmål om førerkort og vognkort, karen fikk det han ville ha og forsvant inni bilen igjenn, ble borte et par minutter, kom tilbake og sa at alt var greit, og at jeg fikk ha go natt:P

men å gi meg påpakk for å kun kjøre med grøftelys og at det var konstant lys i blinklysene og at jeg ikke brukte nærlys ssa de ingenting på.... makan:P hehehehe
Det er forskjell på Politiet og Vegvesenet, ofte ganske stor og. Politiet viser ofte skjønn når de bare skal sjekke det vanlige.
Vegvesenet derimot, de aner ikke hva skjønn er forno, da de aldri skal "vurdere" noe som helst...er ikke bilen Momsa inn, så er den ikke det. Har bilen uorginal turbo, så har den det. Er chassi-nr feil, så er det feil.
Politiet opererer ofte med skjønn... det kan jeg si da 3 av mine nærmeste i familien ER politiet, og daglig på norske veier. Egentlig skal de være SYKT mye strengere enn de er... Visste du at lysfeil skal straffes med bot på 1500kr? Det sier sentrale myndigheter, men det følges heldig vis ikke; om du da ikke har ett lite vakum i hodet og er direkte stygg mot politimannen, men da ber man vel om det :)
 #372153  av lasse
 
TBS skrev:
lasse skrev:De skal bare sjekke det som står på lappen ja, men når jeg var inne for godkjenning av senk kom jeg ut med ny mangellapp på effektøkning...
Hmm, hva skjer når du fikk mangellapp for effektøkning? målte de bilen din i benken? hvor lenge har den vært i landet? fikk du straffegebyrer da ??

Tim
På mangelappen sto det "påvist mulig effektøkning" sto turbomotor i bilen, og det sto originalt en sugemotor der, alt dette noterte de seg, jeg leverte skiltene ganske kjapt og fikk tak i en original sugemotor, byttet og viste den på tilsynet.
Fikk en lekse av fyren som godkjente bilen igjen da, om man blir tatt for sånt så kan de i verste fall ta skiltene og sørge for at man aldri får dem tilbake og sånt skremselspropaganda...
 #372156  av ke25-toyoglide
 
Det finnes plenty paragrafryttere hus BT, og politiet.
De verste er som regel de som kommer rett fra utdanningen.
De ser oftest bare svart hvitt.
Eller for å illustrere det med ene gangen eg blei stoppa for å kjørt som en idiot. og 2 "ungdommer" ville ha meg til å innrømme kor fort eg hadde kjørt. Etter langt og lenge og høylytt diskusjon ler og sier den eldre politimannen i baksetet. : bare gi opp gutter, dere kommer ingen veg.....men viss det er en trøst så kommer gode kunder alltid tilbake. Og det stemte det.
Også har du mange som ser igjennom med småting og tar de større tingene.
At de avskilter biler som har montert turbomotor uten godkjenning i en NA, ser eg ingen problemer med.
At de ved gjentatte slike forseelser gir bilen skiltforbud, ser eg heller ingen problemer med.
Det er folk (som meg og) somtar en kalkulert risiko, og noen ganger taper en på slike ting.
Derimot burde det være enklere å få slike biler godkjent ombygd.
 #372162  av lasse
 
ke25-toyoglide skrev:Det finnes plenty paragrafryttere hus BT, og politiet.
De verste er som regel de som kommer rett fra utdanningen.
De ser oftest bare svart hvitt.
Eller for å illustrere det med ene gangen eg blei stoppa for å kjørt som en idiot. og 2 "ungdommer" ville ha meg til å innrømme kor fort eg hadde kjørt. Etter langt og lenge og høylytt diskusjon ler og sier den eldre politimannen i baksetet. : bare gi opp gutter, dere kommer ingen veg.....men viss det er en trøst så kommer gode kunder alltid tilbake. Og det stemte det.
Også har du mange som ser igjennom med småting og tar de større tingene.
At de avskilter biler som har montert turbomotor uten godkjenning i en NA, ser eg ingen problemer med.
At de ved gjentatte slike forseelser gir bilen skiltforbud, ser eg heller ingen problemer med.
Det er folk (som meg og) somtar en kalkulert risiko, og noen ganger taper en på slike ting.
Derimot burde det være enklere å få slike biler godkjent ombygd.
Enig!
Jeg vet veldig godt at jeg gjorde noe som ikke var lov da, og rett etter at jeg leverte skiltene sendte jeg en søknad til opp og ombyggingsgruppen innen svv ang godkjenning av motorbytte, ramset opp alt jeg kunne dokumentere, dvs papirer fra toyota på at bremser og understell og slikt er likt, faktisk dokumetasjon på at denne modellen kom med den motoren som sto i dengang, papirer på avgass etc.
Dette er da nesten ett år siden, og jeg har fortsatt ikke fått noe svar...
 #372164  av ke25-toyoglide
 
