TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Supra MK3 på vei til BT straks!

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #372171  av Supra MKIII up north
 
Hei folkens!

For å gjøre en kort historie lang :p
Jeg har fått papirer fra Toyota Norge der dem har gitt meg lovt til å skifte motor fra 7mge til 7mgte, samt bytte fra automat til manuell gir:

"Vi bekrefter herved at modell XXXXX, understellsnr. XXXXX kan ombygges til Toyota 7mgte motor, 2954 cm3, 175kW (denne motoren er turboladet) Samt org. toyota supra 5tr. manuell kasse. FORUTSETNING: at bilen ombygges ti lå være identisk med supra modell nr XXXXX, når det gjelder bremser, hjuloppheng og fjærer"

Den store hinderet er jo at alt dette skal godkjennes hos BT.
Nå kommer en del spm gutter:

1: Jeg har byttet ut den org. turboen med en Garrett GT3582R. Kan BT, eller tror dere, at dem vil forlange noe dokumentasjon på at denne turboen er "godkjent" siden det ikker er en org. toyota turbo?? Hvordan skal jeg gå frem hær?

2: Jeg har også byttet eksos-, og innsugsmanifold. Er dette noe de kan kreve papirer på?

3: Jeg har byttet ut org. ratt med MOMO ratt og rattnav (fløyta fungerer :p ) hva er reglene på dette?

4: Eksosanlegget som en gang var org. er nå 3,5" åpent fra turbo og rett bak til 4,25" endepotte. Hva sier reglene om E-merking, avgass og støy? Samt at det nå ikke er noen katalysator eller mellompotter??

5: Bremseskivene er fra USA, altså ingen form for godkjenning, yellowstuff klosser, men org. kalipprer (dette sa han jeg snakket med sist på BT "skal vel gå greit. Vi sjekker som oftes bare at trykket (kalipren) er rett") Hva tror dere om dette?

6: Det er K-sport coilovere rundt hele bilen, men da med TÜV, så dette sa BT skulle gå greit.

7: Kjører også med AEM EMS datasprut, så håper at BT ikke har som rutine å sjekke ECU'en som følger med når en bytter motor?? Eller??


Hva kan skje hvis jeg blir tatt på noen av punktene?? Er det virkelig slik at jeg må bygge en "org. motor", få godkjent bilen, for så å sette på alt dette igjen?!
 #372174  av Mr_Storbrua
 
kommer kanskje ann på kontrolløren, men personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på alt det uoriginale.. Da kan det fort være de blir litt vanskeligere..
 #372185  av Radial
 
- Skal du godkjenne det motorbyttet der, slik som det ser ut i beskrivelsen din, så BØR du fikse deg en benking fra feks NAF eller en annen Partner som BT stoler på trur jeg....Møter du feil fyr så ser han lett at det ikke er orginalt innsug og eksos, og da er effekten langt over 175kw...

- Uorginalt ratt kan du bare glemme å godkjenne, der godkjennes KUN orginal-ratt pga fare for å bli slått ihjæl under kollisjon om ratt-geometrien er endret.
- Eksosanlegget må samsvare med Støyen som er på en Orginal 7M-GTE eller lavere + du MÅ ha Katalysator om bilen er fra 1989 eller nyere.
- Coilovers er vanskelig å godkjenne har jeg inntrykk av... selv VAG-gutta, med papirer oversatt til norsk og en million i baklomma sliter med dette.


Og ja...du må i utgangspunktet ha en Dønn orginal bil for å få bilen godkjent. Du KAN overdrive, og kanskje sette på litt grommere bremser, hardcore bilstein-dempere, nye foringer over alt, etz.. det vil gi deg plusser i boka. Men er bilen maks godkjent for 175kw, så kan du faktisk ikke tulle noe med motoren.
 #372372  av gemiz
 
Vist dette går i boks, så ska eg vudere min også.
Kunne du sagt hviken Toyota forhandler du fikk pappirer fra?
 #372399  av Supra MKIII up north
 
Ingen forhandler.. Kontaktet Toyota Norge (som er hovedimportør) og forklarte problemstillingen.. 2 dager etterpå hadde jeg brevet på mail, 5 dager etterpå lå brevet i postkassen i tillegg :D

Men det brevet gjelder jo ombygning fra 7MGE til 7MGTE, type original stand.. Derfor jeg er spent på om BT henger seg opp i ny turbo, manifold osv.. Blir spennende å se..
 #372417  av mralp
 
