TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hva bør jeg se etter ved kjøp av MR2?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #373042  av steamy
 
Hei!

Har tenkt til å gå til innkjøp av en mr2 som kunn skal brukes på sommerstid. På vinteren skal den stå i oppvarmet hall.
men jeg trenger litt råd om hva jeg bør se etter og være obs på når jeg skal dra å se på en mr2 (mkII)

Her er det et par spm om bilen sånn i farta!:
-ruster de lett? hvor bør jeg isåfall se etter rust?
-Hvordan er motoren? (ikke turbo versjonen, vanlig 2.0l ) Har hørt at det er vanlig at motoren på mr2 bruker litt olje etter å ha pasert 100.000, stemmer det?
-er det lett for at T-taket lekker?
- hvordan er det å skifte clutch, reg reim osv? og er det dyrt å få fikset sånnt? ( kjenner en som kan ta på seg sånne jobber, og fattern kan i en viss grad gjøre litt små ting )
-er delene dyre?

er ikke så mye jeg kommer på i farta, men jeg vil gjerne at folk kommer med tips om hva som er viktig å sjekke når man er å ser på en/prøve kjører.
 #373049  av mr2storbrua
 
steamy skrev:-ruster de lett? hvor bør jeg isåfall se etter rust? SW20 er galvanisert, så det er forholdsvis lite rust på disse bilene. Er allikevel lurt å sjekke vanlige steder (kanaler, hjulbuer, dører) siden alle biler ruster.
-Hvordan er motoren? (ikke turbo versjonen, vanlig 2.0l ) Har hørt at det er vanlig at motoren på mr2 bruker litt olje etter å ha pasert 100.000, stemmer det? Siden MR2 er en sportsbil er det ikke så uvanlig at motorene er litt hardt kjørt, kanskje også på kald motor. Pga dette er det ikke så uvanlig at motorene bruker litt olje. Feilen er som oftest enten ventiltetningene eller stempelringene.
-er det lett for at T-taket lekker? Dette er et ganske vanlig problem på MR2, ja...
- hvordan er det å skifte clutch, reg reim osv? og er det dyrt å få fikset sånnt? ( kjenner en som kan ta på seg sånne jobber, og fattern kan i en viss grad gjøre litt små ting ) Pga størrelsen på motorrommet, samt posisjoneringen (man må strekke seg for å komme til), er ikke MR2 den greieste bilen å skru på. De som skrur mye på disse bilene tar like gjerne ut hele motoren dersom de skal utføre en litt større operasjon, og dette tar ca 2-5 timer for de som har gjort det noen ganger. Ellers er det ikke noen forskjell på selve utførelsen av jobben, annet enn at det er trangt og man må gjerne skru av en del deler og fester for å komme til overalt. Pga dette tar det gjerne litt lengre tid å bytte clutch og regreim og da blir det dyrt å fikse på verksted.
-er delene dyre? Deletilgangen er god på ebay og nettbutikker både i USA, England, Japan og mange andre land. Handler du her er delene ganske billig, mens direkte fra Toyota Norge er det som originaldeler flest, dyrt.
Det finnes en del poster allerede om folk som skal kjøpe MR2 for første gang, anbefaler at du bruker søkefunksjonen på forumet så finner du en del mer informasjon som kan være nyttig. Lykke til med bilkjøpet, du vil ikke angre dersom du kjøper en MR2 :)
 #373072  av ad92
 
Mange mr2er har en tendens til å bruke olje (inkluder min :( ), dette er jo vanskelig å sjekke når man kjøper bilen så det er litt skummelt. Er bilen pent kjørt å stelt med er det ikke noe problem :)
Min mr2 hadde også litt problem med at litt vann kom på førersiden, dette kan lett løses med å smøre på litt pakningsmiddel som gjør at pakningene "hever seg", problemet er at pakningen blir stive og harde. Om det ikke hjelper koster det ikke all verden for nye pakninger.
Clutch er ikke bare bare å bytte på mr2 om man ikke har gjort det før. Er vertfall det jeg har hørt, byttet den ikke selv, men han som gjorde det på min sa at det ikke var bare bare.
Delene fra Toyota er svin dyre, men det fins mange sider som tilbyr brukte og nye deler til ok pris (rpmgarage, twosrus, ebay osv.)

Noe annet du bør sjekke er standen på girkassen. Mange mr2er har en tendens til å ha dårlige synkroniseringer (spessielt i 2 & 3 gir).
Rust pleier ikke å vær noe stort problem på mr2 siden flesteparten (91 kom med halve galvanisert??) kom med galvanisert karroseri.

Som sagt er det mange tråder som dette som dukker opp med gjevne mellomrom, så er bare å søke i vei så finner du mye nyttig info.

