Hei folkens!
For å gjøre en kort historie lang :p
Jeg har fått papirer fra Toyota Norge der dem har gitt meg lovt til å skifte motor fra 7mge til 7mgte, samt bytte fra automat til manuell gir:
"Vi bekrefter herved at modell XXXXX, understellsnr. XXXXX kan ombygges til Toyota 7mgte motor, 2954 cm3, 175kW (denne motoren er turboladet) Samt org. toyota supra 5tr. manuell kasse. FORUTSETNING: at bilen ombygges ti lå være identisk med supra modell nr XXXXX, når det gjelder bremser, hjuloppheng og fjærer"
Den store hinderet er jo at alt dette skal godkjennes hos BT.
Nå kommer en del spm gutter:
1: Jeg har byttet ut den org. turboen med en Garrett GT3582R. Kan BT, eller tror dere, at dem vil forlange noe dokumentasjon på at denne turboen er "godkjent" siden det ikker er en org. toyota turbo?? Hvordan skal jeg gå frem hær?
2: Jeg har også byttet eksos-, og innsugsmanifold. Er dette noe de kan kreve papirer på?
3: Jeg har byttet ut org. ratt med MOMO ratt og rattnav (fløyta fungerer :p ) hva er reglene på dette?
4: Eksosanlegget som en gang var org. er nå 3,5" åpent fra turbo og rett bak til 4,25" endepotte. Hva sier reglene om E-merking, avgass og støy? Samt at det nå ikke er noen katalysator eller mellompotter??
5: Bremseskivene er fra USA, altså ingen form for godkjenning, yellowstuff klosser, men org. kalipprer (dette sa han jeg snakket med sist på BT "skal vel gå greit. Vi sjekker som oftes bare at trykket (kalipren) er rett") Hva tror dere om dette?
6: Det er K-sport coilovere rundt hele bilen, men da med TÜV, så dette sa BT skulle gå greit.
7: Kjører også med AEM EMS datasprut, så håper at BT ikke har som rutine å sjekke ECU'en som følger med når en bytter motor?? Eller??
Hva kan skje hvis jeg blir tatt på noen av punktene?? Er det virkelig slik at jeg må bygge en "org. motor", få godkjent bilen, for så å sette på alt dette igjen?!
For å gjøre en kort historie lang :p
Jeg har fått papirer fra Toyota Norge der dem har gitt meg lovt til å skifte motor fra 7mge til 7mgte, samt bytte fra automat til manuell gir:
"Vi bekrefter herved at modell XXXXX, understellsnr. XXXXX kan ombygges til Toyota 7mgte motor, 2954 cm3, 175kW (denne motoren er turboladet) Samt org. toyota supra 5tr. manuell kasse. FORUTSETNING: at bilen ombygges ti lå være identisk med supra modell nr XXXXX, når det gjelder bremser, hjuloppheng og fjærer"
Den store hinderet er jo at alt dette skal godkjennes hos BT.
Nå kommer en del spm gutter:
1: Jeg har byttet ut den org. turboen med en Garrett GT3582R. Kan BT, eller tror dere, at dem vil forlange noe dokumentasjon på at denne turboen er "godkjent" siden det ikker er en org. toyota turbo?? Hvordan skal jeg gå frem hær?
2: Jeg har også byttet eksos-, og innsugsmanifold. Er dette noe de kan kreve papirer på?
3: Jeg har byttet ut org. ratt med MOMO ratt og rattnav (fløyta fungerer :p ) hva er reglene på dette?
4: Eksosanlegget som en gang var org. er nå 3,5" åpent fra turbo og rett bak til 4,25" endepotte. Hva sier reglene om E-merking, avgass og støy? Samt at det nå ikke er noen katalysator eller mellompotter??
5: Bremseskivene er fra USA, altså ingen form for godkjenning, yellowstuff klosser, men org. kalipprer (dette sa han jeg snakket med sist på BT "skal vel gå greit. Vi sjekker som oftes bare at trykket (kalipren) er rett") Hva tror dere om dette?
6: Det er K-sport coilovere rundt hele bilen, men da med TÜV, så dette sa BT skulle gå greit.
7: Kjører også med AEM EMS datasprut, så håper at BT ikke har som rutine å sjekke ECU'en som følger med når en bytter motor?? Eller??
Hva kan skje hvis jeg blir tatt på noen av punktene?? Er det virkelig slik at jeg må bygge en "org. motor", få godkjent bilen, for så å sette på alt dette igjen?!