TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #371411  av ErikG

Hmm, tror jeg har rota bort de til min.

Humorprosjekt ja. Kan ikke bli annet enn morro med den motoren der!!
 #371413  av MR2i

Det verste er at de bruker 5/8 mm gjenger med 18 mm stigning. Noe SAE styr, som ikke er direkte normalt brukt her til lands.. Ihvertfall det adapterkitet jeg har...

Humorprosjekt ja.. alt annet enn humor per nå, men du har rett.. når man først får liv i doningen og kjørt inn blir det mer enn nok gøy tenker jeg.. hehe...
 #371433  av bose

Flott det her :D
No planer for bremser/understell da?
 #371490  av MR2i

bose skrev:Flott det her :D
No planer for bremser/understell da?
Selvfølgelig! Hehe.. jeg har mistet bremsene på Vålerbanen en gang. Og det var en gang for mye.

Hva jeg har funnet som har noe som ligner av TUV-sertifiserte ting er:

Bremser:
K-Sport 13" kit foran, 11" kit bak med overgang fra original håndbrekk til hydraulisk.
XYZ Racing 330 mm front kit, 286 mm rear kit.

Coilovers:
K-Sport Kontrol Pro

Dette blir vinterprosjekt når jeg stripper bilen og hellakkerer den...
 #371491  av MR2i

Foto0008a.jpg
Foto0008a.jpg (232.5 kiB) Vist 785 ganger
Da er nesten alt klart. Er bare igjen grenrøret. Montere turboen igjen samt rørene til denne.
Da skal motor på plass, eksos på plass.. Begynner å komme seg.. :)
 #371555  av MR2i

Justerbar fordelingsventil høres ut som en god plan ja..

Fikk igjen grenrøret i går.. det var et sorgens kapittel.. :(

Om noen ser arbeidet utført ville de ment at jeg burde heller la noen som kan å sveise gjøre en sånn jobb..
Men jeg leverte grenrøret hos et lokalt sveiseverksted..
HELE grenrøret er mer eller mindre ødelagt. Alle anleggsflater er skjeve. Ligger flere lag med sveiseskjøter kladdet oppå hverandre.. Ikke plass til muttere til å feste turboen en gang!
De hadde tilogmed kladdet der det ikke skulle sveise.. noe sier meg at fyren som gjorde jobben er svaksynt...

Skal levere alt sammen til et annet verksted, som må rydde opp i det hele.. om jeg ikke kaster hele grenrøret.. får høre hva de sier i morgen..
Vi skal teste om kladdinga er tett først... :cry:
 #371711  av bose

Åssen bil IC løsninga hos deg?
Jeg har nå bestilt nytt reimhjul for å øke ladetrykket (ikke så mye, blir ca 10 psi), og jeg vuderer å gå for et vannkjølt IC-kit fra http://www.frozenboost.com. Radiatordelen kan jo monteres foran, og bare trekke vannrør bakover. Luft/luft IC har sine begrensninger, med tanke på luft-tilgang osv.. Noe du har gjort no research på..?
 #371712  av MR2i

Har gitt bud på et vannkjølt IC-kit, men vet ikke jeg.. iogmed man må bruke en elektromotor for å pumpe vann, så kan man like gjerne bruke en vanlig 30 x 30 cm registerstørrelse på IC og vifte til den.
Det blir et punkt mindre som kan gå galt også. Slutter motoren å gå på vann-IC, så får du problemer.. mens om motoren streiker på en vanlig IC, så er det ikke det store problemet annet enn om du kjører hardt.

Har vurdert å få noen som kan lage et register som passer rett nedi.. vurderer som jeg har nevnt i en annen tråd å lage ferdige kit til MR2 AW11..
Må likevel lage grenrøret.. så jeg kommer til å gjøre en investering på å lage flere når jeg først driver..
 #371714  av bose

Får mann tak i en skikkelig pumpe så burde det fungere prikkfritt, husk at bensinpumpa også er en elektronisk pumpe, og de fungerer i årevis..