Jeg har vært igjennom litt av det samme med tidigere prosjekt. Siden jeg før bodde ca 300m fra BT, har stort sett alle mine biler oppgjennom årene vært på ”besøk” der. Jeg kan opplyse om følgende:

1. Det er ikke krav om original turbo. Man skal slippe å kaste bilen fordi originale turboer går ut av produksjon. Men er den større vil de kreve dokumentasjon, f.eks bremsing på normalt trykk. Nytter ikke å komme med bremsningspapir på 0.6b. (jeg har prøvd)

2. Var aldri noe emne.

3. Har måtte montert originalt 2 ganger.

4. Avgass = samme krav som i pkk. Støy står i vognkortet ditt, om ikke er det 90db som gjelder. Du må ha katalysator. Enkleste er å kjøpe et originalt anlegg.

5. De så på innfesting av kalippere, ellers ikke noe emne da dimensjon var tilnærmet lik. ”Bigkit” kom jeg ingen vei med.

6. Har du TUV papirer går det bra. Se til at merkingen er lett å lese, om ikke må du demontere (hos meg stod merking bak på siste bil, jeg måtte demontere, tok bilder, så ok)

7. Datasprut på biler etter 89 er forbudt, så ikke la den ligge åpent. Du får det ikke godkjent uansett (jeg har tatt hele runden med brevskriving og sfoor etc, det går ikke uansett lengre).
På pkt 7 må det komme en endring, om ikke er det kun gamle vrak vi kan jobbe med i framtiden. Men så langt er døren lukket.

Lykke til :)
Sist redigert av mralp den 25 okt 2010 21:19, redigert 1 gang totalt.
 #372418  av Rangle
 
mralp: Hvordan er det å få godkjent datasprut med e85? Org. motorstyring takler ikke dette, og jeg har vært borte i biler godkjent med alternativ motorstyring pga e85. Eller er denne døren lukket nå nettopp?
 #372421  av mralp
 
Kravet kom som en følge av avgasskrav fra EU. Dette ble formulert før (ca 2002 såvidt jeg husker) E85 ble ”vanlig”, så tipper lovteksten er formulert uten at det er tatt hensyn til dette. Det kunne vært interessant å følge opp, men jeg har ingen slike prosjekter på trappene. Siden kravet var en følge av avgasskrav, burde det gå :)
 #372450  av gemiz
 
"FORUTSETNING: at bilen ombygges ti lå være identisk med supra modell nr XXXXX, når det gjelder bremser, hjuloppheng og fjærer""

Må jeg ha en donor bil ?
Eller har de modell nr på en 7mgte som de bruker?
 #372467  av Supra MKIII up north
 
Jeg har sjekket dette..

Så si alt av deler er like.. Eneste forskjell jeg fant var forskjellig delenr. på kalipre fremme.. eller var det bake? Iallfall bare EN av plassene :wink:

Det er forresten dette BT krever, at et autorisert Toyota mek. printer ut delenr. på alt som har med bremser, understell og oppheng å gjøre på både en N/A og en TURBO. For da kan bare BT sjekke dem opp mot hverandre, for så å sjekke på bilen.. Er en ganske grei sak egentlig =)
 #372472  av Supra MKIII up north
 
Er egentlig sinnsykt enkelt..

Steg 1 er å ta kontakt med Toyota Norge å få leder på teknisk/import til å skrive deg et brev der han godkjenner at du bytter motor (og evt. girkasse?), forutsett at du holder bilen i org.stand. For å gjøre dette må du sende han chassienummer osv. Et triks kan være å komme i dialog med lokal toyotaforhandler først, for så å få dem til å kontakte toyota norge å informere om saken og "introdusere deg", så tar du bare selv kontakt å refererer tilbake til samtalen mellom han og den lokale toyota-duden.

Steg 2 er.. ehem.. skru som fan :lol: Samtidig, skaff SÅ MYE DOKUMENTASJON du kan på alt av std. deler (oppheng, bremser) og sammenlikn disse (N/A vs turbo). Få tatt så mye tester som mulig (støy, avgass, lys, firhjulskontroll, bremsetest) egentlig bare alt du kommer over som kan hjelpe deg å dokumentere at bilen er OK og at det er gjort en skikkelig jobb =) Så får du en lokal Toyota helt til å stemple at papirene er ok (delenr. stemmer overens, og testene)

Steg 3 er å dra til BT å få dem til å se over skjønnheten å si at ting er OK :mrgreen: