TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høyt turtall - Economy lyser gult - MR2 Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #374625  av gsve

Er en MR2 Mk2 med turbo som jeg er mer eller mindre på vei til å kjøpe. Men er et par ting jeg lurer litt på. Joda, jeg har prøvd å bruke google..... Det ene er at den har litt høyt turtall på tomgang. Når jeg starter den ligger den på 1700 til 1800 omdreininger. Det er riktignok 15 minus ute, men synes det virker litt høyt. Etter hvert synker det til 1100 til 1250. Samtidig lyser den gule "Economy" lampa gult. Er dette noen dårlige tegn, og kan det være en sammenheng? Evt hva kan det være? Bilen er også en smule tung å få i revers. Bør jeg skygge banen? Pris er 55000 og den er godkjent med turbo.
 #374626  av Helgeland

economy lyset pleier vel og være en vacum lekasje en plass. en slange som det er hull på eller som har hoppt av.. .
ang. turtallet er det jo normalt at det er litt høyere i beygnnelsen og at det synker når bilen blir driftsvarm. men vet ikke hørtes gjerne litt mye ut men trenger ikke og bety store reprasjoner.

ang. giren så er vel dette noe mange sliter med. noen er problemer og få i 1. gir andre har 2 gir og noen har revers. har glemt hva det heter. men det er vel mest sannsynlig noen deler i girkassen som er slitt men som sagt mange kjører med dette..
 #374630  av gsve

Takk for svar. Fikk litt kalde føtter når det begynte å dukke opp feil og elendighet. Skal ta en titt i morgen i dagslys. Om det er noen andre som har gode forslag, eller har vært borti problemene før, er det bare å fyre løs....... Kan nok virke som om gear kassa har fått sitt ja.
 #374634  av mr2storbrua

Er det en original turbo eller en N/A som er omregistrert til turbo? Om det er sistnevnte så er det hvertfall ingen å bry seg om med tanke på economylyset, siden dette ikke virker etter en ombygging...

Tror faktisk min har ca samme rpm som du beskriver her, så det er heller ikke så mye å tenke på.

Hva mener du med tung å få i revers? Det som helgeland beskriver her, er nok slitte synkroniseringsringer, men det fins ikke på reversgiret så vidt jeg vet. Det hender jeg må prøve noen ganger for å få min i revers, da den ikke går ordentlig i hakk for å si det på den måten. Hjelper som regel å sette den i fri og slippe clutchen også prøve igjen.

55000 for en MR2 godkjent med turbo hørtes veldig billig ut. Er det noen store skavanker på denne? Er du sikker på at den er godkjent hos biltilsynet og at han ikke bare har sagt at den gikk gjennom EU-kontroll nettopp uten problem?
 #374635  av lasse

Må vel være en ombygget en dette her ja, originalbilene har ikke economylysene i det hele tatt, på alle jeg har sett som er ombygget så har det lyst grønt konstant, uansett hvor mye pådrag man har.
 #374637  av gsve

mr2storbrua skrev:Er det en original turbo eller en N/A som er omregistrert til turbo? Om det er sistnevnte så er det hvertfall ingen å bry seg om med tanke på economylyset, siden dette ikke virker etter en ombygging...

Tror faktisk min har ca samme rpm som du beskriver her, så det er heller ikke så mye å tenke på.

Hva mener du med tung å få i revers? Det som helgeland beskriver her, er nok slitte synkroniseringsringer, men det fins ikke på reversgiret så vidt jeg vet. Det hender jeg må prøve noen ganger for å få min i revers, da den ikke går ordentlig i hakk for å si det på den måten. Hjelper som regel å sette den i fri og slippe clutchen også prøve igjen.

55000 for en MR2 godkjent med turbo hørtes veldig billig ut. Er det noen store skavanker på denne? Er du sikker på at den er godkjent hos biltilsynet og at han ikke bare har sagt at den gikk gjennom EU-kontroll nettopp uten problem?
Det står nok turbo i vognkortet ja. Det er foretatt karosseribytte pga skade. Så original og original....... Da blir det vel egentlig en som er ombygd ja. Men mener det economy lyset ikke lyste første gang jeg så på den. Men mulig jeg tar feil.....? Bilen er ikke strøken, har utslitte dekk, sylindrene til låsene på dørene må byttes, litt dårlig lakkeringarbeid, stygg styling osv. Ellers står det på et effektanlegg med et vanvittig enderør. Er det problematisk å få godkjent den på EU pga slikt?