Det er et stort problem.
Då gir de som har lysst til å ha det skikkelig opp.
Og då blir det mange som bare gir blaffen.
Det som vil gjøe det skikkelig gir seg i tide, men de som gir blaffen vett at bilen ikkje er godkjent og kan like greit trimme litt til, og litt til. og litt til........
Plutselig så har du de bilene som er farlige.
Trimma til 500hk ++++ og ikkje gidda å bruke penger på bremser og oppheng for de får det ikkje godkjent likevel.
 #372184  av Radial
 
lasse skrev:
ke25-toyoglide skrev:Det finnes plenty paragrafryttere hus BT, og politiet.
De verste er som regel de som kommer rett fra utdanningen.
De ser oftest bare svart hvitt.
Eller for å illustrere det med ene gangen eg blei stoppa for å kjørt som en idiot. og 2 "ungdommer" ville ha meg til å innrømme kor fort eg hadde kjørt. Etter langt og lenge og høylytt diskusjon ler og sier den eldre politimannen i baksetet. : bare gi opp gutter, dere kommer ingen veg.....men viss det er en trøst så kommer gode kunder alltid tilbake. Og det stemte det.
Også har du mange som ser igjennom med småting og tar de større tingene.
At de avskilter biler som har montert turbomotor uten godkjenning i en NA, ser eg ingen problemer med.
At de ved gjentatte slike forseelser gir bilen skiltforbud, ser eg heller ingen problemer med.
Det er folk (som meg og) somtar en kalkulert risiko, og noen ganger taper en på slike ting.
Derimot burde det være enklere å få slike biler godkjent ombygd.
Enig!
Jeg vet veldig godt at jeg gjorde noe som ikke var lov da, og rett etter at jeg leverte skiltene sendte jeg en søknad til opp og ombyggingsgruppen innen svv ang godkjenning av motorbytte, ramset opp alt jeg kunne dokumentere, dvs papirer fra toyota på at bremser og understell og slikt er likt, faktisk dokumetasjon på at denne modellen kom med den motoren som sto i dengang, papirer på avgass etc.
Dette er da nesten ett år siden, og jeg har fortsatt ikke fått noe svar...
Ring dem og mas litt. Når jeg drev og godkjente Volvo'n min med små-tuna turbo-motor (forøvrig SYKT lett å godkjenne), måtte jeg til slutt ringe inn og høre hvordan det gikk med søknaden min. Da sa de at det bare var og bestille time for Godkjenning av Motorbytte.... og huske på å ta med all dokumentasjon.
Jeg tok også med en effektmåling fra NAF, og fikk godkjent med 165KW @ 1 Bar ladetrykk i vognkortet. (Kunne ha opptil 170kw iflg volvo-papirene mine)

Det at jeg hadde 386nm, der Volvo godkjente maks 320 så de gjennom fingra på, siden jeg gjorde en ordentlig jobb med skikkelig Understell, drivverk, og bremser ( alt oppgradert til største typen som ble levert biltypen, selv om det ikke trengtes) + Han som godkjente bygde selv en RWD Lancia Turbo-sak opp fra bunnen av, og "visste" litt hva han skulle se etter.

Det ironiske var at det stod en bil med akkurat samme motor rett ved sidenav meg som skulle godkjennes...men han sin ble ikke godkjent, da han mangla MASSE på understells-biten (gamle biltema dempere og 4mm for tynne stabstag både forran og bak) og i tilleg viste bilen med KAPPA fjærer (!), manglende dokumentasjon på motoren (Ingen bremsepapirer eller import-papirer, jeg hadde begge deler) og ikke-godkjent hjuldimensjon OG spacere =P
Hvis alle gjør som han som stod ved sidenav meg, nesten hele tiden så skjønner jeg BT setter en stopper for godkjenning av biler...Det er de som slurver som ødelegger stemninga hos BT, og gjør livet surt for oss andre...så kan man sikkert si at "Dette er urettferdig behandling av meg som er flink" men hvis alle hadde gjort en skikkelig jobb, så hadde dette aldri vært noe problem.

Jeg syns Amcar miljøet har fiksa dette utmerket...der har de strenge retningslinjer for hva som skal godkjennes på hver jævla bilmodell..hele løpet med å få godkjent en 550 hesters big-block i en Trommelbremse-bil går helt strøkent sålenge du følger papirene fra Amcar. Og dette syns BT er helt fantastisk, da Amcar gutta har gjort en meget god dokumentasjons-jobb, og BT godkjenner i bøtter og spann.
 #372701  av Ã¸.f
 
Hvor ellers skal di finne chassi-nr for å dobbel-sjekke at det er riktig kjøretøy dem sjekker?
Dem er nok også interesert i å se oppi der fordi dem VET at supra er som oftest trimmet og/eller tuklet med..
Skriver dette for å forberede deg på det verste, og så får vi håpe at det ordner seg at du går gjennom med den motoren du har i bilen nå :D Det er jo ikke verre enn å bare prøve :wink:
Selv har jeg en bil med det dobbelte av effekt og vel så det av det orginale,og blir jeg stoppet, ja da belager jeg meg på MYE mekking for å få den gjennom.
Iallefall, Lykke til :D
TomKald skrev:Koffor ska de stikke hode i motorromet når eg skal vise bilen pga eksostøy og en vinge som står bak på bagasjerrommet? de har jo ingeting og gjer der då...! vist de vil ha en mer teknisk inspeksjon, så får de kalle meg inn til det...så då får eg heller heim og skru... :-)