En annen grunn til at jeg vurderer det, (som også kan være en STOR fordel for deg som går for turbo) er at jeg muligens kan huke på oljekjøleren i serie etter selve IC`n.. Tror oljetempen vil synke drastisk kontra den orginale som bruker kjølevannet..
Vedlegg
IC krets.JPG
IC krets.JPG (18.18 kiB) Vist 719 ganger
 #371719  av MR2i

bose skrev:Får mann tak i en skikkelig pumpe så burde det fungere prikkfritt, husk at bensinpumpa også er en elektronisk pumpe, og de fungerer i årevis..

En annen grunn til at jeg vurderer det, (som også kan være en STOR fordel for deg som går for turbo) er at jeg muligens kan huke på oljekjøleren i serie etter selve IC`n.. Tror oljetempen vil synke drastisk kontra den orginale som bruker kjølevannet..
Du kan ikke bruke vannet som går i kjølesystemet for å kjøle IC'en.
Den må ha en egen pumpe, slanger, ekspansasjonstank og varmeveksler.

Jeg tenkte å bruke IC på 30 x 30 som passer direkte på 4AGZE motorlokket jeg kjøpte av marlboro1313 mener jeg å huske han kaller seg her.
Så bruke en 30 cm vifte som jeg regulerer via Emeralden. Den skal være sånn "trekk" på rotasjonshastighet. Dette gjør at jeg får frisk luft utenfra gjennom motorlokket, kjøler IC, som så kjøler hele motorrommet.
Tror det kan være en fordel.
Særlig med turbo ja.. hehe..

Vurderer også å sette på et miniatyr "scoop" på luftinntaket på siden.. har sett carbon-greier på nett et sted..
 #371720  av bose

Tanken var jo en ekstra radiator og ekstra sett med slanger da... ;)
 #371726  av MR2i

bose skrev:Tanken var jo en ekstra radiator og ekstra sett med slanger da... ;)
Ã…ja.. det er ikke radiatoren til bilen du hadde tegna inn der nei.. hmm.. min feiltolkning.. sorry.. :oops:

Men du nevner oljekjøleren. Du tenker på det lille røret som ligger horisontalt på brannveggen?
Jeg tenkte å skippe den jeg iogmed den nye 19-raderen jeg har bestilt. Trenger nok ikke den originale da.. dessuten blir den farlig nær turboen..
 #371728  av bose

Den kan flyttes og evnt byttes ut med en annen.. og du får samme problemet med en luft/olje kjøler som du får med vanlig luft/luft IC, nemlig luft-tilgang. Nå sier jeg ikke at det ikke vil fungere med vanlig luft - kjølere, men jeg vet bare at lufttilgangen baki der er temmelig dårlig, og som jeg har skissert, er sånn jeg vurderer å bygge i min egen bil.

Å rett og slett lage en egen kjølekrets for luft og olje med varmeveksler foran, som faktisk får bra lufttilgang!
 #371730  av MR2i

bose skrev:Den kan flyttes og evnt byttes ut med en annen.. og du får samme problemet med en luft/olje kjøler som du får med vanlig luft/luft IC, nemlig luft-tilgang. Nå sier jeg ikke at det ikke vil fungere med vanlig luft - kjølere, men jeg vet bare at lufttilgangen baki der er temmelig dårlig, og som jeg har skissert, er sånn jeg vurderer å bygge i min egen bil.

Å rett og slett lage en egen kjølekrets for luft og olje med varmeveksler foran, som faktisk får bra lufttilgang!
Lage en Formel 1 variasjon? ;) Scoop over taket.. hehe..
scoop.jpg
scoop.jpg (86.5 kiB) Vist 701 ganger
Anonymt som bare.. eneste er at det må jo gå ned mot selve ventilasjonsluka på motorlokket også.. men der kan man bruke blank pvc.. som jeg kan skjære ut med laser på jobben..
Tror kjøling hadde vært en saga blott da..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 29