Tror kjangsen for at du blir storfornøyd er relativt stor om du går for MR2 :D
 #373076  av MRPETTER
 
ad92 skrev:Mange mr2er har en tendens til å bruke olje (inkluder min :( ), dette er jo vanskelig å sjekke når man kjøper bilen så det er litt skummelt. Er bilen pent kjørt å stelt med er det ikke noe problem :)
:
Ikke noe problem å sjekke om bilen bruker olje da du prøvekjører den : )

Dra bilen til 6-7000 og slipp gassen litt og gi full igjen: ) ryker det helt svart da så er det ikke noe å satse på:P
Men husk at så og si ALLE gamle biler bruker olje;)
 #373079  av hmsilset
 
det viktigste å se etter ved kjøp av mr2 er å se i speilet.Er altid en idiot i Audi eller BMW som tror de nesten klarer å henge på en ferrari :D
 #373080  av predator
 
hmsilset skrev:det viktigste å se etter ved kjøp av mr2 er å se i speilet.Er altid en idiot i Audi eller BMW som tror de nesten klarer å henge på en ferrari :D
:lol: Tenkte å komme med en lignende jeg også, men greide å dy meg :lol:
 #373081  av hmsilset
 
predator skrev:
hmsilset skrev:det viktigste å se etter ved kjøp av mr2 er å se i speilet.Er altid en idiot i Audi eller BMW som tror de nesten klarer å henge på en ferrari :D
:lol: Tenkte å komme med en lignende jeg også, men greide å dy meg :lol:
Får ta støyten jeg da :) Men helt alvorlig.Finn bilen du vil ha og få utført en tilstandsrapport uansett pris på bilen.Om det er oljeforbruk er det uansett store muligheter for at bilen går i mange år til ved normal hardkjøring.Og å få tak i gti motor er enkelt.Å skifte bør også gå på få timer.
 #373099  av steamy
 
Tusen takk for mange gode svar!

Mye koster en tilstandsraport? / Naf kjøptest? går naf over motor og div (girkasse) på den testen? Er mange på jobben som anbefaller meg å ta en sånn test på bilen som kanskje har blitt kjørt litt hardt. Etter det jeg har skjønnt så er det lett å trå litt ekstra på gassen med en mr2:D
Har funnet en Mr2 som ser veldig fin ut. men den står 100mil unna der jeg bor, så jeg spurte om selgeren kunne ta en naf test på den, men han ville ikke. Sa at jeg betalte for testen hvis det ble et bil kjøp. kunne få bilen for 43.000. det eneste som han sa var galt med den var slitt clutch og at motoren brukte litt olje. bilen hadde gått 175000 sånn ca. Er vel ikke gæli pris det? problemet er jo at jeg helst vil ha naf kjøptest på den..


Og en ting til dere.. Har lyst på skinnseter i bilen. mye koster det for skinntrekk + å få en/ei til å trekke om setene?
 #373112  av ad92
 
Min går som en klokke selv om den bruker olje :lol: Og skal love deg at den blir kjørt til 7000rpm 10 ganger om dagen :oops: heldigvis er det motorbytte neste år :lol:

Er vell ikke så mye å tape på å spandere på en liten test :D En annen mulighet er jo at du får noen fra forumet f.eks til å se på den.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25227603
denne virket jo spennende :D Med skinninteriør og pent stylet.

Skinninterør kan du bestille fra lsc interior f.eks. "Magnesmurf" blant annet fikk ett ganske porno interiør derfra http://www.lsc-interiors.co.uk/index.html
"FireWalk" bestilte fra noen i USA mener jeg på. Pris varierer litt men jeg fikk pris på litt under 5000 mener jeg på fra lsc.

Om du ikke skal vinterkjøre mr2n du forhåpentligvis kjøper ville jeg ikke forhastet meg noe spesielt, mange bra biler som dukker opp etter hvert. Å kjøpe fra en forummedlem er heller ikke en dom ide, siden de fleste av oss tar godt vare på bilene :D
 #373130  av steamy
 
Ok, takk for linken!:) var det 5000per sete ller for begge?

Nei tenkte ikke å haste med kjøpe egentlig. tenkte bare at det kan være bedre prisen sånn på vinterstid. prisene går vel en god del opp på våren? Hvis noen vet om en MR2 ( helst rød ) som er til salgs så skrik ut! Vil helst ha orginal mr2, men hvis det er et fint kit på den så går det også.
 #373266  av inzane2012
 
vist du får muligheten, bør du og skjekke etter rust rundt t-taket og under pakningen. bytta på targapakninger på min nå tidligere i uka, og joda, der var jaggu komt noen flekker med overflate rust...
 #373309  av predator
 
Rusta dukker opp slike plasser ja. Jeg har skifta frontrute på 2 andre mr2er jeg har hatt, og samtlige har hatt rust under pakningen/limet, så lurer på å knuse ("Steinsprut") frontruta mi nå også, å skifte den , for å være sikker :)
 #373328  av inzane2012
 
ja jeg var vertfall overraska over hvor "mye" det faktisk var under takpakningene mine, har sett det akkurat i knekken der, men da har det bare vert en liten flekk som var synlig, men var en del mer når jeg fikk av pakninga og tørka vekk driten som hadde samla seg under der...
så det kan vere lurt å se etter...

er ikke vanskelig å få av mesteparten av pakningen som går rundt taket, er to stjerneskruer helt inn mot midten av taket som du kan skru opp og så dra av pakningen, er ingen lim eller noe der så etter inspeksjonen er det bare å legge pakningen tilbake i sporet sitt og skru i igjen skruene
 #373649  av steamy
 
Gidder ikke å lage ny tråd så bruker denne.

Lurte bare på om det er dyrt å sette i Aircondition i en mr2 ? har en lancer nå som jeg bytta radiatoren til airconditionet på. og den kosta meg ca 2300kr ink jobben. Vet jo såklart at det er en del ekstra som må settes inn for å få A/C.

Har ikke kjøpt meg bil enda. men greit å høre her om hvor mye det koster å sette inn et nytt A/C anlegg. Kanskje like greit å kjøpe med en bil som har?