TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senkefjærer...trenger rÃ¥d

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#35290  av kake

Syntes det så veldig bra ut jeg, men den var veldig lav foran der, får ikke håpe den subber ved maks utslag på ratt eller demper da. Har du forresten tüv godkjenning på hks fjærene?

#35297  av chris

Master skrev:Det skal jeg gjøre :lol: , foreløpig har jeg to gamle bilder som forrige eier tok med sommerdekkene på. De gir en sånn høvelig indikasjon.
Nice senking det der da!

#35364  av Master

kake skrev:Syntes det så veldig bra ut jeg, men den var veldig lav foran der, får ikke håpe den subber ved maks utslag på ratt eller demper da. Har du forresten tüv godkjenning på hks fjærene?

Subber ikke på demper, men med fullt rattutslag subber det litt, spesielt hvis det kommer en hump. men hvor ofte kjører man med fullt utslag? dessuten er det jo bare sette på mindre dekk hvis de kicker på det på en eu-kontroll f.eks.

Godkjenning-hva-fornå?? :roll: Nei tror nok ikke den er godkjent senka. Men tror den har blitt eukontrollert etter at den er senka uten problem. Skal ta å ringe forrige eier å høre om han har noe papirer kanskje.
chris skrev: Nice senking det der da!
Jo takk.. 8) personlig syns jeg den kunne vært litt lavere bak. Men kanskje det bare er greit så får jeg plass til dugelige 18" med tiden.. :D

#35412  av chris

Master skrev: Subber ikke på demper, men med fullt rattutslag subber det litt, spesielt hvis det kommer en hump. men hvor ofte kjører man med fullt utslag?
Heller sjelden man hiver på fullt utslag under kjøring ja, i hvert fall over 10 km/t :D

#35690  av erling

chris skrev:
Heller sjelden man hiver på fullt utslag under kjøring ja, i hvert fall over 10 km/t :D
Ikke hvis sladden er brei. :D

#35691  av Master

:mrgreen: LOL

#36266  av kake

Tenker jeg muligens kommer til å gå for slike Lesjøfors fjærer, de er Tüv godkjente og senker 40mm foran og bak. Koster 2262,- + mva hos Simco. Import-tuning har jo et bra tilbud http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... light=koni. 7000,- inkl mva for 4 gule koni og lesj fjærene. Men den posten er jo over et år gammel, må finne ut om prisen fortsatt gjelder :)

edit: prisen stemmer fortsatt :)

#36762  av Master

Bare et lite follow-up spørsmål: Kan noen avkrefte/bekrefte at det er innsatsdempere all round på en 90 MR2 gti?

#36767  av CelicaTurbo

noen MR2 folk kan gjerne bekrefte 100%, men jeg mener det ikke er innsats bak..

#36770  av erling

Master skrev:Bare et lite follow-up spørsmål: Kan noen avkrefte/bekrefte at det er innsatsdempere all round på en 90 MR2 gti?
Hvis det er Koni du tenker på er det innsatser på alle fire ja. :)

#36842  av Master

erling skrev:
Master skrev:Bare et lite follow-up spørsmål: Kan noen avkrefte/bekrefte at det er innsatsdempere all round på en 90 MR2 gti?
Hvis det er Koni du tenker på er det innsatser på alle fire ja. :)

Gjelder ikke det uansett merke? Har vel med oppbygningen av demperen å gjøre... at du har en innsats og et demperfeste som demperinnsatsene skal inni. Men da konkluderer vi vel med at vi har innsatsdempere både foran og bak. Burde vel egentli ha klart å tenke meg til deg siden demper foran og bak koster nøyaktig det samme... (hadde vel vært dyrere med komplett fjærbein osv.. ?

#37060  av erling

Koni er innsatser, hva andre leverandører har vet jeg ikke, det kan være begge deler. Mistenker Kyb AGX for å være hele fjærbein, siden de har justerskruen på siden. (Ihvertfall på 200SX) Men ikke vet jeg hvordan de eller andre enn Koni er til MR2. :)

#37138  av mralp

Bare et spørsmål under denne "senking" tråden: Har sett litt på KW gewinde, og det ser jo konge ut. Er det noen som kjenner til hvem som evt selger dette i norge?

#37473  av Toymr2

Jeg var på bilspectra i Molde og fikk et tibud på senkesett til Mr2'en. Da kom de med et Eibach senkesett (TüV) til 3000 kr, og Gule Koni til 6500 kr. Hun sa at de gule koni i seg selv kostet over 8000 spenn.
Totalt skulle jeg få det hele til 9050,- inkl. mva.
Er dette helt på trynet? Eller har noen andre noe bedre forslag?

#37518  av Master

erling skrev:Koni er innsatser, hva andre leverandører har vet jeg ikke, det kan være begge deler. Mistenker Kyb AGX for å være hele fjærbein, siden de har justerskruen på siden. (Ihvertfall på 200SX) Men ikke vet jeg hvordan de eller andre enn Koni er til MR2. :)
Men demperoppbygningen på en MR2 er innsatsfjærer originalt i alle fire hjørner. Dvs at man f.eks kan kjøpe gule konis og bytte ut innmaten i de originale demperhusene. Hadde det ikke vært innsatsdempere originalt hadde både koni og kyb (uansett merke) måtte lage hele fjærbein. Jeg spurte siden jeg fikk beskjed hos kyb i usa at de var innsatsdempere på alle 4 (og lurte da på om disse ville passe våre europeiske mr2'er) Forresten så er de KYB agx'ene som er innsatsdempere justerbare i topp, akkurat som koni :lol:

EDIT: Nå kan det jo hende at en eller annen demperprodusent velger å lage hele fjærbeinet også og selge sammens med demperen, men dette er vel dyrere siden det sikkert gir en forsterket demperoppbygning