Hvordan blir det med avgassmålinger og slikt da, om den har det høye turtallet. Blir ikke noe problem på EU?

Med tung å få i revers, så må jeg nesten lete etter reversen. Og som du beskriver selv, så virker det som den ikke kommer seg ordentlig i gear.
 #374639  av mr2storbrua

Hva som går igjennom på EU og ikke er utrolig vanskelig å svare på, siden dette har alt med hvor vanskelige de er på verkstedet du skal godkjenne hos. Noen vil ikke godkjenne hvis ikke det står toyota på eksosanlegget, mens andre ikke bryr seg i det hele tatt og tar hverken støy eller avgasstest.

Når det gjelder høyt turtall og avgasskontroll, så tror jeg at en motor går mer effekt på høyere turtall. Blandinga er fetere på tomgang. Dermed vil du faktisk få lavere avgass ved høyere turtall hvis ikke jeg tar feil.
 #374641  av gsve

Da får jeg bytte verksted for EU, for de jeg har brukt på tidligere biler har vært utrolig pirkete. I alle fall føltes det slik :lol:
Hvis noen har forslag til verksted i Trøndelag, så send gjerne en pm 8)

Men da er konklusjonen at det gule economy lyset og høyt turtall på tomgang ikke er noen symptomer å bry seg om? Hvis det er noen som har noen andre meninger er jeg veldig interessert i å få høre.....

Er også interessert i forslag til eksos som ikke bråker for***lig.
 #374655  av ad92

Med tung å få i revers, så må jeg nesten lete etter reversen. Og som du beskriver selv, så virker det som den ikke kommer seg ordentlig i gear.
Er ett lite "mr2 triks" spørr du meg å bli venn med reversen, min er også slik at man må tukle den i revers av og til. Den beste måten er å la bilen rulle bare en nanometer bakover, de trenger bare å ver litt, slipp bremsen å la den rulle å da smetter den inn med en gang! Dette er ikke noe nevneverdig problem som du blir vandt med etter hvert!

Jeg har innbilt meg at man får den inn letter om man slipper clutchen og roter den bort til mellom 1&2 gir og tilbake i revers, tror dette er min merkelige bilvane men virker ikke helt logisk :lol:

Tomgangen min ligger på rundt 6-700 faktisk, synst det er litt lavt. Men bilen min har aldri blitt brukt omtrent under 10 grader så :?
 #374667  av marlboro1310

55 000 NOK for en MR2 Mk2 som er godkjent ombygget ifra 3SGE til 3SGTE :?:

Hvor i landet er det denne befinner seg da? Jeg føler jeg har høvelig god oversikt på alt av MR2er tilsalgs generellt...har du ett regnr?

:shock:

den vil jeg gjerne se for jeg tror...
 #374668  av gsve

-> Marlboro: Trenger ikke tro det for min del. Jeg vet ikke så mye om prising på disse bilene. Men kan få detaljer etter at jeg har funnet ut om det er noe å satse på :lol:

Ellers: Takk for innspille alle sammen. Jeg har kjørt bare tysk hele tiden, og er egentlig ikke spesielt kjent med MR2, så derfor jeg tar opp spm her. I håp om at noen har vært borti problemstillingene før.

Angående høyt turtall: Gasswiren kjennes slakk ut. Så selve wiren virker ikke for stram i alle fall. Han som har den sier den bruker å gå ned til 800 omdreininger når den blir varm, men jeg lot den gå i 15-20 minutter, og det burde vel holde? Eller kan det være det at utetemperaturen er såpass lav som gjør det?

Ingen som har noe mer om den economy lampa som lyser gult?

Tilleggsinfo: Bilen har for det meste stått de siste par år.
 #374673  av predator

Min kommer iallefall i arbeidstemp / normaltemp iløpet av 5 min tid. uansett grader ute...
 #374675  av gsve

Virker ikke som problemet er at den ikke blir varm. Tempen på motoren stiger jevn, og turtallet ser ut til å synke jevnt med at motortempen stiger til det er nede i området 11-1250 rpm.