TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 proskjekt! ombygging til turbo..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #373677  av mr2wide

Da var eg endelig i gang med proskjektet.
Bilen er en 92 mod med 94 med understell fra en turbo.
Motoren som står i no er en orginal 2 liter.
Motor som skal inn er en overhalt 2 liter turbo.

Om det er noen som har noen tips eller noe å si er det bare å skrike ut;)

kim
 #373723  av mr2wide

;)
Vedlegg
DSCN0201.JPG
DSCN0201.JPG (413.95 kiB) Vist 3333 ganger
DSCN0196.JPG
DSCN0196.JPG (206.8 kiB) Vist 3333 ganger
DSCN0206.JPG
DSCN0206.JPG (175.42 kiB) Vist 3333 ganger
 #373815  av mr2storbrua

mr2wide skrev:Bilen er en 92 mod med 94 med understell fra en turbo.
Håper ikke "understell fra en turbo" var et salgsargument når du kjøpte bilen, siden bremser og understell er likt på N/A og Turbo...

Lykke til med prosjektet! :)
 #373857  av klukke

mr2storbrua skrev:
Håper ikke "understell fra en turbo" var et salgsargument når du kjøpte bilen, siden bremser og understell er likt på N/A og Turbo...

Det e vel ikke helt riktig vel ??

E ikke 92mod gti/turbo bremsene litt mindre i diameter og svakere enn 94mod gti/turbo sine bremser??
Eller bare meg som roter noe helt forferdelig?
 #373859  av mr2storbrua

klukke skrev:
mr2storbrua skrev:

Det e vel ikke helt riktig vel ??

E ikke 92mod gti/turbo bremsene litt mindre i diameter og svakere enn 94mod gti/turbo sine bremser??
Eller bare meg som roter noe helt forferdelig?
Er vel 90 og 91-modellene som har litt mindre bremseskiver originalt og kommer med 14" felg. 92+ øker med en tomme til 15" felg pga større diameter på bremseskivene og dermed andre klosser og calipere også... Men siden chassisnummeret er en 92 mod, så har ikke dette noe å si, og bremser og understell er likt mellom revisjonene på N/A og Turbo.

Tror forøvrig det mangler et ord i den første posten også, går utifra at det skal stå "bilen er en 92 mod med 94 mod motor med understell fra en turbo"?

Fulgte det med turbomotor som ikke var satt i siden du kjøpte den pga motoren? Du skal jo bytte til turbomotor sier du...
 #373943  av mr2wide

her kommer litt flere bilder;)
Vedlegg
da va orginalt dashbord komt inn igjen;)
da va orginalt dashbord komt inn igjen;)
DSCN0207.JPG (289.32 kiB) Vist 3229 ganger
bremse calipperne tilbake etter å ha blitt lakkert opp igjen;)
bremse calipperne tilbake etter å ha blitt lakkert opp igjen;)
DSCN0209.JPG (223.51 kiB) Vist 3229 ganger
 #373944  av EXS

husk og legge ut MYE bilder, vi liker bilder her på forumet ;)

skal du prøve deg på godkjenning?

lykke til med konversjonen :)
 #373945  av predator

Når blir du å sette inn motoren? Har du en dialog med BT ang motorbyttet?
 #374037  av mr2wide

Har tenkt å prøve meg på det jah, fikk med noe som veldig få har tror eg:P hehe
Har en orginal brosjyre på en 2 gen turbo bil;) der står alt om bilen;) og at denne bilen finnes;)
først blir det å godkjenne den med den motoren som står i siden eg må betale engangsavgift....
Så betaler eg jo ikkje noe for å øke hestekreftene på bilen siden den har vert i norge mer enn 10 år;)

Motoren venter på å få i noen nye stempler;)
For tiden holder eg på med bytte av radiator, den gamle har fått seg en trykk, men fungerer helt fint om noen vil ha den;)
Ny radiator og to nye vifter er på vei;)

Flere bilder kommer;)
 #374040  av mr2storbrua

:!: Er den ikke førstegangsregistrert i Norge enda? Da må du for all del ikke registrere den med 3S-GE først dersom du har planer om å godkjenne med 3S-GTE!!! :!:
Statusendringsbruksfradraget regnes nemlig fra når bilen er førstegangsregistrert i Norge, ikke når den ble tatt inn i Norge, eller registrert i et annet land. Dersom du derimot førstegangsregistrerer en i Norge som har vært registrert i et annet land i en del år (husker ikke hvor mange, men trenger ihvertfall ikke være mer enn 10 år), så får du opptil 80% bruksfradrag. Derfor vil det være billigst for deg å førstegangsregistrere med turbomotor dersom du har tenkt å få dette inn i vognkortet.

Bruk denne kalkulatoren for å se tollavgift for førstegangsregistrering: http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=no

Og bruk denne kalkulatoren for å se tollavgift for statusendring: http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=no

Førstegangsregistreingsavgift for 3S-GE når f.gangsreg i utland 1.jan 1992 (ca.) = 32 779,00 NOK
Førstegangsregistreingsavgift for 3S-GTE når f.gangsreg i utland 1.jan 1992 (ca.) = 55 850,00 NOK
Tilleggsavgift for statusendring fra 3S-GE til 3S-GTE ved f.gangsreg i Norge 1.jan 2010 (ca.) =115 355,00 NOK

Dersom du først registrerer den med N/A-motor og deretter godkjenner med turbo, må du altså betale ca 32779+115355=148134 NOK tilsammen i tollavgifter, mot 55850 NOK. Sparer nesten 100k NOK, det er mye trimming det :wink: